Režie:
James CameronKamera:
Adam GreenbergHudba:
Brad FiedelHrají:
Arnold Schwarzenegger, Michael Biehn, Linda Hamilton, Paul Winfield, Lance Henriksen, Rick Rossovich, Earl Boen, Dick Miller, Franco Columbu, Bill Paxton (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Terminátor je dnes již považován za naprostou legendu sci-fi žánru. Vypráví příběh o zabijáckém stroji podobném člověku, který je vyslán z roku 2029 do Los Angeles roku 1984. Jeho úkolem je zabít Sarah Connorovou dřív, než přivede na svět syna, který se má později stát vůdcem lidí ve válce proti strojům. Avšak lidé žijící v budoucnosti do současnosti také vyslali svého muže, který se bude snažit Sarah zachránit. (Pannonia Ent.)
(více)Videa (3)
Recenze (1 337)
Legenda akčního žánru, která kromě pochopitelných jednodušších triků, nestárne. James Cameron dokázal vymyslet postavu, která navždy změnila svět kinematografie a naplno katapultoval Arnolda Schwarzeneggera do pozice krále akčního žánru. Povinnost pro všechny filmové fanoušky, pokud to náhodou některý z nich neviděl...80% ()
Geniální sci-fi Jamese Camerona je dnes již klasikou žánru. Bitva budoucnosti, který je vybojována dnes a Arnold Schwarzenegger ve své nejlepší roli. Skvělá atmosféra prosakuje každým filmovým políčkem a napětí by se dalo krájet. Ikonických momentů je tady požehnaně a Cameronův smysl pro detail je také neuvěřitelný (drobný fórek s cigaretami nebo detailní záběr na rozjetý náklaďáček). Scénář je bezchybný a uvěřitelný v tom smyslu, že neobsahuje nic zase tak nereálného. Triky byly ve své době vynikající a herci v čele již zmíněným Arnoldem hrají bezvadně. Ještě k tomu nejlepší hudební motiv všech dob a máme tu jedinečný filmový zážitek. ()
Nelítostný čas si vzal "Terminátora" tvrdě do prádla a zvláště na efektech nenechal nitku suchou, přesto mám pro tento film značnou slabost a musím dát 5*, ikdyž nejsem slepá (teda ne úplně:-)). Tady jsem se poprvé setkala s Arnoldem: bylo mi 13 let, krátce po revoluci, svět okolo byl plný změn a euforie, a já jsem se starší ségrou vyrazila do kina. (Bacha, SPOILER!) Byla jsem uchvácena, přestože hrdina, kterému jsem úporně držela palce, nepřežil až do závěrečných titulků... a ne, tehdy to ještě nebyl Kyle Reese:-). Po skončení jsem navíc mohla cítit převahu nad starším sourozencem, ten slavný kulturista se jí nezdál až tak svalnatý - vždyť ten druhý chlap, ten co hrál kyborga, byl mnohem namakanější :-). Při druhém sledování o pár let později už mě pan guvernér tolik nefascinoval, vkus se překulil ve prospěch Michaela Biehna. Ale to je tak jediné, co se na mém vztahu k "Terminátorovi" změnilo. Zavrtal se mi v srdeční komoře a nemyslím, že ji někdy opustí. Mám jen jedno přání: aby se McG i se všemi svými scénáristy utopil ve fekálním voze a nemohl "Terminátora" dále prznit. 90% ()
Před Terminátorem byl James Cameron neznámým začínajícím režisérem, který neskýtal žádné záruky kasovního úspěchu. Měl za sebou natáčení rutinního béčka Piranha 2, který měl mizerné tržby, a vedle toho se podílel jako asistent režie na několika kouscích, z nichž nejvýznamnější byl Carpenterův Útěk z New Yorku, kde pomáhal vytvářet speciální efekty. Cameron ale snil o velkolepé nekompromisní drsné sci-fi. Jeho scénář zaujal produkci studia Orion, a tak se mohl pustit do natáčení. Vznikla temná akční sci-fi, kde došlo ke zdařilému obsazení kyborga nastupující hvězdou akčních filmů Arnoldem Schwarzeneggerem. Původně produkce předhodila Cameronovi Schwarzeneggera jako představitele vojáka ztvárněného později Michaelem Biehnem, ale Cameron pochopil výhodu buldočí Schwarzeneggerovy tváře bez mimiky, kterému role kyborga bez nervů dokonale sedla. K tomu se přidal dynamický střih Marka Goldblatta. Dále chytrá kamera, která např. některé pohledy snímá očima kyborga, a atmosférická hudba Brada Fiedela. Postava bojového kyborga byla dílem Stana Winstona. Cameron se rozhodl diváky nijak nešetřit a mrtvolami lemuje celý příběh. Všechny tyto ingredience dohromady znamenaly obrovský kasovní úspěch a zrození hitu, který nastartoval Cameronovu hvězdnou kariéru a zároveň potvrzení postavení akční hvězdy Arnolda Schwarzeneggera, pro kterého se Terminátor stal životní rolí. Scénář obsahoval mimo jiné propracovanou časovou smyčku a rozsahem sice nevelké, ale přece jen zajímavé scény z nedaleké temné budoucnosti. Celkový dojem: 75 %. ()
Temná vize budoucnosti a propracovaný fikční svět, který nepřekvapivě dal vzniknout hromadě pokračování. Žádné z nich však už nemělo ten mrazivý pocit bezprostředního nebezpečí a zoufalého boje o přežití. Jistě, dvojka jedničku předčila zase v jiných ohledech, ale první Terminátor je unikátní směsicí béčkové atmosféry 80. let, áčkového příběhu a stylové akce, samozřejmě jak jinak než v podání božského Arnolda. Osobně mám problém pouze s rušivými změny v tempu, nicméně s odstupem chápu, že akční film, který potřebuje také vysvětlovat, asi nejde natočit jinak. 9/10 ()
Galerie (431)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer
Zajímavosti (280)
- Když se v podzemní garáži v Cadillacu snaží Kyle Reese (Michael Biehn) urazit brokovnicí klíčky u zapalování, tak mu na brokovnici chybí spoušť (jazýček). (Jan.Kanak)
- Terminátor měl premiéru týden před Halloweenem, ale na prvním místě žebříčku nejnavštěvovanějších filmů se udržel celých 6 neděl a málem jen v USA vydělal celých 100 milionů amerických dolarů. (asdfasdf)
- Když James Cameron najal kameramana Adama Greenberga, podívali se spolu na dva kvalitní sci-fi filmy z doby tehdy nedávné, Blade Runnera (1982) a Šíleného Maxe: Bojovníka silnic (1981), načež režisér řekl, že pro vizuální styl svého filmu "bych chtěl tyhle dva dát do mixéru". Greenberg se podivil: "Ale vždyť jsou úplně jiné!" - "Přesně tak!" Vytvoření vizuálního stylu bylo tedy zásadní výzvou. Cameron: "Jak najdete ten průsečík? Jeden film je velmi kinetický, s dynamickými záběry a pohyblivou kamerou, která co chvíli následujě nějaké auto nebo sviští před ním... a zároveň by to mělo mít tu skoro až expresionistickou náladovost: silné stíny, hluboká čerň, ostré hrany... k tomu potřebujete mít okolnosti pevně pod kontrolou. Strávili jsme mnoho času přemýšlením o tom, jak toho dosáhnout." Dlouho tedy jezdili po městě a vybírali lokace podle toho, jaké jim skýtaly možnosti už existujícího osvětlení. Velmi se jim přitom osvědčila především veliká parkoviště a prodejny automobilů, které byly z důvodů bezpečnostních i propagačních vydatně nasvíceny z výšky. (NIRO)
Reklama