Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Päťnásťročná Terezka sa učí za krajčírku. Chudobná paneláková štvrť jej nedáva nádej na šťastnú budúcnosť, no ona aj tak sníva o kariére módnej návrhárky. Doma však pre svoje sny veľa podpory nenachádza. Otec sa len málokedy odtrhne od fľašky a matka sama len ťažko zvláda prácu, starostlivosť o rodinu a domácnosť. Terezka sa preto upne na skúsenejšiu spolužiačku Renatu. Spoločne si poza školu užívajú cigarety, alkohol, i prvé erotické kontakty s dospievajúcimi chlapcami. V panelákovej džungli sa Terezkin detský a naivný pohľad na svet rýchlo mení. Pochopí, že jedinou obranou pred krutosťou môže byť tiež len krutosť. Film režiséra Roberta Glińskeho poskytuje takmer dokumentaristický pohľad na životné šance detí dospievajúcich v neradostnom prostredí postsocialistickej mestskej periférie. (RTVS)

(více)

Recenze (61)

Jakubisko 

všechny recenze uživatele

LFŠ 2010 ... Kvalitní tečka letošní sice krátké, zato kvalitní LFŠ. Možná ne úplně originální, přesto však působivé zpracování jedné zmršené puberty. Ať už si z filmu vezmete cokoliv, ať už se v něm najdete nebo ne, rozhodně vás nenechá chladným. Žánr psychologické drama byl naplněný do poslední kapky. ()

dwi 

všechny recenze uživatele

Tempo příběhu je situováno do sociálně slabšího prostředí polského sídliště, které stejně jako jiná skrývají potencionální nástrahy. Hlavní hrdinkou je obyčejná dívka Terezka se svými touhami a sny o módní návrhářce. Zůstává ale především u snů. Neutišené prostředí (otec alkoholik, vliv nových kamarádů, vzpurnost sebe sama) volí pro Terezku jinou cestu. Impuls přichází s příchodem na místní učiliště, kde poznává novou kamarádku. První cigarety, krádeže i sexuální "zkušenosti" na sebe nenechávají dlouho čekat. Vyhrocenost situací se stupňuje, což je podtrženo ještě "syrově" černobílými barvami. Filmů o podobném tématu bylo natočeno spousty, nevýhodou tohoto zůstává absence hlubší myšlenky. Režisér udělal sice poměrně zajímavý (leč strohý) příběh o dívce, která se až příliš brzo stala "dospělou". Nic víc, nic míň. ()

Reklama

stub 

všechny recenze uživatele

Krásná ukázka toho, na jak rozdílné úrovni je porevoluční kinematgorafie u nás a v Polsku. Nechci být skeptičtější než je nutné, ale obávám se, že v dohlednu se žádný současný český filmař syrovostí, věrohodností ani silou aktuálního tématu takovýmto dílkům nemá šanci přiblížit...neumíme to, asi jsme na to vnitřně moc pohodlní. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Stačí si nájsť tú "správnu" partiu, a už sa to vezie samospádom... Tak snáď takýto príbeh nebude ani bežný ani samozrejmý, ale vo filme ma to celkom dostalo. Prerod z nesmelej šedej myšky na obludu bol rýchly a nekompromisný, že sa pri filme nedalo ani na chvíľu oddýchnuť. A tak to má byť pri dobrých filmoch. ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoct, ale tenhle film mě dostal. Velmi aktuální výpověď o odcizující šedi sídliště (tato šeď byla ještě umocněna tím, že film je černobílý) a dospívání v něm. Polská sídliště se jistě zas tak neliší od těch českých. Terezka v podání Aleksandry Gietner je komplikovaná živoucí postava a její přerod z nevinné malé holčičky ve zmatenou puberťačku, která se má stát dospělou ženou je fantasticky ztvárněn. Nedokážu přesně popsat čím, ale všechno v tomhle snímku je působivé a krutě pravdivé. Pro mě jeden z nejzajímavějších filmů za poslední rok. ()

Galerie (42)

Zajímavosti (4)

  • Natáčanie filmu spočiatku sprevádzali produkčné ťažkosti. Scenár po dlhé štyri roky odmietali všetci producenti. Režisér sa rozhodol film realizovať na vlastnú päsť a doslova v podmienkach „no-budget". Presvedčil spolupracovníkov, aby pracovali bez honorára. Po niekoľkých dňoch sa natáčanie zaseklo na mŕtvom bode a všetko nasvedčovalo tomu, že nikdy nevznikne. Nakoniec sa však našiel producent a do projektu tiež vstúpila štátna televízia. Snímku sa nakoniec podarilo natočiť za normálnych produkčných podmienok. (Jello Biafra)
  • Predstaviteľky hlavných úloh Aleksandra Gietner (Tereska) a Karolina Sobczak (Renata) boli v dobe natáčania chovankyne detského domova. Gietnerová sa neskôr vrhla na šikmú plochu, keď v roku 2004 bola odsúdená za účasť na ozbrojenom prepadnutí a držanie amfetamínu. (Jello Biafra)
  • Tvorcovia snímky sa rozhodli pre paradokumentárnú formu. Mnoho záberov dlhým objektívom vzniklo obyčajným pozorovaním prostredia varšavského sídliska. Pre čiernobiely obraz sa režisér rozhodol až po dokončení strihu. Robert Gliński tiež rezignoval na pevné dialógy i hudbu, ktorá by podľa neho "zabíjala pravdu". (Jello Biafra)

Reklama

Reklama