Režie:
David CronenbergScénář:
Josh OlsonKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Viggo Mortensen, Maria Bello, Ed Harris, William Hurt, Ashton Holmes, Peter MacNeill, Stephen McHattie, Greg Bryk, Kyle Schmid, Aidan Devine, Morgan Kelly (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Majitel malého bistra Tom Stall si poklidně žije se svou manželkou, právničkou Edie, a jejich dvěma dětmi na malém městě Millbrook ve státě Indiana. Jediná noc však navždy změní jejich životy. Tom se stane mediálním hrdinou poté, co zneškodní dva brutální vrahy, kteří přepadli jeho podnik. Snaží se vrátit zpět ke svému obyčejnému životu, ale marně. Náhlá sláva přitahuje nežádoucí pozornost okolního světa a přivádí k němu záhadného muže Carla, který tvrdí, že Tom není tím, za koho se vydává. Vztah jeho rodiny je vystaven zkoušce a oni jsou najednou nuceni řešit vzájemné vztahy, které se pod vlivem okolností začnou pomalu hroutit. Tom si je vědom toho, že musí bojovat nejen o svůj život, ale i o život své rodiny. (Nova Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (726)
Brian De Palma kdysi prohlásil, že když divákům naservírujete dostatečně zajímavou úvodní scénu, vydrží na film zírat klidně další půl hodinku, i kdyby byl celkem o ničem. Měl asi pravdu, jenom u Dějin násilí to u mě fungovalo přesně obráceně. Dva chlapi jdou k autu, zírají na sebe několik sekund a pak prohodí pár slov o nějaký cestě na východ. Zas na sebe zírají, jeden jde pryč, druhej pomalu nasedne do auta a ujede tři metry. První se vrací, nasedne do auta, prohodí pár slov a oba odjíždějí. Uvažuju, jestli chci tenhle film skutečně vůbec vidět, ale říkám si, že tomu dám aspoň deset minut šanci. No a nezklamal. Protože nebýt těch dvou chlapíků, jejichž herecký výstup bych klidně omezila na scénu v restauraci, nedalo se tomu filmu skoro nic vytknout. To skoro je tam za místy nelogický jednání postav: když Tom zabije dva lupiče, je rázem ve všech novinách na titulní straně a televize s ním chtějí natočit rozhovory, ale když o několik dnů později střílí do chlapíků kolem svýho domu z brokovnice, nikdo ani nehne brvou. Nehledě na závěrečnou přestřelku, kde... ne, nebudu nic prozrazovat. Ti, co viděli, možná vědí, co mám na mysli, a pokud ne, možná jim to dojde, když zmíním poldu, který sice dokázal spočítat kvadratickou rovnici, ale dělá mu problém sečíst jedna plus jedna. Ale nebudu jenom kritizovat, vždyť jsem tomu taky dala čtyři hvězdičky. Přece jen je ta brutalita v komorním kabátku se dvěma až živočišnými sexuálními scénami naprosto neodolatelná. A vzhledem ke krátké stopáži (až o polovinu kratší než u většiny filmů, co jsem v poslední době viděla) Dějiny násilí ani nedokážou začít nudit. ()
Na první shlédnutí bych filmu dala 4*, šokoval mě svou brutalitou, ovšem přišel mi zbytečně pomalý a žánrově podivně roztříštěný. Podruhé (v podstatně lepší kvalitě) jsem asi byla vnímavější, méně jsem zírala a více přemýšlela. Už úvodní minuty jsou geniální: ukazují líný, žhavý den a přesto divákovi naskočí zimomřivky. Každá scéna měla své místo, svůj význam i správnou stopáž. Síla není ve vcelku triviálním příběhu, ale v jeho podání a v tom, co je pod ním. Viggo Mortensen i Ed Harris zahráli skvěle, Maria Bello nijak nezaostávala, akorát William Hurt mě poněkud zklamal, snad to bylo jen scénáristicky nevalnou postavou, moc prostoru zkrátka nedostal. Výjimečný komorní thriller a rodinné drama zároveň, s nezapomenutelnými akčními scénami, vynikajícími intenzitou, nikoliv množstvím, a hlubokou, (ne)násilně prezentovanou myšlenkou. Překlad názvu absolutně mimo... ale mohlo to dopadnout i hůř. 90% ()
Skvely namet, ktory keby vo filmovej podobe nebol doplneny o kopu zbytocnych scen (postelove akrobacie a dalsie skvosty z ktorych sa mi pri pozerani amickych filmov robi zle), a vydal sa menej komercnou cestou, mohol byt fantastickym filmom. Takto je to len slusny thriler, s Cronenbergovskymi "detailami". 7/10 ()
Cronenberg mal po ruke skvelí tím a fantastických hercov, dokázal zo 100-krát videného a prevareného urobiť zaujímavý film a to hlavne tým, že nešpekuloval a natočil to jednoducho v pomalom tempe /nie nudnom/ s velkým dôrazom na psychológiu postáv a sem tam s brutálnym záberom. Výsledok je naozaj ešte lepší ako som očakával. Mortensenova, doposiaľ najlepšia rola, bezpochýb.80%. ()
6. 1. 2008: Rozhodně velmi zajímavý snímek, který na mě ale působil jako sled působivých, provokativních a silně emotivních scén, jejichž propojení bylo nutné jen kvůli tomu, že tak to obvykle ve filmech chodí. Úvodní odhlašování z motelu, Richie Cusack, "americký sen" hlavního hrdiny, to všechno byly naprosté pecky. Ano, Viggo je borec a hrát opravdu umí, co mě ale z celého filmu naprosto nejvíc zasáhla postava jeho syna Jacka. Takhle břitkého vtipkování jsme ve filmu nebyli svědky už zatraceně dlouho, jeho dva výstupy z "machrem" Bobbym opravdu stojí za to, s tím, že ten druhý... ten vidím před očima doteď a nejspíš se ho jen tak nezbavím. Potom mě ještě potěšil výkon Williama Hurta, sice si ve filmu moc nepobyl, ale stálo to za to. Normálně bych dala asi čtyři hvězdičky, ale jak říkám, kvůli tomu Jackovi tam odpálím rovnou pětku. "What would be the point? I mean, you win. You win, you win. You've established your, uh, alpha male standing; uh, you've established my unworthiness; but doing violence to me just seems [clears throat] pointless and cruel." 28. 3. 2011: Dnes jsem se podívala na film znovu a musím se smát, jak moc se moje vnímání kinematografie změnilo. Dnes mi film přišel hloupý, využívající klišé ne vtipně, ale vykalkulovaně, a prakticky nepředávající vůbec žádnou myšlenku, kromě urputného sdělení, že tam určitě nějaká je. Dnes mi strašně vadilo, jak se všechny postavy ve filmu chovaly. Myslím, že mohu s čistým svědomím prohlásit, že tehdy za mou frenetickou chválu mohl především fakt, že se mi líbil Ashton Holmes. A i v tomto už se můj vkus změnil. Snižuji na dvě hvězdičky a pláču nad dalším zbořeným dětským ideálem. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (22)
- Gangstri mali byť pôvodne Taliani. Po obsadení Williama Hurta a Eda Harrisa sa ale režisér David Cronenberg rozhodol zmeniť ich národnosť na írsku. (Arsenal83)
- Mickův příběh o jeho přítelkyni, která ho bodla kusem rozbitého zrcadla, je zážitkem samotného režiséra. Během natáčení snímku Shivers (1975) ho totiž herečka Lynn Lowry bodla do zad vidličkou. (imro)
- Thomas Jane a Harrison Ford odmítli roli Toma Stalla. (Karlos80)
Reklama