Režie:
Jack ClaytonScénář:
Francis Ford CoppolaKamera:
Douglas SlocombeHrají:
Robert Redford, Mia Farrow, Bruce Dern, Karen Black, Scott Wilson, Sam Waterston, Lois Chiles, Howard Da Silva, Roberts Blossom, Edward Herrmann, Paul Tamarin (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Nejznámější román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby (1925) nebyl zprvu právě populárním čtivem, i když během jednoho roku od prvního vydání vznikla divadelní adaptace, již na Broadwayi režíroval George Cukor, a podle ní také hollywoodský film režiséra Herberta Brenona, jenž se bohužel nedochoval. O pár let později byla kniha prakticky zapomenuta a teprve po dalších, poválečných vydáních se dočkala zaslouženého uznání i čtenářské obliby. Kniha zachycuje "jazzový věk" bouřlivých dvacátých let, kdy nečekaná hospodářská prosperita byla často vykoupena ztrátou morálních hodnot a kdy "stará" aristokracie těžce snášela nastupující konkurenci z řad nejrůznějších zbohatlíků, z nichž mnozí byli zapojeni do bujícího organizovaného zločinu. Podruhé byl román zfilmován v roce 1949 (režie Elliott Nugent, titulní role Alan Ladd), ale nejznámější je dnes asi třetí filmová verze z roku 1974. Jejím režisérem je známý anglický tvůrce Jack Clayton (mj. klasické Místo nahoře), který pracoval se štědrým rozpočtem (cca 6,5 milionu dolarů) podle scénáře Francise Forda Coppoly a měl k dispozici přední herecké hvězdy, zejména Roberta Redforda do titulní úlohy a Miu Farrowovou jako Daisy. Snímek natočený v duchu tehdy módních retrofilmů (Takoví jsme byli, Podraz) sice ctitele předlohy a filmové kritiky příliš nepřesvědčil, nicméně patřil ve své době k divácky nejúspěšnějším titulům. Americká akademie ho vyznamenala dvěma Oscary, za kostýmy Theoni V. Aldredgeové a hudební adaptaci Nelsona Riddlea. (Česká televize)
(více)Recenze (114)
VELICE retro. Snímek je vystavěný na pomalém, melancholickém stylu vyprávění o zdánlivě bezstarostném, povrchním životě v hojnosti protkaném nekonečnou šňůrou večírků. Přiopilí zasněnými, podmanivými záběry kamery postupně zjišťujete, co všechno je zamilovaný chlap schopný udělat pro jednu krásnou, rozmarnou bytost … Až vás závěrečné titulky nekompromisně vrátí do reality, možná si s lehkou kocovinou a s neurčitým smutkem v duši odpovíte na otázku, jestli ta dotyčná za to stála. ()
Čítal som, že scenár Veľkého Gatsbyho je presne tým prípadom, ako sa nemá adaptovať román. Čiže presne chronologicky okopírované scény z knihy. Tú som nečítal, takže to neviem posúdiť, ale mŕtvolnosť a chlad vyžarujúci z prvých dvoch tretín filmu bude asi následok tohoto Coppolovho činu, pokiaľ to nebol metaforický zámer režiséra, ako nás uviesť do nudného a prázdneho života hrdinov príbehu. Ku koncu sa to našťastie už poriadne rozbehne a pocit z filmu je tak nakoniec pozitívny, musím brať ale do úvahy jeho dĺžku a prehnaný akademický prístup tvorcov a hercov k látke. Možno to bol správny zámer, to by som ale musel čítať predlohu. No a navyše nechápem záujem dvoch obletovaných pohľadných mužov o Miu Farrow, z tej môže byť hotový snáď iba Woody Allen. 70%. ()
Ach jo, tak takhle se dá prošvihnout vynikající kniha. Nevím, co je na filmu špatně. Velký Gatsby nepatří ke stěžejním dílům americké literatury jen tak nadarmo, ale pokud někdo čte nebo slyší toto označení a pak jenom vidí film, řekne si: A to jako proč? Přes kostýmy a pečlivou snahu zachytit dobové reálie, přes účast hereckých hvězd i pěknou kameru se z filmu kouzlo knihy úplně vytratilo. Škoda! ()
Nuda, nuda, nuda. Neubránil som sa porovnávaniu s novou verziou Gatsbyho a táto mu nesiaha ani po päty. Uznávam, že kostýmy boli dobré a hudba bola tiež fajn a viacej zodpovedala danému historickému obdobiu. Mia Farrow zahrala Diasy brilantne, bola oveľa viac neznesiteľnejšia ako v podaní Mulligan. Ale viac dobrého už nenájdem. Bolo to plané, bez silných emócií a chýbala mi pompéznosť Luhrmannovho Gatsbyho. Áno, áno, môže za to do istej miery aj technologický pokrok, ale niet pochýb že dosiahnuť silné emócie aj bez toho mohlisa dá aj bez toho. Veľmi, veľmi priemerné. ()
Jsem hodně ráda, že jsem si počkala s definitivní projekcí až po Luhrmannovi. Tohle jsou 20. léta podmíněná estetikou 70. let a z nějakého důvodu bylo pro Claytona ze všeho nejdůležitější zdůraznit zasazení příběhu do léta roku 1922. Takže všichni jsou tu valnou většinu času orosení, upocení, umaštění a horkem naprosto zmožení. Nicméně je poměrně milé procházet se po Gatsbyho sídle, poslechnout si ten stereotypní výběr z Irvina Berlinga a jít zase o dům dál. Anachronismus se neprojevuje jen v účesech a líčení, ale některé lokace a auta poněkud také předbíhají svou dobu, ať už v rámci 20. let nebo jdou ještě mnohem dál. Nicméně poznat ikonické role Redforda a Farrow má svoji hodnotu. ()
Galerie (36)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (16)
- Do role Daisy Buchananové se podle vlastních slov Robert Evans rozhodoval mezi Faye Dunawayovou, Candice Bergenovou, Katharine Rossovu, Lois Chilesovou a Miou Farrowovou, která nakonec roli získala. Chilesová se pak objevila v menší roli Jordan Bakerové. (CrypzzXD)
- Jack Nicholson dostal nabídku zahrát si roli Gatsbyho, ale odmítl, jelikož nebyl spokojen s původní volbou Ali MacGrawové do role Daisy. Do stejné role se uvažovalo i o obsazení Steva McQueena, ten ale rovněž odmítl. (CrypzzXD)
- Mia Farrow byla v průběhu natáčení těhotná, což se režisér rozhodl zakrýt tím, že kamera herečku zabírala z blízka, případně s rozevlátými šaty, které její narůstající bříško do značné míry zakrývaly. (Karlos80)
Reklama