Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dokud ji nepoznal, byl štít jeho jediné lože a meč jedinou milenkou... Evropa jedenáctého století byla roztříštěna na mnohé malé útvary, kde se jen těžko dalo žít v bezpečí a harmonii. V této době posílá normanský vévoda Vilém svého nejvěrnějšího rytíře Chrysagona de la Crux (C. Heston) do Bohem zapomenutého kraje plného močálů a bažin, aby bránil zdejší poddané proti fríským nájezdníkům z moře. Dorazí právě včas, aby na poslední chvíli odrazil útok fríského knížete, jenž kdysi přivodil zkázu jeho rodině. Frís sice unikne, ale rytíř si ihned získá na svou stranu místní. Když se usadí, zamiluje se do prosté dívky Bronwyn (R. Forsythová), která má několik dní před svatbou. Chrysagon neodolá touze po dívce a dle místních zvyklostí se dožaduje svého práva první noci. V den její svatby je odvedena do jeho věže, ale za rozbřesku se jí Chrysagon nehodlá vzdát. Tím si znepřátelí své poddané, kteří si poté přivedou na pomoc jeho nepřítele… (Česká televize)

(více)

Recenze (45)

honajz 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv pod stejným názvem vyšel nedávno čínský historický bojový film, zde jde o evropský středověk s Charltonem Hestonem v hlavní roli.   Statečný rytíř dostane v léno a jakožto správce na starost kus země, ohrožované ze dvou stran nepřáteli. Přesto bude mít větší potíže s místními vesničany, kteří nejen stále ctí pohanské, a nikoliv křesťanské tradice. Navíc se do jedné dívky zamiluje, a je otázkou, nakolik je dívka čarodějka. K tomu všemu - aniž to tuší - má na hradě jako zajatce syna náčelníka jednoho z nepřátelských národů, takže se dá očekávat brzké přepadení... A i ve vlastní družině se pánovi brzy postaví jindy jeho věrný voják Draco. Poněkud překvapivě snímek neopouští v podstatě jednu lokaci - hrad, vlastně je to jen kulatá věž - a blízké okolí s vesnicí. Kulisy jsou však dokonalé a výborně prokreslené. Začátek asi viděli tvůrci čarodějnice z Blair Witch a inspirovali se cingrlátky v lese i zavěšenými panenkami ve větvích. Samotná hradní věž je připravena k prozkoumání - s hlavními hrdiny projdeme všechna tři patra a dostaneme se i na věž a můžeme se pokochat výhledem. Hodně to pomáhá v dalších scénách, kdy má divák pocit, že je doma. Nejde o epickou ságu, přesto se zde odehraje hodně emocionálních scén, navíc charaktery postav nejsou jednoznačné - především hlavní hrdina je sice statečný válečník, ale mizerný diplomat, navíc se dokáže uchýlit k podvodu. Důraz je kladen i na atmosféru místa, tajemné pohanské obřady, střet křesťanství s čáry. Hodně zajímavý film i po těch 44 letech. Zato disk je mizérie. Načne jej protipirát a dva trailery, další tři jsou v hlavním menu, jinak žádné bonusy, jen statické menu. Obraz je ve formátu letterbox, zvuk mono a české podtitulky občas s překlepy. Možná by si firma Barrandov - Dabing měla najmout solidního korektora. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Dalsi Velkofilm, tentokrat tematicky v 11. storoci, kedy v Zapadnej Europe /ale len tam/ mali stredoveke Ius Primae Noctis, ktore sa v nasich koncinach /Slovensko a Cesko/ nespomina nikdy - taxa zenich nasral na slachtu, ktora toto pravo si uzurpuje. Teda aspon vo filme si to uzurpovala., a to tak, ze velmi. Kazdopadne kulisy posobia dojmom praveho stredoveku, herci tiez navleceni v stredovekych stach, dialogy na urovni, Schaffner sa pred slavnou Planetou opic vydal na uspesny vylet do stredoveku, dopadlo to viac nez dobre. Tie suboje si treba vychutnat, kvalitne natocene to je : 60 % ()

Reklama

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Středověk, jak má být!!! Film skvěle vystihuje poetiku té doby (pohledy z věže, západy slunce, skvostná lyrická hudba) a mám pocit, že takhle nějak rytíři ve středověku mohli žít. Můj oblíbenec Charlton Heston je ve své roli opět skvělý. Další hodně zajímavě napsaná a dobře zahraná postava je Draco v podání Guye Stockwella. Když k tomu pčipočtu na 60. léta velmi kvalitní akční scény, mám pocit, že to je skvělá práce. Franklin Schaffner opět dokazuje, že umí v jakémkoli žánru (Planeta opic, Motýlek). Jen se divím, že se film nestal slavný. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Po Benu Hurovi další role Hestona, ve které objevuje podstatu křesťanství. I zde jde o mix romantické zápletky (dva bratři, pomsta, vášeň k ženě - trdiční propriety romantismu) s výkladem křesťanství (řetěz násilí přetrhne jenom odpuštění, ovládnutí svých vášní a vědomí viny), a to vše je prokládáno barvitými násilnými dobrodružnými scénami. Nevím, jak na jevišti vypadala původní hra "The Lovers", ale film vyznívá spíše jako pocta Nietszchemu (žena jako odměna bojovníka po bitvě - Tak pravil Zarathustra; vztah pána k poddaným - Genealogie morálky). Američané si s filosofií nikdy hlavu nelámali - jejich pojetí křesťanství je válečnické, militantní a hedonistické. Dnes ho propaguje například Stallone v Rambovi IV. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Skvelá "podívaná"...takto si predstavujem kvalitnú historicko-akčnú drámu. Skvelému (i ked v tomto prípade nie velmi sympatickému) Hestonovi sa pridávajú aj ďalší (napr. Boone, ktorého nepoznám zatiaľ), postavy sú silne uveriteľné. Prevedenie v exteréroch, akčné súboje, dobrodružná výprava, efekty s ohňom, scény s hračičkami ala katapult či baranidlo...proste paráda. I keď stopáž mohla byt o kúsok kratšia. Viac takýchto filmov. Hodnotenie: 90% ()

Galerie (25)

Zajímavosti (12)

  • Viacerí recenzenti v tom čase poznamenali, že Richard Boone a James Farentino boli zle obsadení – Boone vyzeral skôr ako kovboj vo westerne, no a Farentino, aj keď mal byť francúzsky roľník, nedokázal sa zbaviť svojho brooklynského prízvuku. (Arsenal83)
  • Pre Charltona Hestona to bol vysnívaný projekt a preto sa angažoval aj v produkcii. Veľmi chcel, aby film bol v podstate intímnou drámou, no zistil, že Universal očakávalo akýsi historický epos, aký nakrútil už mnohokrát predtým. Nedokázal tak presadiť svoje ciele a štúdio film prerobilo tak, aby sa akčné scény čo najviac predĺžili, pričom niekoľko intímnejších scén bolo vystrihnutých. Film sa nakoniec stal kasovým prepadákom a Hestona pocit z nevyužitej príležitosti iritoval po zvyšok života. (Arsenal83)
  • Charlton Heston vo svojej autobiografii „In the Arena“ rozpráva o tom, ako sa odhodlaný mladý Steven Spielberg niekoľkokrát pokúsil preniknúť na scénu, aby sledoval natáčanie, ale zakaždým ho vyhodili. Režisér Schaffner ale nakoniec ustúpil a povolil mu vstup, nech sleduje, čo sa nakrúca. (Arsenal83)

Reklama

Reklama