Reklama

Reklama

Vražda na večeři

  • USA Murder by Death (více)
TV spot

Když vám někdo pošle pozvánku na „večeři a vraždu“, budete se patrně ošívat i coby známé a uznávané soukromé očko. Když ale na obálce této pozvánky stojí jméno excentrického milionáře Lionela Twaina, známého svou velkou zálibou v detektivních příbězích, je skoro povinností přijmout. Navíc, co si budeme namlouvat, taková známost se vždycky hodí. A proto začíná pětice nejznámějších detektivů současnosti, mezi nimiž i přes pozměněná jména nepochybně poznáte také Phila Marlowa, Herculea Poirota či slečnu Marplovou, balit kufry a míří směrem přímo na boháčovo honosné sídlo. Napínat vás nemusíme – k vraždě nakonec přeci jen dojde a právě pátrání po vrahovi je v této konverzační parodii ten největší odvaz. Ale také aby nebyl, když se zde na postech nájemných mužů a žen zákona předhánějí takové legendy jako Peter Sellers, Peter Falk či David Niven. V roli podivínského Twaina se pak můžete těšit na Trumana Capoteho, spisovatele a jednu z nejvýraznějších figur americké kultury po druhé světové válce, známého také díky biografickému dramatu Capote, za nějž jeho představitel Philip Seymour Hoffman obdržel v roce 2006 Oscara. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (254)

B!shop 

všechny recenze uživatele

Hodne dobra parodie, tentokrat na detektivni zanr. Tenhle film stoji hlavne na postavach a ty se fakt povedly. Peter Falk si zde strihnul zdanlive stejnou roli jak Colombo, ale tady neni zmatkar, ale drsnak, kterej kazdyho urazi a byl skvelej. Dale tu je Alec Guinness, kteryho teda moc neznam, ale jeho kreace hluchyho sluhy nemela chybu, zvlast v rozhovoru s hluchonemou kucharkou. David Niven nebyl nijak zvlast vyraznej, ale mel presne ten typ role, ktery mu sedi. James Coco byl taky super, pusobil sice krapet priteplale, ale jeho rozcilovani nad jidlem nemelo chybu. Co se tyce Jamese Cromwella, tak toho sem nepoznal, takle mladyho jsem ho jeste nevidel, takze jsem si nejdriv u jeho postavy rikal, ze nevim, co to je za herce, ale je docela slusnej. Pak tu je Truman Capote, kterej nepredvadi nic extra, ale aspon sem si moh overit, ze Philip Seymour Hoffman ho zahral fakt presne, i kdyz precejen ma Truman ten hlas krapet hlubsi. No a na zaver sem si nechal genialniho Petera Sellerse s jeho super hlaskama, akorat mi prislo, ze tvurci to krapet prehnali s make-upem a pusobil krapet gumove. Co se tyce pribehu, utekl strasne rychle, bylo tu dost perfektnich foru a naprosto brutalni vysetrovani vrazdy se zaverecnym odhalovanim vraha, kdy kazdej prisel se svou teorii a podle me nikdo, kdo film nevidel, nema sanci uhodnout, kdo je vrah. Skvela parodie. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Tento film sice nic nevynalezl, ale cítí se všemu vynálezcem být. Rekapituluje v sobě břitvu Humeovu (lež je pravděpodobnější než zázrak = apriorní domněnky detektivů jsou vzdálené pouhé empirii, neboť detektivové rozšifrovávají zločiny zásadně rozumem, proto mohou poskytovat detektivky čtenářům veškeré stopy, protože oni z nich beztak nic nesestaví), břitvu Occamovu (největší pravdy jsou vyjadřovány úsporně, jednoduše = milionář Lionel stojí v opozici vůči detektivům, jež se na problémy dívají až příliš přechytrale a dokazují je větším počtem argumentům, než je třeba) a břitvu Popperovu (teorie, která nemůže být vyvrácena, je bezcenná = závěr, kdy na scénu přichází postupně všech pět detektivů a opravují předchozího kolegu nastolením nové teorie). _____ Obecná zásada je, že střih se mění s akcí. Kdykoliv se cosi zásadního stane, následuje další záběr – stačí jen, aby postava otočila hlavu, zvedala se ze židle, nebo nabila zbraň. Ne tak tady, kde akcent na dialogy implikuje divadelní režii, a tedy „interierovou stylistiku“, a pokud např. postava píše dopis a poté ho vkládá do obálky, oboje se děje pouze v jednom záběru. ____ U divadla zůstaneme - starými divadelními žánry či podžánry rozumíme parodii a travestii. Zatímco parodie těží z napodobení vnější formy a jejího vyprázdněného obsahu (Limonádový Joe), travestie naopak převléká šaty (travestie), ale obsah ponechává nezměněný (Někdo to rád horké, nebo Popelka v podání tučňáků). Murder by Death spadá mezi meta-komickou parodii, která ovšem touží zachovat i obsah a odbýt si své na poli detektivním. Že to je volba nešťastná a polovičatá, o tom není sporu. ____ V leckom spustí Murder by Death retro náladu, nostalgickou utopii, ale věc má tak, že do retra vystřeďuje celou podívanou pouze zařazení do žánru komedie – tragedie je budoucnost, komedie minulost (retro), skrz komedii zapomínáme, tragédie nám ukazuje, že umřeme. ____ Největší odhalení spočívá v následujícím: Ten film je detektivkou pro ženy. Převtěluje znaky mužských žánrů (akce, horor, thriller) do ženských (romantické komedie), čemuž odpovídá i nevybíravé peskování všech dvojic dle paradigmatu feminního komediálního subžánru zvaného screwball (naneštěstí je ono peskování dramaticky nezvládnuté, neboť film nás umanutě, až setrvačně seznamuje a poté loučí se všemi páry one by one; širší pole nápadů proto otevírá až střet na větší ploše, kdy mezi sebou postavy přestávají tzv. duelovat a nastupuje kooperace). Odtud vyplývá, proč nevidíme vraždy – ženy je nemají rádi, kuriózně se veškerá nemilosrdnost odbude v názvu filmu – a proč je výchozí konflikt založen na odvěkém: vidět vs. mluvit. Film volí druhou, divadelní cestu, neboť ženy si povídají rádi, ale schází jim představivost, zatímco u mužů je tomu obráceně, ti uvažují více vizuálně, žel jak známo filmové a divadelní uchopení díla stojí k sobě v opozici. ()

Reklama

type_B 

všechny recenze uživatele

Dlouho předlouho jsem se na tento snímek těšil ... A nebyl jsem zklamán. Humor je spíše konverzační, tedy postavený na dialozích a na jednání postav. Zápletka je... zapeklitá, gradace děje velmi dynamická. Konečné rozkrytí zločinu je rafinované, vlastně až moc rafinové, ale to je také jeden z humorných prvků. Jako milovník detektivek jsem ocenil například nástrahy kladené na jednotlivé vyšetřovatele, které byly nalíčeny přesně tak, aby je mohl ten daný detektiv(ka) dopředu prohlédnout podle svého naturelu. Klasické figury detektivů jsou karikovány až do absurdity, a tím zároveň ukazují na klasické znaky daných postav. (Slečna Marblesová aka Marplová, drsná role Petera Falka karikuje Phila Marlowa etc. etc.) Jednoznačně lahůdkový snímek. ()

Javert 

všechny recenze uživatele

Geniálně šílené, bláznivé a vtipné. Kdo mohl něco tak zábavného vymyslet?:) Nadšený také jsem ze Sellerse v roli čínského detektiva Wanga, který s jeho krásným orientálním přízvukem a šikmýma očima neodolatelný, a z Aleca Guinnesse v roli slepého sluhy. Grandiózní! Jedna z nejlepších komedií/parodií! ()

PKD 

všechny recenze uživatele

Totální a neskutečná (byť velmi reálná ve smyslu, v jakém to myslím, hehe) bžunda, která jest tak nehorázně narvaná vtipy, hláškami a situačním a jiným humorem, který by jiným neumětelům (zvláště těm v 21.st.), stačil na 30 filmů. Je ovšem fakt, že právě proto, když máte tolik narvanou komediální 90minutovku, tak to organismus a fyzicky se opravdu nedá smáti (pokud nechcete zemřít) hodinu a půl, nevydrží. Proto mysl po asi hodině, poněkud otupí, a tak považuji (jsem si jist, že je to má vina, nikoli filmu) závěrečnou půlhodinku, za trochu slabší, než (dejme tomu) 1. pol. Ale toho Sherlocka Holmese tam dáti měli. Když jsem to viďál po 1., celý film jsem hartusil, že tam není. No, on tam je. Tu scénu máte na jutubku a ne ve filmu. Krutibrko! To ho tam fakt nemohli dáti, když tam je tak minutu a ještě na konci???? I když je z jiného století;-) Přesvědčte se sami: https://www.youtube.com/watch?v=7vAwH2VEyeg bohužel, bez cz.:( ()

Galerie (54)

Zajímavosti (14)

  • Roli kuchařky měla původně hrát Katharine Hepburn. (Kulmon)
  • Kuchařka se měla jmenovat Abigail Christian, jako narážka na Agathu Christie, později se jméno změnilo na Abigail Christmas (Kulmon)
  • Poslední film Estelle Winwoodové. (MrCreosote)

Reklama

Reklama