Režie:
Neil JordanScénář:
Neil JordanKamera:
Declan QuinnHrají:
Cillian Murphy, Liam Neeson, Stephen Rea, Brendan Gleeson, Gavin Friday, Ruth McCabe, Ian Hart, Charlene McKenna, Liam Cunningham, Neil Jackson (více)Obsahy(1)
70. léta 20. století. Patrick Braden je mladý muž, který je ve společnosti oblíbený, ale marně si hraje na drsného chlápka. Již jako dítě si byl vědom si toho, že je jiný než ostatní kluci. Trpkým urážkám ze svého okolí čelí pomocí důvtipu a šarmu a nedovolí, aby jeho vlastní život kdokoliv nebo cokoliv změnilo. Nový film Neila Jordana, oscarového režiséra snímků Hra na pláč, Interview s upírem a Hranice lásky. Film obnažující svět transsexuální proměny mladého muže v reáliích Londýnských undergroundových kabaretů v období, ve kterém sexuální revoluce hippies už ovládla i konzervativní britskou kulturu. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (2)
Recenze (247)
doufám, že nesnížím moc celkové skóre tomuto jinak skvělému filmu mými 4hvězdičkami. Srdcovkou se sice nestane, ale svou melancholickou trans poetikou říznutou irským drsňáckým temperamentem vytváří svéráznou atmosféru, která se zažere pod kůži. Pomáhá tomu skvělá výprava, herecké výkony i hudba. Určitě stojí za vidění. [ PŘÍBĚH: 3 /// ATMOSFÉRA: 2 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 2 /// ART: 1 /// STYL: 3 /// CASTING: 3 (3*MAX) ] ()
Je to jeden z těch bizarnějších filmových kousků, kterému nechybí kouzlo a půvab. Bez předsudků se dívá na svět kolem sebe a nesnaží se vnucovat, vychovávat, či poučovat. Dívá se očima, které jsou zalité radostí ze života a nesmírnou touhou, která žene stále vpřed a na všem dokáže najít i pozitivní stránku. Irsko, to jsou i tři zápory v jedné větě. Irsko, to byla IRA a jejich nacionalistické nahlížení k anglické rozpínavosti. Irsko, to je těžkopádná a prudérní katolická církev. A nad vším ční město měst, které dokáže pohltit, brát, vydírat, ale i dávat. A to vše sledují pozorné oči s lehkým nadhledem veselých a švitořivých červenek. Svoboda, sex, transvestitismus, transsexualismus, hledání, ideologický boj krve, potírání, zloba, msta, netolerance, laskavost, těhotenství, útěky, nalézání. Toho všeho a ještě mnoha dalšího se dotýká, aby to nechával proplouvat zvolna mezi prsty, občas se něčeho lekne, sem tam něco vyzdvihne. A přesto stále opěvuje především tu rozmanitou krásu života, který může přinést i nevšední zážitky, pokud jsme jim otevřeni. Hlavním průvodcem je Patrick 'Kitten' Braden (skvělý Cillian Murphy, jako malý Conor McEvoy), který stále hledá. Sám sebe, svět kolem sebe, lásku, svou matku, bezpečí, život, aby nakonec našel otce. Jeho bezprostřednost vyráží dech, nebojí se provokovat i pomáhat. Z dalších rolí: katolický otec s nově naleznutou cestou Liam (dobrý Liam Neeson), Patrickova nejlepší kamarádka Charlie (zajímavá Ruth Negga, jako malá Bianca O'Connor), Patrickův kamarád s osvobozeneckou cestou Irwin (Laurence Kinlan, jako malý Emmet Lawlor McHugh), přísná pěstounka Ma Braden (Ruth McCabe), její ukřičená dcera Caroline (Charlene McKenna), přízračná žena Eily Bergin (elegantní Eva Birthistle), řídící katolické školy (sám autor knižní předlohy Pat McCabe), frontman kapely Mohawks se slabostí pro Patricka a boj Billy Hatchett (zajímavý Gavin Friday), vzteklý mužík z pohádky John Joe Kenny (Brendan Gleeson), hravý iluzionista Bertie (dobrý Stephen Rea), policejní vyšetřovatelé atentátu Wallis (Ian Hart) a Routledge (Steven Waddington), či malý zvídavý Patrick (Sid Young). Život může přinášet mnohá překvapení, strasti i příkoří. Ale kráčet přes něj se má s hlavou vztyčenou a s radostnou veselostí v srdci. Pak nám nabídne i velice nevšední až absurdní zážitky a tolik nám toho dá. ()
Divný film. Zvláštní. Má nicméně v čele úchvatného herce. Zdrobněliny nadužívající Cillian Murphy je sladce koketní, řečí těla přesný, energický i zranitelný. A vlastně moc nevíme, co vůbec (od života) tenhle transsexuál chce. Ano, hledá matku, hledá sebe samého, jenže… Líčí, jak přišel na svět, jak to (ne)má s rodiči, jak to má s ženskými šaty. Jeho kreace si minimálně nominaci na Zlatý glóbus zasloužila. Během svého hledání a bezelstného vnímání světa potkává spoustu bizarních postav, ať už jde třeba o barového kouzelníka nebo teroristy z IRA. Výsledek je místy nápaditý, místy jízlivý, ale také překvapivě odtažitý a bez emocí. Přitom režisér Neil Jordan je nejen v Irsku pojmem, tohle jeho zastavení je stejně jako kdykoliv předtím (i potom) tlumočené velmi silnými hereckými výkony i formální hravostí, jen je škoda, že jsem měl touhu ponořit se do jeho příběhu hlouběji. A to se mi nepodařilo. Za mě JEN dobré. ()
Ve středu jsem Snídal na Plutu. Se Cillianem Murphym. Člověkem, který vytvořil jednu z nejobdivuhodnějších filmových postav. Patricka zahrál naprosto fantasticky (dlouho mě nikdo takhle nestrhl svým talentem), jeho přirozenost hraničí až s představou, že je opravdu poloviční žena. Z počátku mi Kotě přišlo až moc přehrávaný. Prostě pochybuju, že někdo může být až tak prapodivný. Jenže při bližším pohledu, se do něho/ní zamilujete. Záporné vlastnosti přetváří v kladné, to co vás na něm zprvu odpuzovalo se stává kladivem pro vaše city. Jeho rozbouřený život mě chytil za srdce a aniž jsem si to vlastně uvědomoval, tak ke konci jsem skoro brečel. A to je úžasný, poněvadž přesně tohle na filmech obdivuju. Jordan mě na dvě hodiny vytrhl z mého života, který v tu chvíli nebyl tak úžasný, jak jsem si v danou dobu představoval. Vhodil mě do naivního světa. Světa, kde lidé pozorují život z pod těch růžovejch brejlí, které jsou někdy opravdu ku prospěchu. Patrick věřil, že pesimistický pohled na svět je totální blbost a podle toho se taky choval.__ Snídaně na Plutu mě zkrátka dostala. Stala se pro mě filmem, který budu mít zaškatulkovaný jako jeden z nejlepších, které jsem doposud viděl (a to neříkám často). Je to spíš film pro bláznivý lidi, kteří chtějí od života něco víc a možná ještě víc. A ještě jednou obrovský potlesk pro Cilliana!!!!!!!!!! ()
Myslím, že tohle je životní role Cilliana Murphyho. Pokud totiž chcete vědět, zda herec umí hrát, obsaďte ho do role vyšinutého padoucha a nebo transvestity. Všichni tady Patricka přirovnávají k Forestu Gumpovi. Nevím, asi mají možná pravdu. Nevinná Cillianova tvář, dokonale zahrané ženské chování, vybrané oblečení, kde několik kousků opravdu závidím (ty kostkované modré zvonáče), to vše je důkazem jeho neskutečného hereckého umění. Neviděla jsem to origo, ale unikátní dabing Filipa Jančíka, kde mi strašně dlouho trvalo, než jsem si byla jistá že je to on mi úplně stačila. Vynikající film. ()
Reklama