Režie:
Kristoffer BorgliScénář:
Kristoffer BorgliKamera:
Benjamin LoebHudba:
Owen PallettHrají:
Nicolas Cage, Julianne Nicholson, Michael Cera, Tim Meadows, Dylan Gelula, Dylan Baker, Jessica Clement, Lily Bird, Star Slade, Kaleb Horn, Liz Adjei (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Nenápadný vysokoškolský profesor Paul (Nicolas Cage) se ze dne na den začne objevovat ve snech milionů lidí po celém světě a stane se tak globální celebritou. Rázem se mu začnou plnit všechna jeho přání, ale také pozná, jak vysoká je cena slávy. Nicolas Cage podává životní herecký výkon v dokonale zábavné společenské satiře. (Aerofilms)
(více)Videa (1)
Recenze (288)
Kdo by čekal, že se Nicolas Cage objeví v povedeném mysteriózním filmu, který bude mít nějaký přesah. Král béčkových filmů si tak zde zahrál nudného profesůrka, jehož byste normálně naprosto přehlédli a byť touží být spisovatelem, nikdy se k tomu nedokopal a ostatní mu jen kradli jeho nápady. Najednou se ale začne dít něco podivného... lidem po celém světě se o něm začne zdát ve snech a nikdo to nedokáže vysvětlit. Cageův Paul tak nejprve figuruje jako pasivní návštěvník snů, ale následně se to celé zvrtne. Do této chvíle je film vlastně velmi zajímavý a divák absolutně nemůže čekat, co přijde příště. Pak se ale o Paulovi lidem zdát přestane a zničehonic tu máme reklamu na produkt, kdy se lidem podařilo uchopit vstupování do snů a začaly toho využívat firmy a influenceři. Tohle povědečtění celého problému mi nakonec srazilo celý film dolů. Na jednu stranu se totiž neobtěžují nic vysvětlit (víceméně magický realismus), ale pak přijdou s tímhle, jako kdyby nám mělo být jasné, jak Paul lidem do snů vstupoval. Konec je pak takový evropsky tragický, ale přeci jen by možná unesl i pár minut navíc, případně konec pojmout celý jinak, aby to mělo alespoň nějaké vyvrcholení. Hodnocení: 70 % ()
Drtivou většinu stopáže jsem si nadšeně říkal "to se mi snad zdá", to nemůže přece být tak dobré. A "to se mi snad zdá" jsem si říkal i během epilogu, akorát ve zcela jiném významu. Přeci není možné, že jeden a ten samý autor je schopen sepsat tak kaufmanovský koncept, režijně s ním pracovat jak Gondry, a pak to celé poslat do kopru, protože si řekl, že z toho vybruslí (přitom to vůbec nebylo zapotřebí) závěrečnou epilogovou patnáctiminutovkou z jiného hrníčku. Hrníčku, ve kterém zůstaly nepoužité nápady tuctových epizod Black Mirror, a on si na náhodu vytáhl zrovna tu nejhorší možnou variantu. Že si tentýž tvůrce řekl "jo, je to dobré zakončení", mi hlava doteď nebere. Satirické nastavování zrcadel, rodinné drama o rozpadu rodiny, více než zdařilý origin Freddyho, prcičková komedie skvostně pracující s trapností okamžiku, Jung v nás i vás... Funguje to na všech úrovních. Námět, jakkoli fantazijní, se odvíjí v uvěřitelné přízemní rovině "jo, takhle by to mohlo být, kdyby se to dělo". Jeden z filmů roku rozmělněný (čti rozesraný) oči v sloup obracejícím ničemu nepomáhajícím nadbytečným závěrem. ()
Režisér, scenárista a střihač Kristoffer Borgli realizoval chytrý film, který zvládá vyvolat různé typy emocí. Absurdní komedie, společenská satira a thriller s přesahem sociálního hororu dohromady funguje v jednom stabilním balíčku spolu s jedním z nejlepších výkonů v kariéře Nicolase Cage. Zábavnost celého filmu by se dala krájet, zároveň přitom potěší jeho komplexnost a schopnost se vyjádřit k mnoha tématům. Skvělá třešnička na dortu filmového roku 2023, která snad v nejednom oku napraví Nicolasi Cageovi reputaci. Jedná se nejen o jeden z nejzábavnějších filmů letošního roku, ale také o jeden z nejchytřejších filmů letošního roku. Výtečně sebeuvědomělá a především skutečně chytře vystavěná podívaná! ()
Šel jsem si do kina oddechnout. Nesplněno. Borgli to tak chtěl. ___ Paul je člověk nudný, malý, protivný, vystrašený, neasertivní - kompiluje vše politováníhodné, šedivé a děsivé nezapamatovatelné. ___ Paul je pasivní vor, který vůbec nechápe, kam ho proud unáší. ___ Paul je děsivý představou, že jsem Paul. ___ Paul je oběť. ___ Celé je to děsivé. Posledních 20 minut, kdy ho sežere i kapitalismus, jsem nepotřeboval, ale ok. ()
To se mi snad zdá těží hlavně z neotřelého námětu a hereckého výkonu Nicolase Cage, jehož postava Paula se v rámci příběhu stává terčem jak nevídaného obdivu tak i kruté nenávisti, přičemž obě zcela protichůdné emocionální roviny se neopírají o reálný svět, nýbrž o ten snový - o to více absurdně pak působí vyústění celého filmu. Borgli si netradičním způsobem pohrává s tématem "cancel culture" a zakomponováním snových sekvencí nabírá jeho satira fantaskních až hororových rozměrů. Během filmu dojde na pár humorných sekvencí, avšak pocity z filmu jako celku jsou spíše mrazivého rázu. Vskutku netradiční kousek, který i přes pro mě rozpačitý závěr, donutí člověka k zamyšlení. ()
Galerie (46)
Photo © A24
Zajímavosti (15)
- Plešatý muž, ze kterého si utahují hosté během večeře, že vypadá jako Paul (Nicolas Cage), je ve skutečnosti Marc Coppola, bratr Nicolase Cage. (HellFire)
- Příběh je inspirován internetovým fenoménem zvaným „This man“. Prvním pacientem, který se s neznámým mužem ve snu setkal, měl být pacient z New Yorku v roce 2006. Čtyři další pacienti stejného psychiatra poznali stejnou tvář. Italský sociolog a marketér Andrea Natella se tématu věnuje na internetové stránce www.thisman.org. Jen této stránce se do dnešního dne přihlásilo přes 3 000 lidí, kterým se tajemný muž ve snu zjevil. (eleonnore)
- Prvý film Kristoffera Borgliho natočený úplne mimo Nórska. (Arsenal83)
Reklama