Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nejznámější román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby (1925) nebyl zprvu právě populárním čtivem, i když během jednoho roku od prvního vydání vznikla divadelní adaptace, již na Broadwayi režíroval George Cukor, a podle ní také hollywoodský film režiséra Herberta Brenona, jenž se bohužel nedochoval. O pár let později byla kniha prakticky zapomenuta a teprve po dalších, poválečných vydáních se dočkala zaslouženého uznání i čtenářské obliby. Kniha zachycuje "jazzový věk" bouřlivých dvacátých let, kdy nečekaná hospodářská prosperita byla často vykoupena ztrátou morálních hodnot a kdy "stará" aristokracie těžce snášela nastupující konkurenci z řad nejrůznějších zbohatlíků, z nichž mnozí byli zapojeni do bujícího organizovaného zločinu. Podruhé byl román zfilmován v roce 1949 (režie Elliott Nugent, titulní role Alan Ladd), ale nejznámější je dnes asi třetí filmová verze z roku 1974. Jejím režisérem je známý anglický tvůrce Jack Clayton (mj. klasické Místo nahoře), který pracoval se štědrým rozpočtem (cca 6,5 milionu dolarů) podle scénáře Francise Forda Coppoly a měl k dispozici přední herecké hvězdy, zejména Roberta Redforda do titulní úlohy a Miu Farrowovou jako Daisy. Snímek natočený v duchu tehdy módních retrofilmů (Takoví jsme byli, Podraz) sice ctitele předlohy a filmové kritiky příliš nepřesvědčil, nicméně patřil ve své době k divácky nejúspěšnějším titulům. Americká akademie ho vyznamenala dvěma Oscary, za kostýmy Theoni V. Aldredgeové a hudební adaptaci Nelsona Riddlea. (Česká televize)

(více)

Recenze (114)

Martinvon 

všechny recenze uživatele

Zpracování románové předlohy Francise Scotta Fitzgeralda snad nemohlo být zdařilejší. Pomalu plynoucí čas v předválečném životě znuděné smetánky je i do filmové řeči převeden do podoby pomalu plynoucího rytmu filmu. Čas jakoby nebyl. Teprve skutečné tragédie zahýbou i s časem - pro pumpaře končí život smrtí jeho manželky, bere spravedlnost do svých rukou a jde zabíjet. Jen pro Daisy a jejího manžela stojí čas na stále stejném místě. To, co je v tomto filmu pozoruhodné - samozřejmě kromě hvězdného obsazení - je vizuální řeč motivů. Především očí coby leitmotivu. Několikrát projedou všichni kolem reklamní tabule, na níž jsou dvě velikánské oči. Oči dohlíží na celé dění svrchu, podobně jako oko boží. Několikrát použije kameraman zajímavé detailní záběry - lampa v domě pumpařově přechází pomalým pohybem kamery v jeho (pumpařův) pohled. Detailní přiblížení na přední reflektory automobilu - tak podobné očím. Rozbité “oko” po nehodě, při které umřela pumpařova žena. A jsou to právě oči, které zradí pumpaře a vedou ho za domnělým vrahem jeho ženy. Při psaní tohoto komentáře si uvědomuji, jak je vlastně na první pohled nenápadná, uťáplá postava pumpaře důležitá. Právě na něm je vidět, jak velkou tragédii mohou způsobit zdánlivě banalní “přehmaty” mocných. Stává se nositelem děje. Gatsby je naproti tomu obrazem veleúspěšné kariéry, po celou dobu se snažíme prostřednictvím vypravěče proniknout jeho tajemství. Manželé Carrawayovi obrazem neměnnosti a jakési předurčenosti, plynoucí z vyššího společenského postavení. ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Fuj, to bylo ale nijaké... romantika postavená na vlajících závěsech Gatsbyho honosného domu a dekadentní výstřednost opulentních večírků, rámovaná dobovou hudbou a zběsilým tancem, nemohla odměnit dvě a půl hodiny divákovy trpělivosti, a to ani snahou o dodání třpytu a lesku brilantinou pánů, očí dam a reklamy na zubní pastu Thymolin, kterou evokoval každičký úsměv obsazených - při orion hvězdičce zlášť povedených vycenění jsem bystřila, zda neuslyším ono pověstné "cink". Bohužel, i obsazení mě nechávalo zcela chladnou, nevyhledávám žádného z hlavních herců a tímto snímkem nedošlo ke změně, jen Mia Farrow mě utvrdila v názoru, že umí zahrát pouze a jen neurotické mimózy... ()

Reklama

Han22 

všechny recenze uživatele

Knížku jsem nečetl, novou verzi neviděl a verze z roku 1974 je jeden z těch nejznámějších filmů v tom roce natočených. A je to vlastně přesně to co nesnáším - načinčaná melodramatická červená knihovna z vyšší třídy, kde funguje milostný mnohoúhelník. Ovšem překvapivě se mi to docela líbilo. Slušní herci (Farrowová, Dern, Blacková, Waterson) v čele s jako vždy uměřeným, ale přesným Redforem. Překrásná opulentní výprava se spoustou skvělých kostýmů, dobová hudba, párty plné dekadence. Postavy odpovídají škatulkám melodramatu, ale určitá hloubka tu nechybí, zejména bolestivý rozdíl mezi úpřimně milujícím Gatsbym a povrchní snobskou na lásku hrající si Daisy, což se projeví v závěru. Bavil mě i Nick, tichý pozorovatel a komentátor, který v opovrhovaném Gatsbym nachází skutečného přítele a překvapilo mě s jakou razancí a brutalitou ten mnohoúhelník byl na konci vyřešen. Zkrátka něco podobného mě nikdy nestrhne, ale respekt a slušné 4* si to zaslouží. Drama roku 1974. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Divadelní scénář a divadelní herectví se míjí s fetišistickou výpravou a operetní inscenací večírků (rvačka či skákání do bazénu jsou pojaty jako hudební číslo). Vše je tu vyjádřeno dialogy (Vzpomínáš, jak to tehdy bylo?) či monologem vypravěče. Na jevišti se svět tvoří slovy, ale v této simulaci zašlé doby všechna ta divadelnost působí falešně a neupřímně. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Snímek má výborné obsazení. Jako Gatsby Robert Redford, jeho vysněnou Daisy hraje svým zvláštním způsobem krásná Mia Farrow, Toma Buchanana, jejího manžela, Bruce Dern, který se narodil pro záporné role. Jack Clayton, který natočil skvělý horor "Neviňátka" však nedokázal z příběhu vytřískat to správné. Jeho "Velký Gatsby" je nudný, místy stojí na prosto na místě a ani nedokáže oslnit, což se dařilo Luhrmanovu filmu. Jeho síla je pak v tom, že ze snímku je cítit sociální podtext, který doprovázejí dobré herecké výkony. V konečném důsledku to ale stále není film, jehož by byla skvělá předloha hodna. Více: http://www.filmovy-denik.cz/2013/07/velky-gatsby-1974-50.html ()

Galerie (36)

Zajímavosti (16)

  • Kostýmy pro film navrhl Ralph Lauren. (Amellie)
  • Anachronismus: Objevuje se tu Packard z roku 1934. (NinadeL)
  • Práva na zfilmování románové předlohy F. Scotta Fitzgeralda koupil v roce 1971 producent Robert Evans, který chtěl do role Daisy obsadit svou tehdejší manželku Ali MacGrawovou. Jelikož kvůli zdržení zapříčiněnému výměnou scenáristů bylo natáčení odloženo, přijala MacGrawová roli v akčním thrilleru Útěk (1972). Během tohoto natáčení se zamilovala do svého hereckého kolegy Steva McQueena a Evanse opustila. Ten roli Daisy nakonec svěřil Mie Farrowové. (CrypzzXD)

Reklama

Reklama