Reklama

Reklama

S každým sestřeleným pilotem jeho jednotky zemře něco i v něm. Malcolm McDowell v dramatickém příběhu z první světové války. Dramatický příběh z první světové války, v níž se také odehrávaly první letecké bitvy mezi Anglií a Německem. Na osudu malé anglické jednotky, umístěné ve Francii blízko západní fronty, líčí film sugestivně nesmyslnost a zrůdnost vojenského konfliktu i zkostnatělost a absurditu myšlení britských vojenských velitelů, jimž padlo – mnohdy zbytečně – za oběť tolik lidí.
Mladičký Stephen Croft slepě obdivoval snoubence své sestry Johna Greshama už během studií, kdy se připravoval ke vstupu do Královského leteckého sboru. Nyní probíhá třetí rok války, vzdušná střetnutí pohlcují v ohromném počtu nejlepší syny Anglie – na počátku roku 1917 je průměrná „životnost" britského pilota dva týdny! A Stephen přichází jako „rezervista", neboli posila, na vlastní žádost právě ke Greshamově jednotce.
Námět podle hry Journey's End (Konec cesty) Roberta C. Sheriffa (ta již byla předtím zfilmována dvakrát: poprvé jako němý film již v r. 1918 a pak znovu v r. 1930) a románu Saggitarius Rising od Cecila Lewise. (Česká televize)

(více)

Recenze (73)

Radko 

všechny recenze uživatele

Efektné súboje dvojplošníkov na nebi predstavujú len odraz zúfalej atmosféry vedomia stále prítomnej hrozby smrti na zemi. Aby sa nemuselo myslieť na to, čo mnohých stíhacích pilotov čaká, snažia sa zabudnúť. Voľný čas pred letom i po lete tak vypĺňa najčastejšie alkohol. Kopa alkoholu a zase chľast. Hlučné posedenia v dôstojníckej kantíne s kolektívne vyrevovanými oddrhovačkami. Iné riešenie spočíva v panickom strachu z letu a simulantstve. Zabudnutie prinášajú i návštevy neďalekého bordelu. Trvalejšiu lásku nik nehľadá a kto po nej túži rýchlo pochopí, že tu sa na city len hrá. Na miesto zostrelených letcov prichádzajú čoraz neskúsenejšie a čoraz mladšie posily. Ilúzie absolventov vojenských škôl o vedení čestnej vojny sa rýchlo strácajú pri dotyku s frontom. Z ilúzií ostáva len sprievodná hudba v znamení absolventských britských piknikov zasadená do drsnej vojnovej vravy. Britská herecká škola exceluje. Jack Gold nakrúca ďalší zo svojich skvelých sedemdesiatkových filmov. ()

Biopler 

všechny recenze uživatele

Typický priemerný film. Má to veľmi slušné letecké zábery, ale príbeh, ktorý nedokáže naplno zaujať. A tak skúšali tvorcovia príbeh rozkúskovať do častí, ktorým dali názvy Day 1, Day 2,... Dá sa to pozrieť kvôli príjemnému Plummerovi či McDowellovi, ktorých však určite uvidíte lepšie hrať v iných filmoch. Najpríjemnejšie je však sledovať postavičku Crofta v podaní Petera Firtha, ktorého nadšenie a chuť pustiť sa do leteckých súbojov trvá počas celého filmu. ()

Reklama

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Nádherné autentické letecké drama o smyslu a bezvýchodnosti války s výborným hereckým ansámblem - exceluje zvláště Malcolm McDowell v roli majora Greshama, k zahození není ani voják Croft Petera Firthe. Co se týče předvedených leteckých soubojů - tolik nádherných britských a německých stařičkých dvouplošníků v akci asi již nikdy neuvidíme. ()

Agarwaen 

všechny recenze uživatele

Tak tohle je opravdu nářez..Asi můj nejmilejší válečný film vůbec. Krásně to popisuje zoufalost zákopové války, kde umírají tisíce lidí, aby se fronta posunula o jeden metr. Je to opravdu velmi dojemné, zároveň se tvůrcům podařilo vyhnout se zbytečnému sentimentu. Herecké obsazení je kapitola sama pro sebe. Ač herci v hlavních rolích zdaleka všichni nepatří do "první ligy" (to nemyslím jejich kvalitu, ale spíš proslavenost), podavájí do jednoho velmi přesvědčivé výkony, které diváka pomohou vtáhnout ještě hloub do děje.. Prostě nádhera ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Vzdor tomu, že herectví Malcolma McDowella mi není ani trochu blízké, a jeho postava tak všechny scény, a vlastně i celý příběh, vychyluje do psychologicky mnohem problematičtější roviny, než jakou pravděpodobně zamýšlel režisér, musím ocenit zdařilou sugesci (nikoliv bezešvé) kamarádské pospolitosti na základně. Toto zákulisí – doteky zdánlivého pokoje propojené s hlubokými psychologickými vhledy – mě zajímaly i oslovily podstatně více než válečné akce. Ostatně podobně jako v Nebeských jezdcích, v nichž jsou ovšem všechny události a scény mnohem celistvěji spjaty a přátelství se připomíná soustavně právě tak jako rizika a vratkost míru. Jako v starším českém filmu jsem si i zde snadno našel své „hrdiny“: dojala mě lidskost „strýčka“ Sinclaira i nesmělost nováčka, který se důvěřivě zabydluje v jámě lvové. Intermezzo s lehkými dívkami nebylo dostatečně sentimentální, aby se s celkem organicky spojilo. Spíše se otevírala příležitost uvést některé z hrdinů do kostela, protože tíha, kterou nesli, nebyla pro ně samotné k unesení… Žel tento podnět režisérovi unikl. Jak mohla taková neděle nebeského jezdce vy-znít, jsem se pokusil vyjádřit tady: https://recordingsontheroad.bandcamp.com/album/the-sundays-of-sky-rider ()

Galerie (8)

Zajímavosti (4)

  • Scéna, kdy mladý pilot Croft následuje francouzskou prostitutku k ní domů, je založena na pravdě. Podobný příběh uvádí ve své knize "Ve znamení střelce" autor Cecil A. Lewis. (ČSFD)
  • Film inšpiroval britskú kapelu Iron Maiden, ktorá zložila pieseň s rovnomenným názvom. (firewind)

Reklama

Reklama