Reklama

Reklama

Temná hvězda

  • Česko Dark Star (více)
Trailer

Čtyři astronauti v hlubokém vesmíru likvidují planety nevhodné k osídlení v hvězdném systému. Kromě vychytralého ufona si musí poradit s porouchaným počítačovým programem a "chytrou bombou", která sama sebe považuje za Pána Boha. V začátku své tvorby se režisér John Carpenter vydal do relativně blízké budoucnosti, tedy do poloviny jednadvacátého století, kdy lidský druh začal kolonizovat celý široký vesmír. Dark Star je futuristická vesmírná loď vyzbrojená speciálními bombami určenými ke zničení planet nevhodných k osídlení člověkem. Jednoho dne se bomba, která má být vypuštěna na planetu porouchá, a její "vyšší mysl" se odmítne odpoutat od lodi. Hrozí, že zničí vesmírnou loď i s bizarní posádkou. (HBO Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (180)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Sci-fi a komédia mi nejde dokopy. Carpenter a komédia mi nejde dokopy. Lacné kulisy a lacné masky mi so sci-fi nejde dokopy. Očividné porušovanie fyzikálnych zákonov (aj keď v rámci humoru) mi so sci-fi nejde dokopy. Ešte že Carpenter presedlal na vážnu nôtu ako hororov, tak aj sci-fi. Každopádne zaujímavé pre štúdium režisérovho diela. Čiže treba vidieť. VIDENÉ ZNOVA 6/23: Na druhý krát mi film pripadal oveľa viac dramatický než komediálny a ani tie triky mi nepripadali na svoju dobu až tak lacné. Ono aj ten kvázi komediálny záver je dosť smutný. 70% ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Carpenterovy začátky byly jsou zábavná věc. Čtveřice kosmonautů, co všichni vypadaj jak hippies, cestuje vesmírem a vybouchává planety. Vše se zvrtne v okamžiku, kdy se osvobodí lodní maskot ufoun (míč s kachníma nohama) a začne volně pobíhat po lodi. Některý hlášky jsou dobrý, jiný méně, ale rozhodně jsem se bavil. ()

Reklama

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Odstřelíme si planetu aneb It is time for Sgt. Pinback to feed the alien. 1) Podobně jako kolegovi želvopýrovi mi tato neortodoxní scifická komedie dala zpočátku dost zabrat. Poprvé jsem se zasmál, tuším, někdy kolem 35. minuty. Nicméně výborný scénář spolu s bizarními postavami a humorem se mi nakonec pod kůži dostaly._____ 2) 26letý John Carpenter se do filmu otiskl velmi silně. Snímek režíroval, sestřihal, podílel se na scénáři i na produkci, napsal hudbu a předaboval i kosmonauta Talbyho._____ 3) Spoiler. When I brought you on this ship, I thought you were cute, říká Pinback s vážnou tváří mimozemšťanovi, když ho jde nakrmit. Jak na neposlušnou inteligentní bombu, radí mrtvý kapitán Powell: Talk to the bomb. You have to talk to it, Doolittle. Teach it phenomenology. Bomba sama se rovněž touží podělit se s divákem o své intelektuální poznání: In the beginning, there was darkness. And the darkness was without form, and void...And in addition to the darkness there was also me. And I moved upon the face of the darkness. And I saw that I was alone. Let there be light._____ 4) Duchu comedie noire odpovídá i diskuse na IMDb, kde v řadě vláken se diskutující vášnivě přou, zdali zhlédnutý film komedií je či není. No, i just don't find blowing up planets, killing aliens and dying from burning up in the atmosphere of a planet particularly hilarious. What parts were funny I honestly want to know, ptá se rozzlobeně diskutující tezz27000. Oponenti mu (nebo možná jí) odpoví seznamem scén s uvedením míry vtipnosti u každé z nich. Voila! ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

John Carpenter má môj rešpekt, sympatie a uznanie. Je stálym členom v rebríčku mojich obľúbených režisérov a taktiež i skladateľov filmovej hudby. Mám rád jeho snímky, mnohé z nich považujem za kultové dielá ("Vec", "Halloween", "Hmla", "Šialenstvo"). Avšak sci-fi komédia "Temná hviezda" (Dark Star), ktorú natočil v roku 1974 ma nikdy nedokázala zaujať alebo aspoň pobaviť. Pozrel som si tento film viacero krát, ale akosi mu neviem prísť na chuť. ** ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Carpenter u mě roste s každým viděným filmem a jeho celovečerní prvotina se nedá popsat jinak než jako vesmírný meganářez. S pozdějším vetřelčím scenáristou O'Bannonem si tu s kamennou tváří inteligentně a naprosto vědomě utahují nejen ze žánrových postupů a rekvizit, které v té době už existovaly, ale i z těch, které měli teprve později sami zavést. Humor je to absurdní, ale vůbec ne podbízivě „huličsky lidový“, jak sugeruje popis a některé komentáře. Všeobecný šlendrián na palubě, zlomyslný nafukovací vetřelec (otázka „kdo půjde nakrmit mimozemšťana?“ už má v naší rodině nakročeno k nesmrtelnosti), mražený velitel, zneškodňování inteligentní bomby pomocí fenomenologické rozpravy (při které nechybí obligátní odtikávající displej s velkými červenými číslicemi), fousatá posádka mimovolně kývající hlavou do rytmu při odpočítávání, Carpenterova elektronická hudba versus ústřední countryový(!) motiv, velkolepý divnoláskovsko-vesmírnoodyseovský závěr… Perly a perličky se sypou jedna za druhou, Červený trpaslík se tu evidentně nemálo inspiroval. S ironickým obsahem navíc ještě dokonale ladí na koleně zflikovaná výprava, tlačítkové panely z podsvícených formiček na led, už zmiňovaný míčoidní ufon, modely jen o málo věrohodnější než pověstné automobilové poklice z Plánu 9… Vrtá mi hlavou jediné – jak asi vypadala původní verze před distributorskými dotáčkami a střihovými zásahy, které podle O'Bannonových slov „z nejvelkolepějšího studentského filmu na světě udělaly nejnevelkolepější profesionální film na světě“. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (17)

  • Konec filmu je inspirován sci-fi povídkou „Kaleidoscope“ Raye Bradburyho. Ta vypráví o skupině kosmonautů vznášejících se ve vesmíru. Pouze dva z nich zůstanou v rádiovém spojení. Jeden z nich je odnešen zářícím meteorickým rojem a druhý spadne na planetu jako zářící hvězda. Některé z dialogů jsou přesným přepisem z povídky. (HellFire)
  • Film vznikal jako typický low-budget, takže interiér vesmírné lodi musel být vymyšlen efektně a zároveň levně. Proto byla např. tlačítka od velkých palubních počítačů vytvořena podsvícením formiček na led. (Cimr)
  • Temná hvězda začala vznikat jako absolventský film s minimem nákladů v roce 1970. Film se točil skoro dva roky na 16 mm film a trval padesát minut. V takové podobě nemohl být uveden do distribuce. Takže John Carpenter musel natočený materiál překopírovat na 35 mm, znovu postavit kulisy, sehnat herce a konečně v roce 1974 byl snímek dokončený. (Locksley)

Reklama

Reklama