Režie:
Christian DuguayScénář:
John PielmeierKamera:
Pierre GillHudba:
Normand CorbeilHrají:
Robert Carlyle, Stockard Channing, Jena Malone, Julianna Margulies, Matthew Modine, Liev Schreiber, Peter Stormare, Friedrich von Thun, Peter O'Toole (více)Obsahy(2)
Velkoryse pojatý kanadský snímek mapuje životní cestu jednoho z nejhrůznějších diktátorů v dějinách lidstva od dob mládí až po jeho jmenování říšským kancléřem. Osobní neúspěch při snaze dostat se na malířskou akademii a válečný neúspěch jeho země v 1. sv. válce, kam narukoval, rozněcuje v mladém Hitlerovi nacionalistický fanatismus, provázený antisemitismem, chorobné vášně, které záhy přerostou v celoživotní posedlost. Pod jejím vlivem, využívaje celonárodní poválečné apatie a posléze i hospodářské krize, se v čele NSDAP pomalu, ale neúprosně vypracovává na politickém žebříčku, roste a sílí. O šílenství „jeho boje“, o jeho soukromí, ale i spolupracovnících a odpůrcích pojednává první díl výpravného snímku, jehož scénář je založen na pečlivě prostudovaných historických pramenech a jenž byl z velké části natáčen v Čechách. V druhé, závěrečné části tohoto životopisného historického snímku si Adolf Hitler kolem sebe pomalu utváří novou skupinu spolupracovníků, která ho bude provázet až do konce II. světové války. Zároveň se stupňují konflikty s jeho staršími souputníky, jako je např. generál Ernst Röhm, velitel oddílů SA. Na scénu se také dostávají dvě osudové ženy jeho života – jeho nevlastní neteř Geli a posléze i Eva Braunová… Titulní roli strhujícím způsobem ztvárnil britský herec Robert Carlyle, snímek sám obdržel mnohá ocenění, z toho dvě ceny Emmy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (360)
Je až děsivé, jak dokázal jeden člověk zmanipulovat a zaslepit neuvěřitelné množství lidí. Jeden po druhém, s páskou na očích, zaslepeni vlastním strachem a vidinou lepší budoucnosti začali propadat davovému šílenství. A Hitler se svou vizí, ďábelským odhodláním a přesvědčením ve správnost své ideologie, za jejich (slepé) podpory začal vytvářet nové, lepší a hlavně čisté Německo. Tento film ukazuje, že ďábel byl pouze jeden a nikdo proti němu nic nezmohl. Jak bylo řečeno v jednom filmu: "Nejlepší obrana proti nám, je být s námi..." Na konci filmu, při zobrazení archivních záběrů a proslovu, mně skutečně mrazilo v zádech. Po tomto filmu si možná hodně z Vás bude říkat, jak se mohlo něco tak závažného a zlého přihodit tak lehce... ()
I géniové zla a arcizločinci se museli narodit, byli malými dětmi, měli své rodiče, sourozence, lásky i nenávisti, vzestupy a propady. Skutečnost, že Hitler byl (snad?) poloincestní dítě, krutý stařecký otec, který byl v jedné osobě i svéhlavým strýcem, rozpor mezi skutečnými schopnostmi a neúměrnými tužbami minimálně exaltovaného mladíka, to všechno jsou mateřské půdy pro zrod latentních psychotiků, polotovarových vzdělanců, koukolíkovských deprivantů, lidí, žijících s více či méně závažnými poruchami osobnosti. Poněkud překvapující je v této souvislosti poznání, že Hitler nebyl prvoplánovým zbabělcem ani skrznaskrz lží prosyceným rádobyhrdinou. Co zaráží mnohem více a co film zachycuje přesně, to jsou reakce jednoho z nejkulturnějších a nejvyspělejších, navíc největších evropských národů. Autorský tým se poprávu koncentruje na nosná období Hitlerova života: na události počátečního zakladatelského období NSDAP vrcholící mnichovským pučem i na dobu bezprostředně předcházející nečekanému převzetí moci a posléze noc dlouhých nožů; právě tady, v tomto místě a čase, se dotváří hitlerovský mýtus, jeho splývání s německými mocenskými světovládnými aspiracemi. (Vyhasne až během posledních výstřelů druhé světové války a v doutnajících uhlících přežívá neonacisticky pro některé z nás dodnes. Přes některé nedůslednosti a sporná místa chronologie prvního nacistického válečného zločince VZESTUP plní své poslání. Poslání varování a výzvy. Výzvy humanismu a úcty k lidským právům. ()
Carlyle je výborný herec, ale jeho "hitlerovské" hřímání (to mu paradoxně jde, tragický je v neřečnických scénách) jdoucí ruku v ruce s angličtinou s rádoby německým přízvukem má za důsledek, že jsem mu jeho postavu neuvěřil ani na vteřinu. Což vzhledem k tomu, že nesleze celé tři hodiny z obrazovky je celkem problém. Dojmům nepřidá ani scénář a jeho velmi, ale opravdu velmi, zjednoudušující pohled na Hitlera. Něco takového bych čekal hned po válce, rozhodně ne s takřka šedesátiletým odstupem. O Hitlerovi je tolik lepších filmů (v důsledku nečernobílého pohledu na něj mnohem působivějších a mrazivějších) a dokumentů, že není valný důvod se tímto zaobírat. Není to ovšem zlé a jako film mapující vzestup(y) a pád)y) fiktivního diktátora ve fiktivní zemi to bývalo mohlo dokonce i fungovat. ()
Historicky zhruba presná freska o nástupe jedného z najväčších tyranov v dejinách. Skutočnosť že ide o televíznu produkciu si ani nevšimnete Carlyle, vám to totiž nedovolí. Rise of Evil je jeho one man show, ktorú zvláda bravúrne ( nedáme anketu či bol lepší Hitler Trojan alebo Carlyle ? :-) ). Tento film je hlavne memento pre budúce generácie, aby nedopustili aby sa psychopatickí niemandi "s víziou" dostali k absolútnej moci . V tom spočíva jeho význam i miesto v kinematografii. Chvíľu som rozmýšľal o absolútnom hodnotení, avšak toho Hitlerovho súkromia bolo trochu viac než by som od filmu snažiaceho sa zmapovať dejiny očakával, v tomto za fenomenálnou Konferenciou vo Wansee Duguayov Rise of Evil zaostal. 9/10 ()
Přeceňovaný film, který se snaží nahradit odbornou literaturu, ale co se týče vykreslení postav, nepřekročil úroveň toho, co je schopný pochopit průměrný Američan. Každý, kdo se aspoň trochu zajímal o danou dobu a příběh Adolfa Hitlera, ví, že jeho služebnictvo mluvilo o tom, že v civilu to byl docela milý člověk. A pokud pozorně sledujete jeho projevy, zjistíte, že se při nich úplně ovládá a předvádí výkon hodný Oscara. Tady ho ovšem vidíme tradičně jako s nervy vybuchujícího manipulátora. Ve skutečnosti by byl Führerem někdo z jeho spolupravníků, kdyby to nebyl zrovna Hitler. Dolfi a jeho parta prostě jenom říkali to, co tehdejší Němci chtěli slyšet. Za všechno může Žid... ()
Galerie (38)
Photo © CBS Television
Zajímavosti (21)
- Některé exterierové scény se natáčely v ulicích Brna, konkrétně například na Zelném náměstí, kde byl nafilmován balkonový proslov. Při natáčení brněnských scén se tak mnoho komparzistů objevilo v nacistických uniformách. Starší neinformovaní lidé mnohdy tuto skutečnost nesli velice těžce. Byl zde případ silného šoku, kvůli kterému musela být přivolána záchranná služba. Vídeňské exteriéry se pak natáčely v Liberci, protože liberecká radnice je inspirována právě tou vídeňskou. (don corleone)
- Producent původně chtěl, aby Adolfa Hitlera hrál Ewan McGregor. (ČSFD)
- Hitler necítil nenávisť len k židom, rovnako ju pociťoval aj voči komunistom a Slovanom, ktorých vo svojej knihe „Mein Kampf“ označil za šváby, ktoré treba udupať do zeme. (vander19)
Reklama