Obsahy(1)
V roce 1918 to šlo s bojujícím Rakousko-Uherskem z kopce. Aby zvrátilo neblahý vývoj, pokusilo se o poslední mohutnou ofenzivu. Při řece Piava tu Češi a Slováci stanuli na obou stranách bitevní linie. Ti, kteří ctili posvátnost vojenské přísahy císařpánovi, se v nelítostné řeži srazili s československými legionáři, jenž už v habsburskou monarchii ztratili důvěru. Když se kluby vojenské historie rozhodly, že krajinu u Nového Města nad Metují promění na pár hodin v piavské bojiště, Martina věděla, že u toho nesmí chybět. (Česká televize)
(více)Recenze (3)
Velice dobré připomenutí boje českých jednotek v rámci rakousko-uherské armády proti československým legionářům v italských uniformách. V epizodě vystupovali: 5.prapor polních myslivců Česká Skalice, Pěší pluk IR 98-Jablonec n/Nisou, Pěší pluk IR 94-Liberec, Hraničářský prapor 6 Sibiřských úderníků a Pěší pluk IR 8-Brno . ***6.díl je na webu Č.televize : ČT 2, středa 14.2.2024, 21.30 . ()
Na té louce s vykopanými zákopy k tréninku jejich "čištění" rakouskými prvosledovými oddíly zůstala větší spoušť jak po technopárty. Když účastník mluví do kamery obdivně, že tehdy to byla morální povinnost člověka jít do bitvy a oni to tak brali, což potvrzuje v závěru historik, že české obyvatelstvo bralo stejně narukování milionu Čechů do této nesmyslné první světové války, dotkli se důležité věci. Vojáci si tehdy byli podobni jako vejce vejci a meli i podobne premyslet. Ale v noci byli sami. Napriklad tajna operace valecne propagandy v Britanii byla velice uspesna. V lednu roku 1916 se celkem 2,5milionu muzu dobrovolne prihlasilo do britske armady. Z toho 662 tisic muzu padlo a dalsich 140 tisic bylo na konci valky vedeno jako ztracenych v boji. Pres WPS (War propaganda bureau) - byli zde naverbovani v prisnem utajeni Conan Doyle a Rudyard Kipling a oba prisli o sve syny. Ke shlédnutí na https://www.ceskatelevize.cz/porady/13643067002-k-pocte-zbran/420235100221006/ ()
V pohodě zpracovaný díl. Nijak zvlášť nevybočuje, není tam ani větší faul, což bylo fajn. ()
Galerie (50)
Photo © Česká televize / Petr Čepela
Reklama