Režie:
Čchan-uk PakKamera:
Jung-hoon JungHudba:
Yeong-wook JoHrají:
Min-sik Choi, Ji-tae Yoo, Hye-jeong Kang, Dal-soo Oh, Byeong-ok Kim, Seung-shin Lee, Yeon-seok Yoo, Jin-seo Yoon, Kwang-rok Oh, Su-hyeon Kim, Myeong-shin Park (více)Obsahy(3)
Únos Dae-sua se odehraje rovnou před jeho domem, kde dosud poklidně žil se svou rodinou. Kdesi v podivném domácím vězení se dozví z televize, že jeho žena byla mezitím brutálně zavražděna a on že je z vraždy podezírán. V tmavé místnosti stráví patnáct let, než se jednoho dne stejně nečekaně probudí na svobodě. Od té chvíle se upne na pomstu neznámému vězniteli. S pomocí mladé Mido jej najde, jenže dotyčný muž ho postupně usvědčí z dávné viny. Spletité drama je plné napětí a tajemnosti, ale podle slov režiséra je především úvahou o pomstě a o touze, kterou každý zažije, ale málokdo uskuteční, protože společnost ji zatracuje jakožto negativní a zkázonosnou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (830)
Pro me v soucasnoti vrchol asijske kinematografie. Intenzitou nekterych scen a reziserskou zrucnosti se da prirovnat snad jen k Ichimu. Skvele propracovany dej (o kterem nereknu ani slovo) a vyborni herci snad ve vsech rolich delaji z tohohle jihokorejskeho kousku opravdovy skvost. Je az smutne, jak v porovnani s timhle vypada americka produkce nudne a rutinne. ()
Jeden z najlepších filmov aké som za poslednú dobu videl. Záverečné odhalenie veľmi drsné, prekvapivé a mrazivé...Naposledy som bol takto v závere šoknutý pri Šiestom zmysli, super vygradované...Scéna s žuvaním živej chobotnice ma dosť zaskočila, viem,že to kórejci naozaj jedia /prejav mužnosti/, ale skôr ako jednohubky omotané na špilkách. Kórejci robia posledné roky naozaj velmi kvalitné filmy, len škoda, že sa k nám dostáva iba mizivé percento. 90%. ()
V podstatě průměrný a klasický příběh, který je ovšem nadprůměrně podaný. Kamera, hudba a jejich kooperace, to je Oldboyova nejsilnější stránka. Hned po ní následují herecké výkony. Jako u některých jiných filmů mě štvalo (čím to jenom hergot je?), že jsem jeden z hlavních finálních zvratů tušil už v půlce filmu. I tak byl ale závěr hodně silný. Na co budu rozhodně dlouho vzpomínat, je bitka v chodbě před výtahy a trhání zubů kladivem, na co bych nejraději zapomněl, to je scéna s požíráním chobotnice! Přátelé, vážně hnus! Bylo mi zle a zavíral jsem oči! ()
8 / 10 V krátkodobom rozčarovaní som chcel dať smutné tri hviezdičky, ale až také prísne zaobchádzanie si Old Boy určite nezaslúži - snaha o originalitu, aj keď neraz samoúčelná, z neho vyteká prúdom a to je vlastnosť, ktorú si treba v dobách, keď kinám vládnu Lovci pokladov a Sahara, vážiť. Celému filmu tak podkopáva nohy hlavne márne scenáristické snaženie urobiť z jednoduchého príbehu niečo väčšie a hlbšie, čo má však za následok jedine to, že silná a rafinovaná pointa sa stráca v spleti flashbackov a vedľajších dejových línii. Škoda, priamočiarejší postup by bol podľa mňa oveľa vhodnejší a jeho tvrdosť by si z ničím nezadala s frontálnym úderom kladivka do hlavy. ()
Pomsta může mít mnoho podob. Může být chladnokrevná, sadistická, bestiální, chaotická i systematická. Pro jihokorejského režiséra Parka Chan-wooka je především problematická a to na všech možných úrovních od samotného provedení, přes morální aspekty, až po požitek z jejího vykonání. Strhující hyperstylizovanou formou mapuje hrdinovu krvavou odyseu za odhalením smyslu a organizátora jeho dlouholetého uvěznění. V důmyslně konstruovaném příběhu je divák ve stejné pozici jako tragický hrdina, kterému jeho protivník neustále hatí představy o průběhu a dalším vývoji jeho odplaty. Svého času se hodně vyzdvihovaly extrémní výjevy, ale už se zapomíná, že "Oldboy" bravurně kombinuje exces, vypjaté emoce, coolness, patos, drásavou katarzi i humornou nadsázku, přičemž zde všechny tyto roviny skvěle fungují. Park navíc ve svém scénáři jde mnohem hlouběji a pomsta se stává jen McGuffinem v drásavém pojednání o hněvu a jeho schopnosti zaslepovat, o toxické povaze chvástavého chlapáctví, ale také o bolestivé cestě k prozření. Prozření zde má význam jednak překročení egocentrického pohledu a nahlédnutí toho, co člověk spáchal druhým, ale také naprosto zničujícího dopadu, který to má na vlastní svědomí i osobní štěstí, které je následně možné pouze v zapomnění. ____ "Oldboy" byl první spoluprací Parka s jeho následně dvorním kameramanem Jungem Jung-hoonem a právě jejich symbiotická ambicióznost projevující se v nehorázných kamerových kompozicích a inscenačních výzvách posunula film, Parkovu filmografii i mezinárodní kinematografii na novou úroveň. Ostatně není náhodou, že si Junga o mnoho let později vybral Edgar Wright na natáčení "Poslední noci v Soho" s jejími neuvěřitelnými kamerovými jízdami, kde se bez užití digitálních efektů, čistě díky choreografii herců a pohybu kamery v jednom záběru střídají dvě verze jedné postavy. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (19)
- Během scény v internetové kavárně hraje kompars populární hru Counter Strike. (don corleone)
- Pro scénu v sushi baru byly zkonzumovány celkem čtyři živé chobotnice. Scéna vyvolala mimo Asii kontroverzní reakce, nicméně v Korei jde o oblíbenou pochoutku. Je však obvyklé ji před pozřením nařezat. Když pak film dostal cenu v Cannes, poděkoval režisér kromě štábu a hercům také těmto chobotnicím. (don corleone)
- Choi Min Sik je budhista a musel po snězení chobotnic modlit. (don corleone)
Reklama