Reklama

Reklama

Devátý den

  • Německo Der neunte Tag (více)
Trailer

Obsahy(1)

Abbého Henryho Kremera propustí nacisté jednoho dne roku 1942 ze živoucího pekla z koncentračního tábora v Dachau a pošlou ho domů do Lucemburku. Po pár dnech na svobodě ale zjistí, že od německých katů nedostal milost, ale že má devět dní na to, aby přesvědčil lucemburského biskupa ke spolupráci s německými okupanty. Mladý důstojník Gestapa Gebhart se snaží přimět abbého Kremera, aby vyvolal rozpor mezi lucemburskou církví a Vatikánem. Za nesplnění tohoto úkolu mu hrozí převelení do některého z vyhlazovacích táborů. Začíná devítidenní válka mezi těmito dvěma muži, pro jednoho boj o moc, pro druhého boj o přežití. Gebhart, vysvěcený diákon, se ho nejprve snaží přesvědčit teologickými argumenty, když ale vyjednávání zklamou, musí nastoupit ráznější prostředky. Zvítězí v abbém hlase svědomí nebo hrůza z návratu do koncentráku? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (41)

Bubble74 

všechny recenze uživatele

Působivé drama, které přesvědčivě, ale nenásilně vyobrazuje hrůzy fašistického vražedného systému a tématicky se zaměřuje na postoj katolické církve k národnímu socialismu. Klade přitom stále aktuální otázky svědomí, víry, zrady a viny. Schlöndorff zde upouští od klišé jednoznačného dobra a zla, neboť i nacista Gebhardt je nalomená figurka a stává se tak autentičtějším protihráčem kněze Kremera. ()

anais 

všechny recenze uživatele

Kněz Kremer je propuštěn na 9 dní z koncentračního tábora – dostane na výběr, aby přiměl lucemburského biskupa ke spolupráci s nacisty. Pokud to neudělá, vrátí se zpět do krutého tábora. Aniž bych chtěl jakkoliv snižovat téma, kterým se film zabývá (Kremerovo dilema – stát se Jidášem a zachránit se nebo si zachovat hrdost s vrátit se), musím konstatovat, že se jedná „jen“ o další film nějakým způsoběm reflektující utrpení a druhé světové války, aniž by k tématu přinášel cokoliv nového. Je to film naprosto konvenční, a připadal mi spíš jako nějaká nákladnější televizní inscenace. Za zmínku jistě stojí fakt, že Ulrich Matthes v tom samém roce ztvárnil Goebbelse v Pádu třetí říše. Tak nějak jsem předpokládal, že mu budou souzeny spíš záporné postavy, ale opak je pravdou. Jeho výrazná fyziognomie je zdrojem zajímavé polarity - psychopatické, ostře řezané rysy hlavního říšského propagandisty/mírumilovná, vyhladovělá tvář otce Kremera. Což jen dokazuje jak málo o nás může vypovídat náš zevnějšek. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Nacizmus a cirkev, to je veľmi nepohodlná téma a preto asi aj toľko málo filmov na túto tematiku vidíme. Teda myslím dokopy, samostatne pochopiteľne je to o niečom inom. Hra na kočku a myš, neprehľadná šachová partia, mladosť verzus skúsenosti, svedomie verzus zodpovednosť. Bernard to mal počas tých deviatich dní rovnako ťažké, ako počas pobytu v Dachau, ak nie ešte ťažšie. Škoda, že Schlondorff nakrúca až príliš televízne, na veľkom plátne si tento vizuál neviem dobre predstaviť, ale možno by to fungovalo. Skôr ako divadelnú hru. Inak hodnotné dielo, ktoré ukazuje, že čo sa týka koncentračných táborov, dajú sa nakrúcať aj veľmi originálne snímky. Ulrich Matthes je veľmi charizmatický a výrazný herec a ak ste ho videli aspoň v jednom filme, na jeho tvár nikdy nezabudnete. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Farář Kramer stojí před dilematem, zda zachránit tělo či duši. Pro silně věřicího jednotlivce to může být zdánlivě jednoduchá otázka, ale pokud člověk nerozhoduje pouze o sobě, stává se pro něj život peklem. Komorní válečné drama, které se mi zapíše do paměti především představením Ulricha Matthese, který prakticky souběžně hrál jak postavu hlavního říšského propagandisty, tak oběť nacistického režimu a obojího se zhostil bravurně. Stejně tak jeho protihráč, představitel gestapáka Gebharta. Dojem na mě udělalo i vykreslení života v koncentračním táboře - jasně, na tohle téma už toho byla natočena celá řada, ale tohle bylo zkrátka v něčem jiné a ačkoliv nejsem věřící, tak to na mě působilo nějak osobněji. Němci se zkrátka dokáží podívat své nedávné historii do očí jako nikdo jiný a i tentokrát se jim to povedlo na výbornou. 90% ()

Janek 

všechny recenze uživatele

Tak hned ze začátku, vybrání Ulricha Matthese do role kněze bylo geniálním tahem, ta postava je obrovsky hluboká a jeho samotný zjev pomáhá autenticitě a atmosféře ve snímku. Je to čistý film, profesionálně odvedený a bravurně zahraný. Přesto není pro masy. Snímek by vás měl naštvat a vyprovokovat, což se daří. (byl jsem na předpremiéře, kde byl i sám Schlöndorff, měl krátký proslov a nakonec řekl, že by nechtěl nic o filmu vyzrazovat a ať si ho užijem. Potom přišel lucemburský velvyslanec, měl půlhodinový proslov, kde vyzradil všechno včetně toho "jak to všechno nakonec dopadne". Chudák Schlöndorff stál celou dobu za ním a nejspíš si přál mít povolení zabíjet :)) ()

Galerie (27)

Zajímavosti (1)

  • Scénář Eberharda Görnera (Nikolaikirche) a Andrease Pflüglera (Operation Rubikon) se opírá o skutečné události a o autobiografické zápisky lucemburského kněze - abbého Jeana Bernarda. (ČSFD)

Reklama

Reklama