Režie:
John CarpenterKamera:
Dean CundeyHrají:
Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Tom Atkins, Charles Cyphers, Harry Dean Stanton (více)Obsahy(1)
New York budoucnosti je obrovským vězením, místem, kde si zločinci vytvořili svět s vlastními zákony. Právě sem se zřítí letadlo s prezidentem USA, jenž se stane rukojmím těchto lidí. Na jeho záchranu se vydává zkušený veterán Snake Plisken. Jeho mise nebude nijak jednoduchá a půjde mu o život! (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (2)
Recenze (392)
upgrade 2018: souhlasím se svým starším já :-) ---- Už bych opravdu moc opakov, kdybych i tentokrát napsal jak hodně tenhle Carpenterův film zestárl. Zestárl totiž úplně stejně jako ostatní carpenterovky výjma Věci..tak asi tak no. Pleasence jako panděratý stařík s blond parukou, střílející z kulometu? WoW. ()
Spatřuji v tomhle filmu podobnou rétoriku jako u G. Romera, tj. omezení vizuálních slastí pro diváka, zato přemíra snahy vyjadřovat se k soudobé společnosti, konkrétně k Watergateu (Snyderův Úsvit mrtvých na to šel přesně obráceně – vynikající akční survival, ovšem bez snahy něco říkat). Příznačný a zároveň trochu kuriózní je pak fakt, že většina lidí vidí v Útěku z New Yorku béčko, jímž není třeba se hlouběji zabývat. Přitom právě béčka nebo horory nabízejí alternativní čtení proti systému. Lidé si jinými slovy vytvářejí skrze zjednodušená žánrová označení (viz zdomácnělý terminus „akčňák“ nebo „krvák“) přezíravá stanoviska k tomu kterému filmu, aby nemuseli brát jeho idee příliš vážně. To samé se týká třeba nedávného Wanted (2008), který byl rovněž kolektivně označen za ptákovinu a blbůstku pro pobavení, přestože nabízel velice nepřijatelnou ideologickou agendu čerpající své závěry z noetických nebo sociologických komentářů rozházených napříč celým filmem. Hlavní hrdina Wanted v sobě objevil skryté síly, překonal hranice člověka, a tím narušil řád. A řádu se to nelíbí. Lze tady vysledovat paralelu s primární příčinou, proč je zatajováno UFO - pokud připustíme jeho existenci, pak nelze vyloučit, že kontakty s ním jednou přerostou ve skutečné rozsáhlé setkání, které by dalekosáhle ovlivnilo naši civilizaci. Primárním důvodem strachu z mimozemšťanů není, že jsme vůči nim bezmocní, ale že jsou vůči nim bezmocní ti, co jsou při moci. Střetnutí s mimozemšťany odhaluje slabost Vůdce, podkopává naši víru ve všemocnost Moci. Zkušenost „prázdného trůnu“ by vyvolala paniku. Proto, když už se podobné téma dere na plátno, je třeba ho uchopit jako béčko, nikoliv jako seriózní dílo - to by studia, která jsou této moci součástí, nepřipustila. ()
Escape from New York se dozajista řadí do kategorie kultovních snímků. Proč, tomu tak úplně nerozumím. Celý film jsem čekal na něco, co stejně nepřišlo. Dějově je to tedy dost bída a akcí film také zrovna nepřetéká. Na druhou stranu vytvořil Carpenter zajímavý svět. Všechny ty odpadky, sutiny, převrácená auta vypadají skvostně a napomáhají dotvořit stísněnou atmosféru. Škoda, že se režisér nedal víc práce a nevložil do tak dobrých kulis lepší příběh. ()
John Carpenter predostiera v podstate jeho klasické béčko s tradične deravým a debilným scenárom, hlúpymi dialógmi, jednoduchou hudbou a afektovanými hercami. A ako tradične všetko funguje. Carpenterovské synťáky pískajú do rytmu ultimatívneho Kurta Russella, ktorý okamžite stúpa do nebies akčného filmu. Hlavným mínusom je minimum akcie a plazenie sa pod potenciál, ktorý námet a postava Snakea Plisskena ponúka. No dialógy a herci sú tak dokonalo dementní, že nie je možné nebaviť sa. Takéto filmy sa už ale (bohužiaľ) netočia... ()
Docela zajímavej film, trochu mi to připomíná starou dobrou pařbu Quarantine. Možná se tady někdo z GameTeku tenkrát inspiroval. Jenže tyhle starý sci-fi filmy, který se maj odehrávat jakoby někdy v dnešní době, jsou spíš k smíchu. Navíc chvílema mi to připadalo až trapný. John Carpenter má na kontě i zajímavější díla. Ale oproti Útěku z L.A. je to asi 100× lepší. ()
Galerie (130)
Zajímavosti (35)
- Iba jediná scéna z filmu sa natáčala v New Yorku. Bola to scéna na Ostrove Slobody pod Sochou Slobody. Útek z New Yorku je prvý film, ktorého nakrúcanie povolili na Ostrove Slobody. (matt6)
- V kino verzi filmu je vynechaná téměř šestiminutová úvodní scéna, kdy Snake Plissken s kumpánem vykrade banku v Atlantě. Ukradnou několik set kredit karet, ale při přepadení zabijí kumpána. Snake se nechá chytit a převezou ho do vazby, přesně tam kde začíná film. (Redix)
- Štúdio chcelo, aby Snakea Plisskena hral Tommy Lee Jones alebo Charles Bronson. John Carpenter odmietol Bronsona, pretože bol príliš starý. (matt6)
Reklama