Kamera:
Xaver SchwarzenbergerHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Jean-Paul Belmondo, Henry Silva, Jean Herman, Carlos Sotto Mayor, Pierre Vernier, Maurice Barrier, Tchéky Karyo, Roger Dumas, Claude Brosset, Michel Robin (více)Obsahy(1)
Řekne-li se Jean Paul Belmondo, vybaví se většině filmových diváků postava sympatického dareby. Jeden z nejslavnějších francouzských herců jich vytvořil desítky a ať už stály na straně zákona nebo na té druhé, vždycky byl tím, komu se u televizní obrazovky držely palce. Komisař Jordan, hlavní hrdina kriminálního snímku Dobrodruh, také patří mezi ně. Mezi svými kolegy i mezi zločinci je znám svými obratnými a značně svéráznými metodami. Tentokrát je vyslán do Marseille, aby vyřídil velký případ s narkotiky. Přestože se stane obětí pečlivě nastražené léčky a je odvolán, rozhodne se zůstat a pokračovat v pátrání na vlastní pěst. Profesionálně natočenému snímku nechybí napínavý děj ani nenucený humor. Jordan je klasickou belmondovskou postavou a stejně jako třeba jeho Borowitz z filmu Policajt nebo rošťák, oslňuje elegantní nenuceností, šarmem a neortodoxními metodami, s nimiž likviduje zločinecké gangy. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (180)
Tento film pravdepodobne nedisponoval scenárom. Myslím kvalitným scenárom. Produkcia proste vzniesla požiadavku, že to má byť akčné, zábavné a mal by tam hrať Belmondo. Nemožné ? Tento film dokazuje opak. A vyzdvihujem absolútne perfektný dabing televízie NOVA z doby, keď dabingy skôr treli biedu. NOVA si však zaexperimentovala a do Brna pozvala MIROSLAVA MORAVCE. A právom sa toto české znenie, nabité skvelými hláškami, dostalo aj na DVD. (31.12.2009) ()
Ve Francii ve velkém bují drogy a Jean Paul Belmondo přichází, aby svoji zemi vyčistil od tohoto neřádu. Jeho drsný divizní komisař Jordan nejde pro ránu pěstí daleko, má nekonvenční a amorální praktiky, přičemž je svým policejním sborem vnímán jako Dobrodruh. Na jeho svízelné cestě zločineckým podsvětím ho provází hudba proslulého Ennia Morriconeho, který se ale tentokrát nikterak skladatelsky nevytáhl a jeho jeden rutinérský hudební motiv je omílán urputně donekonečna, dále nechybí americkými produkcemi ošlehaný Tchéky Karyo a aby na své cestě za spravedlností bylo podpořeno i hrdinovo libido, je dán prostor i pro dámskou společnost, v tomto případě ji zajistila brazilská krasavice Carlos Sotto Mayor. Belmondo předvádí svoji osvědčenou buldočí zatvrzelost, což mu jde náramně dokonale. A je i přes decentně pokročilý věk také v dobré fyzické kondici, načež se jedná o film s výraznějším akčním nábojem. To znamená, že nebude nouze o přesně mířené údery pěstí, načasované přestřelky a zasviští i kola aut v automobilové honičce. Z dnešního pohledu už sice tyto akční kejkle působí poněkud ordinérně, ovšem divák stavěný na tyto obstarožní kriminálky si v nich svůj půvab stále najde. Do éry samotářských strážců zákona Belmonda vklínil v jistou dobu jeho herecké kariéry režisér Jacques Deray, kterému se francouzská legenda odměnila tím, že si podobný typ role zopakovala ještě jednou ve snímku Samotář, který zavítal svého času i do českých kin. Toto dynamické zúčtování se zločineckou cháskou má švih a spád, kvalitní režijní vedení a Belmonda ve formě. 8/10 ()
No tak si takhle. Naivnější kriminálku jsem s Belmondem neviděl.Pronásleduje lod plnou drog,seskočí na ni,aniž by na něj kdokoliv jedinkrát vystřelil. Potom běží za typkem na střechu,který po něm 2x vystřelí za běhu,ale když stoji proti sobě v tváří v tvář, čumí na něj,jak cikán na sporožiro a zahodí bouchačku. No a do třetice finále v kulečníkovým baru,kdy ten boss of bosses neboli capo di tuti capi si tam v pohodě šmrdlá ten svůj kulečníček bez jedinýho bodyguarda......no twl tak to už sem fakt nevěřil.Navíc celý film je plný kokotin největšího kalibru,včetně zpackanýho pokusu o vraždu. Belmondo je sice skvělý,jako vždy,ale tak slabounkatý scénář to domrdal jak kurvu z perlovky,když už se mám držet tématu, po tomto snímku :-)) Slabých 50%, ()
Slušná kriminálka, která na ty největší perly dost ztrácí, přesto je to pořád zábava. Osmdesátky Belmondovi nesvědčí. Zatímco jeho dost možná nejlepší thriller Profesionál je pouze o dva roky starší, tak pořád se nese v duchu drsných sedmdesátek. V Dobrodruhovi už probleskují nadcházející časy plytkých béčkových akčních filmů. Zmizel důraz na psychologii, zmizela tísnivá atmosféra a pryč je i snaha zobrazit protagonistu jako obyčejného člověka, který schytává rány osudu. Komisař Jordan kráčí svým revírem jako král a všechno mu prochází. Bohužel v kombinaci s výše uvedeným působí spíše jako plukovník Matrix z Komanda, než jako Drsný Harry ze San Franciska. Alespoň konec je správně ze staré školy. Atmosféru trochu vylepšuje skvělý motiv Ennia Morriconeho, ale i ten poznamenala nadcházející doba disca. ()
Klasické dílo dobrodružného žánru nese ve scénáři prvky až příliš lehké, jež jsou zživotněny vynikajícím Belmondem a doprovozeny skvělou Morriconeho hudbou a adekvátní výpravou. Scénář navíc obsahuje dobové aktuální prvky včetně korupce a prorůstání organizovaného zločinu do společnosti. Kéž by lehkost lehkého žánru byla vždycky taková jako v tomto případě! Tento druh akčního filmu vždy jen potěší zejména, je-li vytvořen na takovéto úrovni. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (6)
- V úvodní titulkové scéně lze spatřit legendární francouzský rychlovlak TGV. Tento konkrétní kus na záběrech navíc není obyčejný, jde o jednotku TGV PSE č. 16, která v roce 1981 vytvořila rychlostní rekord 380 km/h. Tato jednotka se v rámci propagace vysokorychlostních tratí v roce 2022 podívala do České republiky. (Foxhound#1)
- Automatická pistole, kterou Philippe Jordan (Jean-Paul Belmondo) použije v závěru filmu, je Beretta M93R, kterou používali Italské specialní jednotky. (tojowoeZNK)
- Jedná se o třetí nejvýdělečnější film ve Francii roku 1983. V otevíracím víkendu se prodalo celkem 468 000 vstupenek. (tequilla)
Reklama