Režie:
Spike LeeScénář:
Russell GewirtzKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Terence BlanchardHrají:
Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Kim Director, James Ransone, Peter Gerety, Daryl Mitchell (více)VOD (5)
Obsahy(1)
V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (742)
Na INSIDE MANa sa veľmi dobre pozerá a to nie len vďaka hudbe ktorá upúta od začiatku. Sledovať prepadnutie banky je predsa zaujímavý námet ktorý snáď nikdy neomrzí. Je to odľahčené a tak ako Owen tak aj Washington tu predvádzajú svoje typické zabehnuté „som ťažko nad vecou a som pri tom frajer“ postavy. Problém je možno v tom že tušíme ako to skončí a i keď to skončí inak ako sme tušili je to len ďalší pozrieš a zabudneš film. Od Spike Leea dnes po skvelej THE 25TH HOUR čakáme predsa len niečo viac než len dobre odvedený Hollywood. ()
Spojenec mi skoro až připoměl Bezva fintu s Belmondem, akorát že tohle je braný hodně vážně a řek bych že i daleko víc promyšlený, ale taky aby ne, když celej film stojí vlastně na promyšlenosti příběhu Ovšem i tak mi to přišlo trošku mdlý, i když napětí tu a tam bylo a jak Clive Owen, tak i Denzel Washington byli skvělý. Nicméně celý 2 hodiny mě to nedokázalo udržet v pozornosti a občas sem se mírně nudil ()
Spike Lee se vrací ve velkém stylu s hvězdnou trojicí Owen-Waschington-Foster, kterým sekundují též kvalitní William Defoe a Chris. Plummer. Každý kdo se těší na tento film očekává něco jiného než se mu dostane. Film si s vámi příjemně pohrává a celý pečlivě vykonstruovaný příběh je předkladán chvílemi klidně a jemně a jindy agresivně. Příběh se točí okolo lupiče, který vymyslí geniální plán (ano říká to o svém plánu každý lupič, ale to co lupič vymyslí tentokrát je opravdu síla :)) na vyloupení banky. Zápletka je jednoduchá dokud se neobjeví detektiv(Washington), který chce všemu co se děje v hlavě zloděje i tajemné postavy(Jodie Foster) ovládané majitelem banky(Plummer), který má v bance uložené něco co chce před světem i nadále skrývat, přijít nakloub. Problém celého filmu je fakt, že neobsahuje dějové zvraty, které by vás překvapily. Vše je předkládáno divákovi v klidu a jednoduše jako by jste otáčeli stránky knihy. Vše zapadá na své místo, vše má svůj jasně daný čas a vše se jako pyramida skládá, aby nakonci mohl lupič splnit svůj slib a celá ta pyramida vás zamáčkal překvapivým zakončením, kterým se stane z lupičova plánu opravdu skvostný podnik. Postava Jodie Foster mi přišla zbytečná. Je to dobrá herečka, ale tady být nemusela a možná by to i prospělo. Washington hraje svého poldu jak je už zvyklí s perfektní přesností. Clive Owen jako geniální lupič hraje 90% času v masce, ale jeho charisma je patrné už jen z jeho hlasu. Po 25. hodině pro mě nejde ani o zklamání. Film je dobrý, perfektně až mistrovsky přesně natočený, ale něco mu chybí a to ani plejáda hvězd s výborným režisérem nezachrání. ()
Spomenúť niečo, čo sa ešte nenachádza v postrehoch down below by bolo obtiažne, preto sa o to pre tentoraz ani pokúšať nebudem a len zopakujem už zaznamenané. Spike Lee je svojimi činmi neukáznený, zručný a takisto priebojný zástanca práv/slobôd menšinových, rasovo utláčaných skupín. “Spojencom” dáva najavo, že mu nie sú ukradnuté ani následky zákernej zvrchovanosti bankových subjektov - ich špinavé ruky a syndróm 11/9, ktorý už asi navždy poznačil/zastrašil správanie väčšiny obyvateľov západnej pologule vôči odlišným kultúram. Zjavne mu na vykreslení tohto postihu záleží, kedže naň vytrvalo poukazuje a zdôrazňuje jeho neprimerané zovšeobecňovanie. Zostrojuje fiškálsky konštrukt, duel Washington-Owen v ňom zohráva prime, priehľadný účel svätí nesterotypné prostriedky a výsledné ozrejmenie obstojí v etikete poctivých heistov ešte dlhú dobu. ()
Na první shlédnutí považuju "Spojence" za mnohovrstevnatou, inteligentní sondu do moderní společnosti, kterou jsem ovšem na poprvé neměla šanci plně docenit. Břitký, přehledný, ale přitom trochu zamotaný film, kde je potřeba dávat celou dobu pozor a vychutnat si všechno, co se na plátně děje. Rozhodně se hodlám podívat na tohle dílo znova a třeba si pak ode mě vyslouží i hodnocení nejvyšší. Takhle je to 4+ za vcelku originální loupež (nápaditost zlodějů opravdu nezná mezí), skvělé herecké výkony a pěkné překvapení ke konci, které jsem skutečně předem neodhalila. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- Scenárista Russell Gewirtz debutoval Spojencem na filmovém plátně. Dosud napsal jen několik epizod televizního seriálu Slepá justice (od r. 2005) o slepém policistovi, který se snaží po osudném úrazu opět zapojit do práce. (imro)
- Zvonění na mobilu Petera Hammonda (Peter Frechette) je melodie písně "Gold Digger" od Kanyeho Westa. (don corleone)
- Drama Spika Leeho se během prvního víkendu (24. – 26. 3. 2006) vyšplhalo na první místo amerického žebříčku návštěvnosti s tržbami 28,9 milionů amerických dolarů. Šlo o nejvyšší výdělek v Leeho kariéře. Celosvětové tržby filmu s rozpočtem 45 milionů dolarů byly 186 milionů dolarů. (imro)
Reklama