Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Láska je jako přírodní živel, nezná překážky... Čínský režisér Ang Lee (nar. 1954 na Tchaj-wanu) patří k nejzajímavějším tvůrcům současného Hollywoodu. Díky stálým americkým spolupracovníkům (zejména scenárista a producent James Schamus a střihač Tim Squyres) se dokázal bez větších problémů nejen etablovat ve zcela odlišné kultuře, ale navíc do ní přispět i některými zásadními díly. Rozhodně mezi ně musíme počítat jeho adaptaci povídky laureátky Pulitzerovy ceny Annie Proulxové Zkrocená hora (2005), vyprávějící prostý příběh dvou nezaměstnaných kovbojů... Ennis Del Mar (Heath Ledger) a Jack Twist (Jake Gyllenhaal) se poznají v létě roku 1963, když dostanou práci jako hlídači stáda ovcí na svazích titulní hory kdesi ve Wyomingu. Oba mladíci toho příliš nenamluví a jednoho dne se k obapolnému překvapení vášnivě pomilují. Po návratu z hor se rozejdou do svých vzdálených domovů a několik let se nevidí. Když se znovu setkají, mají rodiny s dětmi, ale jejich vzájemný vztah se nezměnil... Tabuizované téma homosexuality je tu akcentováno zasazením do ryze machistického prostředí honáků (byť ne dobytka ale ovcí) a také do doby, kdy se o podobných věcech zarytě mlčelo a pro většinu veřejnosti neexistovaly. Film se dočkal kontroverzního přijetí, ale také celé řady významných ocenění (mj. Zlatý lev na MFF v Benátkách, Oscary za scénář, režii a hudbu, Ceny newyorských i losangeleských filmových kritiků za nejlepší film a režii). Přesvědčivost snímku stojí a padá s vynikajícími výkony obou hlavních představitelů, předčasně zesnulého Heatha Ledgera i Jakea Gyllenhaala. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (1 030)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Utahanost nade vše ostatní. Může těšit Leeho režie v jednotlivých scénách, herecké výkony či uvěřitelné vztahy mezi všemi charaktery... Jenže vše zastíní u-t-a-h-a-n-o-s-t, která je tak ohromná, že vám vlastně vůbec nedovolí do snímku proniknout (či spíše v tomto případě penetrovat?). Osobně bych také ocenil, kdyby si Gyllenhaal s Ledgerem prohodili role, jelikož druhý jmenovaný se do mlčenlivé role moc nehodí, byť jí zvládá. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Prisahám, Jack.“ Strhujúca milostná bisexuálna dráma svojou krásnou atmosférou hravo konkuruje najlepším klasikám žánru (SPOMIENKY NA AFRIKU, ZÁPISNÍK JEDNEJ LÁSKY). Výnimočný príbeh v divákovi dlho rezonuje, detto sústredené herecké výkony Heatha Ledgera a Jakea Gyllenhalla (ale i Randyho Quaida, Kate Maraovej, Michelle Williamsovej a dokonca Anne Hathawayovej). Prenádherná výprava hornatého Wyomingu a podmanivé tempo rozprávania ubehne hravo i bez akčných vsuviek s medveďmi. ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Věděl jsem, do čeho jdu, ačkoliv moje první zhlédnutí je dobrých deset let staré. Film Anga Leeho ale potvrzuje, že některé kousky potřebují dozrát. Poznali se jednoho léta na začátku šedesátých let coby pastevci ovcí. Zamilovali se o pár týdnů později. Táhlo je to k sobě nejednu sezonu. Podmračený zamlklý Heath Ledger a ukecaný houževnatý Jake Gyllenhaal naprosto selžou v tradičním mužství. Nešlo jen o alkoholem prosáklou noc, kdy byla sakra zima a ve stanu příjemně teplo. Tohle mělo hlubší základ, který pečlivě střežili po další dekády – a jejich rybářské výpravy nikdy nebyly o prutech a udicích. Čas ale nejde vrátit, dobu také nelze vyměnit, síla vztahu a naděje se tak pomalu vytrácejí. Stejně jako se jednomu z kovbojů ztratí košile. Lee je za kamerou suverénní (rád zkouší nové žánry a žádného tématu se nebojí), stejně jako herci před ní. Lepší mi přijde Ledger, který je ve svém ztvárnění hluboce citlivý, zoufalý i nerudný, pronáší spíš úsečné věty, které drtí přes zuby, než aby chtěl vést nějaké dlouhé dialogy, od image snadno čitelného krasavce se odpoutal dokonale. Svou přirozenou potřebou je zahnaný do kouta a netuší, jak z něj ven. Herecky se musí líbit i dámy v pozadí: Michelle Williams a (tehdy „princeznovská“) Anne Hathaway. Pomalá atmosféra mi seděla, stejně jako emoce, se kterými se pečlivě pracuje. 80% ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Po zkušenosti s komentářem k filmu Ptačí klec píšu s obavami. Tehdy mi interní poštou přišel gramatický zločin, jehož autor mě vyzýval, abych snížil hodnocení filmu, "protože je o teplouších," jak mě důvěrně informoval. Zřejmě v domnění, že při své chabé inteligenci jsem tak závažný prohřešek přehlédl. ;-) Tentokrát se obávám opačné reakce, protože se chystám mírně polemizovat s všeobecným nadšením. O to, že Zkrocená hora je formálně dokonalý film s bravurními hereckými výkony, se nepřu. Co mě ale mrzí, je drobný alibismus, s nímž umožňuje dvě zcela protichůdné interpretace. Nevěřím, že dokáže zliberalizovat úzkoprsou většinu. Spíš si myslím, že jak tolerantní, tak předpojatou část publika pouze utvrdí v jejich dosavadním názoru na homosexuály. Ti první budou Zkrocenou horu vnímat asi takhle: Dva honáci dobytka, chlapáci každým coulem, se do sebe zamilujií, s panikou si uvědomí, že to, co o sobě zřejmě tušili celá léta, nebylo jen střídavé pominutí smyslů, ale konstantní citové zaměření, nicméně nemají odvahu je ventilovat v obavě z veřejného odsouzení. Rozhodnuti zapomenout a potlačit svou přirozenost si založí rodiny. Naoko žijí v šabloně "amerického způsobu života" a to, na čem jim nejvíc záleží, odsouvají do ilegality místa, kam bedlivé oko veřejnosti nedohlédne. Je nám líto, že se narodili v nesprávné době na nesprávném místě. Jenže druhá varianta dovolu konzervativnímu publiku považovat Jacka a Ennise za mravně přijatelné PROTO, že své zaměření sami chápou jako trestuhodnou úchylku, kterou je třeba prozíravě tutlat a "odčinit" založením rodin. Popřením osobních preferencí ve prospěch unifikované společnosti. Nepochybuji sice, že Angu Leeovi šlo o poselství č. 1, ale masový úspěch filmu bych připisoval spíš oněm zadním vrátkům, té rafinované kličce. Zkrocená hora není čistokrevnou romancí dvou mužů, netroufá si být tak transparentní. Ve jménu odsouzení většinové netolerence dává vlastně požehnání k tomu, čemu se tuším říká internální homofobie. Stejně jako se Jack a Ennis průběžně ujišťují, že jsou nanejvýš bisexuálové, film podobně konejší uražený jemnocit okázale "tradiční" většiny, která se skřípějícími zuby přijme maximálně neupřímný kpmpromis. Cítil jsem potřebu to napsat, i když i můj dojem z filmu byl primárně dobrý. Jen by se mi víc líbilo, kdyby byl v tomto směru odvážnější, drzejší. Nic to ale nemění na tom, že mě emocionálně zasáhl víc než většina instantních melodramat a ležel mi v hlavě celé týdny. 80% ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

Ojoj, tohle bude těžké. Snáze se kritizuje než chválí, jenomže tady nemám zkritizovat co. Ang Lee mířil divákovi přímo na komoru a mně prostřelil i předsíň. To to bolí, to to bolí. Zbývá mi naděje, že bolest očišťuje a povznáší. To bych se ovšem musela vznášet přinejmenším v ionosféře a ne sedět tady a hledat slova. Brokeback Mountain není film o homosexuálech pro homosexuály. To by přibližně 96% diváků vycházelo z kina se znuděným zíváním, ne v těžkém mlčení nebo se slzami na krajíčku. Často opakované námitky typu "kdyby tam byl chlap a ženská, tak to je docela obyčejná nudná historka" ovšem s dovolením neberu - jistěže by film byl jiný, kdyby v něm vystupovali jiní hrdinové za jiných okolností. Není to totiž ani klasický milostný příběh, kterýžto žánr má určitá osvědčená pravidla, přičemž tady se na většinu z nich kašle zvysoka. Pokud čekáte obvyklou linearitu sbližování dvou lidí, tedy obvyklé budování vztahu "přeskočení jiskry - kradmé pokukování - ,náhodné´ doteky - trapasy - koktavé vyznání - nešikovný polibek - šikovnější polibek - plná konzumace vztahu (rozkošný termín)," mnohořádková ohnivá vyznání, slzavá zapřisahání, dramatické obraty v ději a odpovídající závěr, tak vězte, že se spíš dočkáte Godota. Brokeback Mountain není ani bořitelem tradičního amerického mýtu, těžko můžete zbořit něco, co nikdy neexistovalo. Jako se ideál rytířství zrodil kromě jiného z díla Ch. de Troyes a T. Maloryho, zatímco rytíři v reálu byli povětšinou pěkná sebranka, tak ideál drsné kovbojské mužnosti vznikl více z tradice než ze skutečnosti. A také není ničitelem předsudků, protože bych ráda věřila tomu, že si žádná myslící osoba nespojuje homosexuální orientaci s falzetem a zálibou v růžové. Brokeback Mountain je příběhem drsným jako povrch wyomingských skal a křehkým jako okvětní plátek divokého orlíčku. Je vyprávěním o lidech, kteří se zamilovali ve špatný čas na špatném místě a z Ennisovy strany k tomu přidali další chybu v podobě dlouholetého popírání jakéhokoli vztahu a citu. Je svědectvím o dusivé síle mlčení a viny, jež není proviněním, přestože doslova "breaks back" nejen ústřední dvojici. Je příběhem o zakázaném ovoci, zrajícím pouze několik dní uprostřed divočiny daleko od slídivých zraků. Je obžalobou lidství ukovaného do pout asfaltových cest a maloměstského prachu a příběhem lásky skryté pod oblaky plujícími nad horou Brokeback. Je strohou a mlčenlivou horou tyčící se nad žírnými krajinkami jiných filmů. Je příběhem o životě, který jako v jedné písni přesýpáme na způsob písku mezi prsty, až nám dlaně zůstanou prázdné. ()

Galerie (68)

Zajímavosti (40)

  • Film byl zakázán v Malajsii a Číně. (imro)
  • Původní povídka E. Annie Proulx vyšla 13. října 1997 v časopisu The New Yorker. (imro)

Související novinky

National Geographic uvádí exkluzivní seriál

National Geographic uvádí exkluzivní seriál

08.08.2020

Děj seriálu Hrubá kůže se točí kolem záhadných vražd osadníků usazujících se v nelítostné divočině Nové Francie v 90. letech 17. století. Zdá se, že nepokoje přerostou v občanskou válku. Z… (více)

Queer festival Mezipatra oslaví plnoletost

Queer festival Mezipatra oslaví plnoletost

01.11.2017

Norská horrorová romance, lovestory dvou mužů na ovčí farmě nebo životopisný film o muži, co probudil naše sexuální fantazie... I takový bude osmnáctý ročník queer filmového festivalu Mezipatra,… (více)

Které klasiky by dnes vyhrály Oscara?

Které klasiky by dnes vyhrály Oscara?

13.08.2015

Jak určitě víte, americká Akademie filmového umění a věd pravidelně "vyrábí" nejlepší film roku. Časopis The Hollywood Reporter zaujatě sleduje každé oscarové klání, sem tam se ale také ohlédne do… (více)

Příliš teplý Soderbergh?

Příliš teplý Soderbergh?

07.01.2013

Steven Soderbergh se už před několika lety pokoušel natočit biografii slavného televizního baviče a zpěváka Liberaceho, který byl v padesátých až sedmdesátých letech minulého století nejlépe placeným… (více)

Reklama

Reklama