VOD (1)
Série(7) / Epizody(33)
Obsahy(1)
Projekt britského Channel 4 Černé zrcadlo je antologií samostatných televizních povídek, zasazených do blízké budoucnosti. Tak blízké, že se v mnoha ohledech prolíná s dobou, kterou právě prožíváme. Mrazivě černohumorná série se prostřednictvím technologicko-paranoidního podobenství zamýšlí nad nečekanými a často nezamýšlenými důsledky prudkého rozvoje technologií a velmi trefně zachycuje těkavý neklid současného moderního světa. Jejím duchovním otcem a autorem je proslulý enfant terrible britské televizní tvorby Charlie Brooker (*1971), pro jehož tvorbu je charakteristický vždy přítomný prvek kontroverze. Brooker však rozhodně není žádný bezduchý prvoplánový provokatér a jeho promyšlené a inteligentní scénáře prozrazují bystrého pozorovatele, který vždy přesně ví, co chce k současnému světu říci. A že to zpravidla nebývá nic lichotivého, již patří k Brookerově naturelu. (Česká televize)
(více)Videa (23)
Recenze (581)
Black Mirror je nadčasová britská miniséria, pozostávajúca zo šiestich od seba nezávislých príbehov. Každý z nich ponúka veľkú dávku emócií a podnetov na zamyslenie, a každý ma v sebe ukryté nejaké posolstvo. Rozoberajú vždy závažné otázky ohľadom morálky v spoločnosti, ktorá sa výrazne mení pod vplyvom veľkého technologického pokroku a vývoja nových IT hračiek, ktoré sa nakoniec vždy obrátia proti nám. Nebudem používať žiadne spoilery, ale najlepšie urobíte ak nebudete o jednotlivých dieloch vedieť vôbec nič, len si ich pozrite, popremýšľajte a vyvoďte si svoj vlastný záver. The National Anthem: Ako prvý je tu tento desivo reálny príbeh, v ktorom mi chýbalo akurát nejaké šokujúcejšie zistenie na konci, ktoré by to celé podčiarklo. Okamžitá celosvetová informovanosť nie je vždy na úžitok. 95 %. Fifteen Million Merits: Začalo sa to miernym šokom z nezvyčajného prostredia a deja, keď sa dosť dlho nič zaujímavé nestane, no vyústilo v môj najobľúbenejší diel prvej série. Geniálne vykreslenie stále pohodlnejšieho a prázdnejšieho života v súčasnosti a zároveň varovanie toho čo ešte horšie nás môže čakať v budúcnosti. Vynikajúci výkon Daniela Kaluuyu. Jeho záverečný monológ je jeden z naj momentov celého seriálu. 100 %. The Entire History of You: O veľmi aktuálnej téme. S príchodom Google Glass to nemusí byť až také sci-fi. Ako mínus sa mi zdal príliš priamočiary dej. 90 %. Be Right Back: Technika nikdy nenahradí pravé emócie, ale inak bol toto pre mňa ten menej zaujímavý diel. 85 %. White Bear: Dokonalosť sama. Jednoznačne najsilnejšia zo všetkých častí. Celý čas len pozeráte čo sa tam deje, snažíte sa v tom nájsť nejakú logiku, aby vás potom záver totálne položil. 100 %. The Waldo Moment: Verím, že niečo také nie je úplne nereálne, vlastne sa to už deje. Takýchto Waldov vídame na našich obrazovkách stále častejšie. 90 %. Na záver snáď už len citát Carla Sagana. „We live in a society exquisitely dependent on science and technology, in which hardly anyone knows anything about science and technology.“ ()
Neuveriteľne originálny počin, riešiaci množstvo podôb morálnych otázok, ktoré si ľudia nemajú odvahu položiť. A mimochodom, že tento seriál nemá s hororom nič spoločné, si zrejme uvedomili všetci, okrem "admina". Škrtni ten žáner, veď je to je trápne takto "klamať" - [Séria I: e1 - 4☆, e2 - 3☆, e3 - 5☆] ()
Za jakých podmínek je akceptovatelné, aby britský premiér souložil v přímém přenosu s prasetem? I na tuhle otázku, kterou si snad - kromě autorů scénáře - nikdy nikdo nepoložil, odpovídá britská minisérie a to vcelku smysluplně. Pasti moderní komunikace, ve které jsme lapeni všichni, přinášejí zdánlivě nová nebezpečí. Jenomže technologie nedělají nic jiného, než že dávají větší prostor obvyklým špatným vlastnostem - lidské závisti, povrchnosti, nenávisti a celkové malosti. ____ Někdy mrazivě a jindy hravě se v několika příbězích seznamujeme s etickými důsledky moderních technologií, které jsou sice vyvinutější než v současnosti, ale zároveň není až tak nepředstavitelné, že vývoj se možná bude ubírat i tudy. No, nazdar. /23. 2. 15./ ()
Po prvých dvoch dieloch dávam zatiaľ štyri. Mimoriadne zaujímavý projekt, ktorý si zobral za úlohu skutočne veľké sústo a darí sa mu spracovať ho vcelku obstojne. Alegorické poňatie je miestami vyhrotené síce až do extrémov, ale nazdávam sa, že tým chcú tvorcovia vysvetliť pointu aj menej chápavému obecenstvu, pretože niektoré scény vyznievajú príliš doslovne a vyhroteno, až je zaťažko uveriť, že by sa v danej chvíli jedinec daným štýlom zachoval, čo je aj trocha na škodu. Nedá sa ale určite uprieť, že Black Mirror je naozaj úprimný v tom čo predstavuje - odvrátenú stranu reality a v rámci nej ľudskú zlobu, ješitnosť, pretvárku, malichernosť (doplnte si všetko nepekné čo vás napadne) a nepriaznivé následky moderných technológií. Nejedná sa ale o ľahký seriál, je zaťažujúci jak na mozgové závity, z dôvodu konceptu, ktorý vyžaduje zamyslieť sa po každej jednej časti nad tým, čo nám chcel básnik vlastne povedať, no taktiež je náročný aj po stránke emotívnej, pretože vyvoláva v divákovi pocity, ktoré nepatria do kategórie radostných. A vzhľadom na to, že je každý diel odlišný od nového, čiže na seba nenaväzujú, rozhodol som sa ich hodnotiť jednotlivo a nie po sériách, ako to robievam pri iných seriáloch. P.S. posledná epizóda prvej sezóny vylepšila hodnotenie na piatu hviezdu. S01E01 (80%), S01E02 (90%), S01E03 (90%), S02E01 (85%) ()
Mimořádně znepokojivý seriál, který snad bude pokračovat minimálně tou slíbenou třetí řadou. Díl White Bear je jak vystřiženej z Danteho Pekla. Vánoční speciál pak nasazenou laťku možná i přeskakuje. Nápadů je evidentně stále spousta, takže se těšim na další pokračování, protože i tady se opět dostavila poctivá porce strašidelně vizionářské deprese. ()
Galerie (257)
Zajímavosti (178)
- U Sonjy (Hannah John-Kamen) v bytě se objeví krabička od videohry „Portal 2“. Režisér této epizody Dan Trachtenberg dříve režíroval krátkometrážní film Portal: No Escape (2011) na motivy této hry. (TomiiK_)
- Navzdory četným odkazům v různých příbězích, které naznačují, že se všechny epizody odehrávají ve stejném fikčním světě, tvůrce seriálu Charlie Brooker uvedl, že každá epizoda se odehrává ve svém vlastním světě (s výjimkou možných pokračování konkrétních příběhů). (Kaktusak12)
- Vo filme Ex Machina (2014) hrá Domhnall Gleeson (Ash) človeka, ktorý miluje androida. Tu je to presne naopak. (Arsenal83)
Reklama