Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman, Jack Davenport, James Rebhorn, Sergio Rubini, Philip Baker Hall, Celia Weston (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Padesátá léta minulého století. Manhattanský uklízeč toalet Tom Ripley (Matt Damon) si vypůjčí sako studenta Princetonu, v němž hraje na klavír na zahradní párty. Když s ním pak bohatý otec čerstvého absolventa Princetonské univerzity zapřede rozhovor, Tom předstírá, že jeho syna zná. Rázem tak dostane nabídku, aby se výměnou za tisíc dolarů vypravil do Itálie a přesvědčil Dickieho Greenleafa (Jude Law) k návratu domů. V Itálii se Tom připojí k Dickiemu a jeho vzdělané snoubence Marge (Gwyneth Paltrowová). Předstírá, že miluje jazz a chová homosexuální naděje, zatímco se topí v přepychu. Kromě lhaní je Tom také velmi dobrý v imitaci a padělání, takže když se s ním pak pohledný a sebejistý Dickie začne nudit a zavrhne ho, Tom neváhá zajít opravdu hodně daleko, aby si přivlastnil Greenleafovy výsady. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (506)
Začiatok ,,Talentovaného pána Ripleyho" som videl niekoľko krát, no muselo prejsť viacero repríz, aby som si ho pozrel v jeho celej kráse, pričom dovtedajšie projekcie mi boli zakaždým znemožnené nejakým rušivým vplyvom, brániacim mi sledovať film ďalej napriek tomu, akým pútavým samotný príbeh je. Ripley je pravdepodobne Damonova životná rola a pre neznalosť pôvodného filmu si nedokážem predstaviť, ako by mohol túto úlohu stvárniť charakterovo úplne odlišný Alain Delon. Výborné obsadenie, skvelá dramatická Yaredova hudba a emocionálne zdrvujúci Petrov záverečný monológ. Akademikom absolútne nepovšimnutá ostala skvelá farbistá kamera prehlbujúca atmosféru filmu a istá pochvala patrí aj maskérom, kde sa vďaka reklame na ,,Max Factor" dostal film do môjho povedomia už pred mnohými rokmi. (96xx hodnotenie, 309. komentár k filmu) ()
Neřekli byste do něj, že dokáže být i něčím jiným než mladým vzdělaným blonďáčkem s chlapeckým obličejem, vždycky je tak usměvavý, sympatický a se vším souhlasí. Je přesně takový, jak si přejete, aniž byste si všimli, že je to až podezřelé. Talentovaný chlapík Tom Ripley má totiž výjimečnou schopnost splynout s prostředím natolik, že za chvíli zapomenete, že se zjevil odnikud a vy jste jej nikdy předtím neviděli... a pokud se jej pokusíte vyhodit, mohou nastat potíže. Výměnou za neuvěřitelné herecké nadání a pohotové improvizační reflexy totiž přišel o svědomí... Perfekcionistický režisér Anthony Minghella se po úspěchu s Anglickým pacientem vrhnul na první ze série populárních románů Patricie Highsmithové a narozdíl od starší francouzské adaptace s Alainem Delonem v hlavní roli se spíš než na kriminálně-dobrodružný podtext příběhu zaměřil na pomalý a děsivý vývoj hlavní postavy od nadaného mladíčka po chladnokrevného vraha, na jeho schopnosti, které nejdříve slouží k pobavení přátel, když perfektně hlasově i pohybově imituje společné známé, ale postupně nachází uplatnění i v jiných oblastech. Minghella se spíš než na akční příběh a efektní scény zaměřil na skvěle gradovaný scénář, perfektně napsané postavy a především na herecké výkony, které svěřil do rukou Matta Damona, Juda Law, Gwyneth Paltrow, Cate Blanchett nebo Philipa S. Hoffmana, kde se sice někteří objeví jen v několika málo scénách, ale vydají ze sebe maximum. Výsledkem je sice fascinující a podmanivý film, který ale vyžaduje vaši plnou pozornost, ochotu nechat se jím pohltit a podřídit se jeho tempu. Anthony Minghella natočil film v dlouhých a pečlivě prokomponovaných záběrech, plných všemožných kulturních odkazů, které jej udělají pro fajnšmekry ještě zajímavějším a bohatším, a třebaže v závěru další a další konce trošičku kazí celkový dojem, závěrečná pointa je natolik mrazivou tečkou, že to Minghellovi ze srdce rádi odpustíte... ()
Psychologický rozbor duševního přerodu z přicmrndávače v tak trochu vyšinutého zabijáka hnaného zprvu věcí celkem pochopitelnou a později už strachem z prozrazení, to všechno s dokonalým Damonem, který je vám nejdřív šumák a potom se vám zhnusí. Jude Law v roli prachatého fracka a záletníka se mu však v mnohém vyrovná a hlavně díky němu (a P. S. Hoffmanovi) je první polovina filmu tak dobrá. Od chvíle, kdy Ripley začne svůj dvojí život, je film syrovější, Ripley nebezpečnější a příběh trochu zmatenější. V některých scénách se ale napětím až tají dech a vy žasnete, jak tomu Ripleymu všechno vychází, takže mu odpustíte, že vás pořád tak vodí za nos. Konec byl hodně dobrý, celkově mistrně zvládnutý snímek s perfektními hereckými výkony. ()
Amorální variace na americký sen. Šplh po společenském žebříčku není disciplína vyhrazená pouze zdatným sokolům s orlí silou. Někdy se pár příček cestou nahoru poláme, jindy je nutné několika všiváckým datlům před vámi dopomoci dolů. Tom Ripley v mistrovské psychologické stínohře Anthonyho Minghelly působí jako okouzlující inteligentní mladík...Jeho dokonalým trikem je umění manipulace, sám Machiavelli by u něj mohl brát hodiny. Tom v podání nekňubovitého Matta Damona je jablkem sytě červeného odstínu...a s bídným červem uvnitř, který se prokousává na povrch. Je lhostejné, jestli do něj kousne Eva nebo Sněhurka Gwyneth Paltrow, otráví se jím každý, zatímco zlatý americký chlapec Jude brzy jeho zásahem zmodrá. Nosná idea příběhu se pohybuje v prostoru, který definují tři souřadnice- na jedné ose moc, na druhé morálka a na třetí ctižádost. Ripleyho charakter je amorfní a udivuje schopností patologicky lhát a ztvárnit kohokoli. Dejte mi nádobu- a já ji vyplním. Žije v duchu motta : Svět je jeviště, všichni lidé herci a já z nich ten nejlepší. Záporný hrdina s homosexuálním podhoubím v centru dění není na plátně častým zjevem, ale Minghella kreslí motivace jistě-obrysy jsou pevné a barvy přesné, doplňuje je bystrým podvratným rukopisem, takže mu z ošidného semene na filmovém záhoně vyrostl thriller s hitchcockovskym espritem. Mrazí z něj v zádech a mozkové závity se přehřívají. Příjemně. ()
Majstrovsky vymyslené, majstrovsky sfilmované. S citom a vysokou kvalitou je zachytená nielen psychológia postáv, ale aj atmosféra doby a obraz rôznych vrstiev spoločnosti. Síce človeku napadne, že v 50. rokoch už dávno ľudstvo poznalo tajomstvo odtlačkov prstov, ale inak je ilúzia dokonalá. Výborné herecké výkony ešte podčiarkujú skvele zrealizovanú víziu režiséra, ktorému môžem ďakovať aj za Anglického pacienta. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (24)
- Jude Law se naučil kvůli filmu hrát na saxofon a Matt Damon zase na piano. Ani jeden z nich ve filmu však na nástroje skutečně nehraje. (don corleone)
- Matt Damon dostal roli po svém výkonu ve filmu "Dobrý Will Hunting", kterým nadchnul Anthony Minghellu. Ten chtěl do té doby obsadit Toma Cruise. (don corleone)
- Opera, na kterou se nechal Tom Ripley (Matt Damon) pozvat, je „Evžen Oněgin“ od Petra Iljiče Čajkovského. Scéna souboje je mezi Oněginem a jeho velkým přítelem a básníkem. Souboj vyprovokoval cynicky Oněgin a také v něm vítězí a paradoxně zbytečně zabíjí svého přítele. (horskejvlk)
Reklama