Reklama

Reklama

Žít a nechat zemřít

  • Velká Británie Live and Let Die (více)
Ukázka z filmu

Obsahy(1)

Na Jamese Bonda je i černá magie krátká. Roger Moore v hlavní roli britského akčního filmu. Krátce za sebou jsou během výkonu služby zabiti tři agenti britské tajné služby: jeden během jednání OSN, další v New Orleansu a poslední na karibském ostrově San Monique. Agent 007 James Bond se proto vydá do New Yorku a spojí se s věrným kolegou ze CIA Felixem Leiterem. Brzy však padne do pasti harlemského drogového mafiána, jenž si říká Mr. Big a jenž má k ruce několik všeho schopných zabijáků. Bondovi se podaří utéct a přes New Orleans vypátrat hlavního podezřelého: tím není nikdo jiný než premiér republiky San Monique Kananga. On a Mr. Big jsou ve skutečnosti jedna a tatáž osoba, která má velmi odvážný zločinný plán: na ostrově řídí velkovýrobu heroinu, kterým hodlá zaplavit světový drogový trh. Proti Jamesi Bondovi má soukromou armádu, temná kouzla vúdú a krásnou pannu Solitaire s věšteckými schopnostmi... Film Žít a zemřít znamenal začátek bondovské kariéry pro třetího představitele agenta 007 Rogera Moorea, který se v postavě Jamese Bonda objevil celkem sedmkrát. „Výbušná" titulní píseň Paula a Lindy McCartneyových byla nominována na Oscara. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Ukázka z filmu

Recenze (414)

Terva 

všechny recenze uživatele

CITÁT - Bond. Roger Moore.......... V tomto filmu se poprvé v roli Jamese Bonda představil Roger Moore. Paul a Linda McCartnyovi získali za úvodní píseň - Live And Let Die - nominaci na Oskara. Scénář : Tom Mankiewicz. Kamera : Ted Moore. Hudba : George Martin - Ocenění 1974 - Oscar - nominace (za píseň "Live and Let Die") http://www.youtube.com/watch?v=ZCq8EQHkUNI 1974 - Grammy Awards - nominace (za nejlepší soundtrack) CITÁT - Ja vím, kdo jste, co jste a proč jste přišel. Udělal jste chybu. Nečeká vás úspěch.......... ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Sme v 70. rokoch, takže nikoho neprekvapí, že sa to tu bude hemžiť afroameričanmi a odkazmi na ich cool subžáner tohoto obdobia. O čo ich arcizloduchom išlo, som zase nepochopil a zase ma to vôbec nezaujímalo. Moore sa hneď predstavuje ako solídna náhrada za Conneryho, do prvej hodiny "položí" tri ženy. Tá druhá už nie je tak zábavná ako tá prvá, pretože mi prestala pripomínať to, čo už bolo pár rokov označkované ako typická bondovka. Seymour je tu celý čas zahalená, čo považujem za jednu z najviac nenapraviteľných chýb kinematografie vôbec. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Sean Connery Jamese Bonda nemohl hrát věčně, zvláště v případě, že Conneryho definitivní odchod z role po Diamanty jsou věčné (ignorujme teď neoficiální bondovku Nikdy neříkej nikdy z roku 1983 v režii Irvina Kershnera, která je v podstatě předělávka Thunderballu) zároveň neznamenal konec série a producenti se už tehdy populární a extrémně výdělečné série prostě jen tak vzdát nechtěli. Stejně jako V tajných službách Jejího veličenstva se tak začalo pracovat s novou tváří a tentokrát producenti šáhli po herci, který už si Bonda mohl původně zahrát právě V tajných službách Jejího veličenstva. Ano, byl to Roger Moore! Je nutné si uvědomit jednu věc: Se startem éry Rogera Moorea (která trvá mezi lety 1973- 1985) si bondovky procházejí zásadní změnou. Ano, se sérii sice zůstali tradiční trademarky, které nastavil Goldfinger a které se sérii následně vydrželi víceméně právě až do roku 1985, kdy si Roger Moore ve věku 58 let definitivně roli Jamese Bonda opustil, pořád jsou ale Mooreovky specifickým obdobím Jamese Bonda. S nástupem Moorea a jeho ztělesněním Bonda. Bondovky díky jeho komediálnímu talentu dostali formu nadhledu a většinou fungovali i díky Mooreovým improvizačním schopnostem. Bondovky se v éře Moorea začali brát méně vážně, byli více k popukání a především se James Bond ve filmech Moorea vydal i na místa, které by člověk jen tak nečekal. Ale o Moonrakeru si teď povídat nebudeme. Budeme si povídat o první bondovce s Moorem- Žít a nechat zemřít. Producenti opravdu nechali zemřít Conneryho ztvárnění, aby dovolili žít ztvárnění Rogera Moorea. Mooreův Bond už se přitom hned ve své první bondovce potýká s hrozbou, kterou byste možná v Bondovi jen tak nečekali-Voodoo gang! Právě režisér do té doby nejlepší bondovky Goldfinger Guy Hamilton se vrátil, aby si po promarněné příležitosti jménem Diamanty jsou věčné tak trochu spravil pověst (a aby si jí o rok později zase trochu pošramotil bondovkou Muž se zlatou zbraní a člověk, který kdysi představil tu pravou esenci Jamese Bonda se tak se sérii bohužel nerozloučil v nejlepším). V případě uvedení Mooreova Bonda se na to naštěstí tvůrci pokusili jít aspoň trochu inovativně a funguje to tak moc dobře i díky faktu, že Roger Moore opravdu není Sean Connery. Nešlo tak o castingový fail jako v případě George Lazenbyho, který byl pro bondovku V tajných službách Jejího veličenstva vybrán právě především proto, že byl Connerymu podobný (a ignoroval se tehdy fakt, že půjde o jeho herecký debut, což se později i ukázalo jako ta zásadní chyba). Žít a nechat zemřít poté možná není vrcholem bondovské série, základní bondovská premisa je v případě tohoto filmu v podstatě jenom ozvláštněna věcmi jako je právě onen kult vodooo a prostředí Afriky...... jenomže to ve finále skutečně vůbec nevadí! Tohle nové pojetí Bonda nebylo vyloženou sázkou na jistotu a nová vlna s Moorem mohla dopadnout stejným průšvihem jako pokus udělat z nového Bonda Lazenbyho. Jenomže se to zde skutečně povedlo. Žít a nechat zemřít předvedlo parádní akční sekvence, zábavné momenty nakonec fungují neskutečně a především je ve finále skutečně vidět, že vzniká ukázka toho jak správně vytvořit nového Jamese Bonda. Tedy prostě a jednoduše svěže. Osobně mám k bondovkám Moorea strašně složitý vztah, který se odvíjí od toho, že se mi zhruba půlky bondovek z této éry líbí a ta druhá zase zrovna moc ne. Rozhodně to ale není chyba Moorea. Jeho cyničtější a méně vážné pojetí Bonda je naopak bravurní a i přes fakt, že bylo Mooreovi v době natáčení 45 let mu toho svůdníka a nejlepšího agenta MI6 prostě věříte. To se bohužel nedá s jednoduchostí říct o těch bondovkách, kdy už Mooreovi táhlo na 60 let, přesto právě v Žít a nechat zemřít byl Moore představen ve vrcholné formě, kterou si navíc většinu následujících filmů ještě dokázal funkčně udržet. A dodnes se tak na Moorea ve spojitosti s bondovkami nemusí vzpomínat ve zlém. Jane Seymour jako Bond girl Solitaire nepatří mezi nejvýraznější Bond girls, přesto to ale není chyba Seymour, která působí jako ideální příklad svůdné Bond girl. Problém je v tomhle ohledu spíše ve scénáři Toma Mankiewicze, který zrovna postavě Solitaire nevymyslel kdovíjak obstojný charakterní arch. Těžko říct jak moc věrná vlastně adaptace 2. Flemingovy knihy je věrná knižní předloze (minimálně z pohledu člověka, který jí nečetl), postava Solitaire ale neurazí a zároveň ani jednoduše nenadchne. Naprosto výrazného má ale tato bondovka svého záporáka. Diktátor Kananga v podání Yapheta Kotta řadím mezi nejlepší bondovské záporáky a Kotto zde předvádí jak víceméně nedoceněným herecký talent je. Éra Jamese Bonda je ostatně plná výrazných záporáků, kteří se dodnes stali jedněmi z nejznámějších bondovských protivníků. A povedlo se to právě už u startu a právě jako závěrečná konfrontace s Kanangou je jeden z těch momentů Mooreovy éry, kde se dokázala držet rovina mezi zábavnosti a přehnaností. Do téhle bondovky je velmi snadné zamilovat se díky její výpravě, výborné akční sekvenci s vodním člunem, skutečně strhujících momentech s vodoo klanem a především díky úvodní stejnojmenné písní Live and Let Die od Paula McCartneyho, který tuto píseň napsal se svojí ženou Lindou a následně hudbu složil společně se svojí skupinou Wings. Tato píseň byla nejenom první bondovským songem, který dostal nominaci na Oscara, ale stala se snad prvním bondovským songem, který se stal fenoménem, poslouchal se v rádiích a byl použit několikrát i v jiných snímcích. Už jenom ty stylové úvodní titulky s doprovodem té písně vás donutí si tuhle bondovku víceméně zamilovat. Je možná pravda, že tahle bondovka není dokonalá, možná by jí prospěla větší dramaturgická hygiena a Mooreovi možná ještě chvilku trvalo, než se v roli definitivně uchytil a mohl začít právem místo whisky pít Martini. Jenomže mám osobně tuhle bondovku pořád strašně rád a v době svého vzniku musela být jednoduše ideální ukázkou toho, že nám James Bond ještě může předvést rozhodně zajímavé věci a že jediný způsob jak tuhle sérii nevyčerpat a nadále s ní pokračovat je prostě začít se svěžím větrem. Ten svěží vítr se možná časem okoukal a ne všechny bondovky z éry 1973-1985 dopadli bravurně, přesto to ale rozhodně neplatí o Žít a nechat zemřít. Bond zde prostě dostal novou duši, předvedl, že ještě není mrtev a člověk, který se nesmířil s tím, že je Connery definitivně pryč měl prostě smůlu. Kdo se s tím ale naopak smířil si mohl užívat právě tu novou krev v žilách, která téhle sérii přece jen nějakou dobu slušela...... () (méně) (více)

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

Mám slabost pro Bondovy mise, které se odehrávají v exotických prostředích (například Žiješ jenom dvakrát, kde se agent 007 vypořádává s Blofeldem na Japonských ostrovech). Zde elegantní Roger Moore objevuje záhady voodoo, likviduje černochy pomocí štípacích kleští nebo nábojů proti žralokům a svede sexy vykladačku karet. Samozřejmě nemůže chybět ani komická vložka v podobě louissianského "redneck" šerifa Peppera. Škoda zbytečně kouskovaného finále, jinak se totiž jedná o odlehčené dobrodružství přesně podle mých představ. ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Tak stareho Conneryho vystriedal este starsi Moore. Neuviedol sa zle. Ma charizmu, zvadzanie zien a hlasky mu idu perfektne, v bitkach pôsobi neohrabanejsie ako Connery, ale hlavne sa nesnazi Conneryho imitovat a vydal sa svojou vlastnou cestou. Horsie je na tom zapletka. Bond je na stope nejakeho drogoveho krala. Co by este nemuselo byt uplne zle, ale ten narkobaron sa nachadza v Harleme, takze biely tajny agent medzi vsetkymi tými negrami prilis tajne nepôsobi a hned vsetci vedia, ze je agent. Takze namiesto nejakeho spionskeho patrania maju prim akcne sceny. Vrcholom je nahanacka na clnoch, ktoru komentuje buransky serif Pepper. Celkovo to nepôsobi ako spionsky film ale ako blazniva akcna komedia, ktora je bohuzial okorenena voodoo tematikou, ktora mi vôbec nesedi. Hlavny zaporak Yaphet Kotto nie je prilis vyrazny ani prefikany. Jeho poskok s umelou rukou je priemerny. Bondgirls su dve. Hnusna cernoska a mladucka Jane Seymour, ktora posobi az prilis nevinne. Nepacilo sa mi, ze zredukovali az prilis vela Bondovskych trademarkov a medzi nimi aj postavu Q. Asponze sa vydarila ustredna McCartneyho pesnicka. Vysledkom je pre mna doteraz najslabsia Bondovka a prva podpriemerna. 4/10. ()

Galerie (148)

Zajímavosti (35)

  • 70. léta, kdy osmá bondovka vznikla, byla dobou tzv. blaxpoitation, ve které se výrazně prosazovala afroamerická kultura. Vliv na Žít a nechat zemřít je evidentní. (hippyman)
  • Natáčelo se od 13. října 1972 do 15. března 1973 v New Yorku, Jamajce, Louisianě a v Anglii. (Varan)

Související novinky

Zemřel herec Yaphet Kotto

Zemřel herec Yaphet Kotto

16.03.2021

Ve věku 81 let zemřel na Filipínách americký herec Yaphet Kotto. Informaci prostřednictvím sociálních médií zveřejnila jeho žena Tessie Sinahon a později ji potvrdil i hercův agent Ryan Goldhar.… (více)

Reklama

Reklama