Reklama

Reklama

Občanská výchova

  • Česko Konec tučných let (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Jana, Petera a Jule spojuje jejich vášeň touží změnit svět. Jan a Peter se stanou Učiteli, záhadnými aktivisty, kteří nenásilným způsobem upozorňují místní smetánku, že jejich dny hojnosti jsou sečteny. Komplikace nastanou, když se Jule zamiluje do obou Jana i Petera. Jedna akce se nezdaří a následuje únos. To se nemělo stát. Tři mladí idealisté se tváří v tvář střetávají s hodnotami silné, bohaté generace. Rakouský filmový tvůrce Hans Weingartner (Free Rainer, 2007) přišel s Občanskou výchovou, diváckým hitem spojujícím napětí, zábavu i společenskou kritiku. Při světové premiéře filmu na festivalu v Cannes v roce 2004 odměnili diváci tento film dlouhotrvajícími ovacemi vestoje. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (140)

3497299 

všechny recenze uživatele

Stockholmský syndrom v perníkové chaloupce? Kdyby měl Weingartner víc nadlhelu, mohla by být jeho "výchova" zajímavou ukázkou, kterak se odpor "čtvrté generace" totálně vyprázdnil do telenovelového kýče: Baaderovo "fucking and shooting are the same" transponované do "chtěla bych žít divoce a nespoutaně". Bohužel, formální neohrabanost, dějová schématičnost a tendenční utvrzování společenských stereotypů finální revoluční gesto (managerova hra na ideové spříznění a neoblomnost novopečené trojky) přes svůj cynismus vyznívá naprázdno. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Zajímavý film s velkým potenciálem, který Hans Weingartner dokázal naplnit opravdu jen zčásti. Jednak proto, že toho zas tolik nenatočil, ale především proto, že divák příliš brzy pochopí, na čí straně jsou režisérovy sympatie. Téma se dalo pojmout jednak jako nemilosrdné drama, kde by se hra mladým "revolucionářům" záhy vymkla z rukou, jenže k tomu režisér neměl odvahu, nebo jako jízlivá komedie na téma "proč se dnes v západní Evropě tak těžko dělají revoluce". Jak napsal Karel Kryl, v Německu se revoluci od 50. let nedaří, protože si revolučně naladění studenti po příchodu do zaměstnání brzy pořídí auto a byt a nemají chuť v revolučních kraválech demolovat svou výbavičku. Jenže k tomu zas režisér neměl chuť. Jak by bylo krásné udělat střih po deseti letech, kdy Julia Jentsch se svým partnerem opouští podobnou klícku, jaké vylepšovali svým třídním protivníkům v době mládí. Pro funkční drama by bylo dobré, kdyby se stal unesený manažer rovnocenným protivníkem a scénárista ho vybavil jednak argumenty, jednak divácky sympatickými vlastnostmi, aby se prohloubil dramatický konflikt, jenže tvůrci z něj chtěli mít nesympatického parchanta, a tak jediná scéna v autě s policejním doprovodem celou pointu vlastně shazuje. Film od začátku do konce jede na půl plynu, mohl být vtipnější, dramatičtější a provokativnější. Celkový dojem: 60 %. ()

Reklama

klerik 

všechny recenze uživatele

Zaujímavý triler, ktorý mieša klasické schémy s pomerne hlbokou výpoveďou. Podobne ako SNÍLCI, ukazuje nám pohľad na svet okolo nás prostredníctvom trojice mladých idealistov. Oproti Bertolucciho filmu je Edukators menej "umelecký", ale o to priamejší a údernejší. "Undergroundová" kamera veľmi pôsobivo podtrháva relitu, mladí herci sú viac ako uveriteľní a hudba to celé podkresľuje a dodáva filmu švih (- dokonca, keď na konci zaznie "pesnička zo Shreka" je to také pôsobivé, že som prízrak zeleného zlobra okamžite zapudil). Film je vystavaný hlavne na dialógoch, ktoré vedia vtipným spôsobom poukázať na mrazivú realitu... ()

mcleod 

všechny recenze uživatele

Krásný levičácký film plný diskuzí o dělení bohatství ve společnosti a na světě, o tom, co je spravedlivé a co už nikoli, o vzájemném (ne)pochopení různých sociálních skupin a důvodech ke změně tohoto systému. Co si přát víc? Němci mají filmy s velmi jednoduchou formou, ale jejich obsah mě v naprosté většině případů nadchne. Navíc je vše pěkně zahrané, především postava Julie Jentsch byla opět výborná. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Moc se mně líbilo jak to mládí a rebelství bez příčiny pomalu střídalo dospívání a rebelství z příčiny. Och ty neměcké filmy jsou tak hezky vyspělé. První divočejší část střídá inteligetní vztahová dialogovka, která vynikajcí divácký vývoj. Daniel, Julia a Stipe v jednom z prvních svých velkých filmů s ohledem na zdejší přirozený a suverenní herecký projev bylo jen otázkou času, kdy z nich vyrostou herecké superhvězdy evropsko-německého formátu. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (9)

  • Postava Petera na začátku filmu odjíždí do Barcelony. Daniel Brühl, jenž ztvárnil postavu Jana, se narodil v Barceloně. (claudel)
  • Bola natočená jedna sekvencia, ktorú Weingartner pôvodne zamýšľal dať na koniec. Ukazuje, ako sa všetci traja hlavní hrdinovia vydali na jachtu Hardenberga (Burghart Klaußner) na ostrov v Stredozemnom mori s cieľom paralyzovať dôležité televízne satelitné riadiace systémy, ktoré sa tam nachádzajú, a tým paralyzovať televízny príjem v celej Európe. Do premiéry v Cannes ale režisér túto scénu nestihol dokončiť a keďže distribučné práva do ďalších 44 krajín už boli predané, nechcel ju potom zahraničným partnerom dodatočne vnucovať. (Arsenal83)
  • Film reflektuje aj skúsenosti režiséra Weingartnera, ktorý sa v predchádzajúcich desiatich rokoch pred filmom pokúšal neúspešne politicky angažovať. (Arsenal83)

Související novinky

Na Febiofest přijede Daniel Brühl

Na Febiofest přijede Daniel Brühl

19.03.2016

Organizátoři Febiofestu přivítají jednoho z nejvýraznějších mladých evropských herců Daniela Brühla. Jeho dnes už světovou kariéru nastartoval německý snímek Good Bye, Lenin!, zahrál si i v hvězdně… (více)

Reklama

Reklama