Reklama

Reklama

Obsahy(1)

57 let po tvrdé zkoušce s mimozemským tvorem je Ellen Ripleyová v hyperspánku zachráněna dálkovým záchranným týmem. Dojde dokonce k vyšetřování, při kterém ji chtějí obvinit ze zničení tvora, o kterého vysoce postavení vojenští pohlaváři stáli. Nakonec je osvobozena, je jí ale nabídnuta účast na jiné výpravě: na planetě, odkud vetřelec pocházel, mezitím vznikla kolonie s lidskými obyvateli. Ti se nyní odmlčeli a chystá se mise složená z vojáků námořní pěchoty, kteří mají na planetu sestoupit a vyšetřit, co se tam stalo. Ripleyová se svými znalostmi nebezpečného tvora by se v ní uplatnila. Ta se rozhodne takto skončit s nočními můrami a nepříjemnými vzpomínkami na monstrum – vetřelce a s nabídkou souhlasí. Znovu se tedy ocitá na nehostinné planetě, kde nacházejí kolonii opuštěnou. Jediný, koho najdou, je malá vystrašená holčička. Brzy zjistí, že všichni obyvatelé se stali oběťmi vetřelce – ne však jednoho. Vetřelci se poněkud rozmnožili a planeta je jimi zcela obsazena… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (1 580)

JFL 

všechny recenze uživatele

Cameronovi "Vetřelci" dodnes zůstávají zcela ojedinělým projektem. Ne z hlediska konceptu vytvořit pokračování úspěšného titulu, které bude stylově zcela odlišné, ale coby mainstreamový blockbuster a akční hit sezóny cílený na co nejširší publikum, jenž jako ústřední motivy vyprávění staví mateřství a genderové role. Jediný další titul, který tato témata pojímá v podobné šíři, je Tarantinova óda na mateřství a ženské bojovnice "Kill Bill", ale ta je stejně jako ostatní snímky autora určená výrazně užšímu a vytříbenějšímu publiku. Výjimečnost „Vetřelců“ spočívá v tom, že na rozdíl od jiných titulů, kde v hlavních rolích vystupují aktivně jednající ženy, zdejší hrdinka si zcela uchovává veškeré ženské atributy a není při tom vůbec objektivizována či sexualizována. V tom se zásadně liší od často vzpomínaných akčních hrdinek jako Wonder Woman či Xena, jež bývají dnes uznávány jako milníky v emancipaci ženských postav v popkultuře, ale svou sílu a zdánlivou nespoutanost vykupují tím, že jsou uzpůsobeny tradičně podmaňujícímu voyeuristickému pohledu. Ellen Ripley ční dokonce i ve filmografii Jamese Camerona, jenž ve všech svých filmech upřednostňoval silné ženské postavy, neboť se nenechává zastínit muži (jako postavy v "Pravdivých lžích" či "Avataru") ani není definována svými emocemi (viz "Propast" či "Titanic"). Také není stigmatizovaná absencí penisu jako Sarah Connorová z obou "Terminátorů", která v prvním díle je typická dáma v nesnázích, aby se posléze ve dvojce ze strachu z přicházející hrozby transformovala do androgynní bytosti, jež se zoufale snaží být silnější než muži, čímž se ale jen vzdaluje svému synovi (principielně lze děj "T2" shrnout jako boj za mateřskou podstatu Sarah Connorové, která chce mermomocí svému synovi nahradit otce, až on nevyhnutelně jako začne vzhlížet k terminátorovi, jemuž se Sarah, na rozdíl od ostatních mužů, s nimiž předtím byla, již nemůže vyrovnat; závěrečná oběť terminátora tak není pouze zárukou lepší budoucnosti lidstva, ale také navrácením ztraceného ráje mateřského objetí). Cameron ve "Vetřelcích" navazuje na princip genderové profilace hrdinky z prvního "Vetřelce", ale ještě ho více upřednostnil, aby zdůraznil podstatu postavy. Také tentokrát se Ripley ocitá uprostřed tradiční patriarchálního světa, jehož principy jsou ještě zdůrazněny tím, že namísto kariérní hierarchie posádky nákladní lodi je vržena do tvrdě machistické společnosti mariňáků. Jistě, i v tomto kolektivu najdeme ženy, ale příznačně jsou buďto upozaděny v pasivních či přímo pečovatelských pozicích jako pilotka Colette Ferro a zdravotnice Cynthia Dietrich nebo se jako Jenette Vasquez musí o své místo v kolektivu hlásit stylem Sarah Connor, tedy že budou mužnější než muži. Zákonitě je Ripley upozaděna hlučnými a egocentrickými vojáky, vůči jejichž suverenitě a skotáctví vyznívá až jako hysterická matka peskující neposlušná děcka, u nich nemá žádnou autoritu. Ale podobně jako v prvním filmu série, i tentokrát se pravá podstata a síla Ripley odhaluje právě v kontrastu vůči ostatním figurám, když ty začnou odpadávat. Ripley přebírá iniciativu a ukazuje svou rozvahu a racionalitu (oproti zkratovité Vasquez), aktivně řeší nastalé problémy (na rozdíl od panického plukovníka Gormana) a především je člověkem činů (a ne jen siláckých řečí jako Hudson). V momentě, kdy jsou odstraněny všechny mužské postavy (Bishop je coby android jakoby ekvivalentem gaye, tedy přítele a pomocníka ženské postavy), plně vykrystalizuje odklon snímku od tradičních genderových norem. Ripley se neupíná k nějakému muži (naopak Hicks se upíná k ní) a tak i vyprávění směřuje k ustanovení nikoli heterosexuálního páru, nýbrž páru matka-dcera. Při tom ale matka není vnímaná jako pečovatelka, tedy z podstaty pasivní ideál mramorizovaný v 50. letech, nýbrž coby ochranitelka a tedy i aktivní figura. Finální konfrontace Ripley a vetřelčí královny je pak soubojem dvou matek, potažmo skrze postavu Newt, o niž se doslova přetahují, nabývá podobu střetu milující matky a zlé macechy - viz ikonická fráze „Get away from her, you bitch!“ () (méně) (více)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Musím začít jedním slovem - MARIŇÁCI !!!!!!!! S těmi totiž tahle řežba stojí a padá. Cameron se chopil díla s takovou vervou, až kyselina stříká proudem...z čehož je jasné, že jednoho jediného, v temnotách skrytého děsivého útočníka vystřídá tisícihlavé stádo agresivních monster, kterému tentokrát nebudou čelit takřka neozbrojení vesmírní špeditéři, ale špičkově trénovaná jednotka (taktéž vesmírných) Mariňáků, slint slint.... extáze....seržant Michael Biehn, OTZ Vasquezová, android Bishop, partička k nezaplacení. A jejich hlášky jsou nezapomenutelné. Smícháme to se skvělými efekty, prací se světlem, nádhernými zbraněmi a to vše štědře zalijeme krví a slizem, a zůstane nám božská adrenalinová podívaná. A poslyšená, protože i hudba je skvělá. A zvuk motion scanu vám snad ani nemusím připomínat.... Není to umění, ale i tak je to klasika;) 90% ()

Reklama

sniper18 

všechny recenze uživatele

James Cameron urobil z komorného sci-fi hororu veľkolepé militaristické nahláškované pokračovanie a tým aj právom kultovú klasiku osemdesiatych rokov. No rozhodne sa nejedná o nejaký dynamický akčný film, ale pomaly gradujúci dva a pol hodinový snímok s parádnou tématikou a tak tu už nečelí skupina bezbranných ľudí jednému netvorovi, ako to bolo v pôvodnom filme a vlastne aj väčšine podobných, ale plne vyzbrojené špeciálne komando množstvu nepriateľov a navyše v nadmieru atraktívnom prostredí koloniálnej základne. Ale ako som spomínal, film na to ide pekne pomaly, no neškodí mu to, priestor dostane Ripleyová, ktorá sa musí zmieriť s tým, že prespala mnohé roky a tak sa už všetko zmenilo, jej stretnutia s byrokratmi, samozrejme aj celá vojenská jednotka zložená s množstva výborných výrazných postáv a príchod na planétu so zisťovaním všetkého dôležitého, v tomto ohľade si na scenár a ani nič ostatné rozhodne nemôžem sťažovať, pozerá sa na to veľmi dobre. Skôr je čiastočným sklamaním druhá polovica, kedy sa to už rozbehne a síce ponúka stále plno kladov a o nude tu nemôže byť ani reči, ale ten potenciál bol predsa len väčší. Problém je, že samotní votrelci tu prakticky ani nepredstavujú väčšiu hrozbu, síce sa o nich stále rozpráva, ale ak si odmyslím tie dve väčšie vyvražďovacie sekvencie, tak sa držia stále v úzadí a hlavní hrdinovia sú takmer bez problémov. Chýba tu ten pocit neustáleho ohrozenia, aký bol vo všetkých ostatných dieloch, tu je tých nečakaných útokov príliš málo. Takže akcia je síce perfektne natočená, veľmi dobre technicky zvládnutá, pričom je radosť pozerať na všetky tie zbrane a jednotku v akcii, kľudne aj len pri prehľadávaní, ale inak jej zase tak moc nie je a hlavne je moc nevyrovnaná. Sú tu dve veľké akcie, pri ktorých útočí príliš mnoho votrelcov a umrie mnoho ľudí a potom viacero takých doplnkových, takmer bez strát. Tie väčšie akcie ma bavili skôr až v poslednej fáze, kedy sú už postavy na úteku, tu sa nájde pár dobrých momentov, ako príchod transportéra pri prvej alebo naháňačka v chodbách pri druhej, skôr ma bavili tie menšie ako naháňačka s facehuggerom v laboratóriu alebo likvidácia dvojčlennej posádky lode. A finále zase poteší perfektne rozpohybovanou votrelčou kráľovnou, inak sa mi tu votrelci často v pohyboch moc nepáčili, prípadalo mi to až moc ľudské. Ako som spomínal, obsadeniu tu skutočne nemôžem mať výhrad, Sigourney Weaver by tu síce kľudne nemusela byť, možno by to filmu prospelo, keby sa venoval len novým hrdinom, ktorí o votrelcovi nevedia vôbec nič, ale rešpektujem to, no a vojenská jednotka je perfektná, hlavne trio Michael Biehn, Bil Paxton a Jenette Goldstein ako vojačka Vasquezová. Ale veľkým plusom sú aj charizmatický Lance Henriksen, bojazlivý nový veliteľ alebo opäť muž s vlastnými záujmami, ktorý všetko ohrozuje. Režijne je to dokonalá práca, James Cameron to už nemohol natočiť lepšie, perfektný vizuál, skvelá atmosféra, všetky tie interiéry, zbrane a vozidlá, toto je radosť pozerať. Takže na plné hodnotenie to u mňa síce nie je, na to by som potreboval trochu inak prevedenú druhú polovicu, ale ten kultový status tomu neupriem, aj pre mňa je to klasika, ktorú som od útleho detstva videl mnohokrát. 80% () (méně) (více)

Melies 

všechny recenze uživatele

8 / 10 Zatiaľ čo jednotka sa riadila heslom 'menej je niekedy viac', Votrelci sa naopak riadia heslom 'aj viac je niekedy ešte stále malo' a dávajú svojím slovám zadosť - emzák strieda emzáka, kyselina sa zmiešavá s červeným mokom a do toho všetkého hrá duo samopal - plameňomet. To by možno stačilo na 'normálny' sci-fi film, ale od kultovej série takéhoto formátu čakám predsa len niečo viac - chvíľu som sa dokonca pohrával s kacírskou myšlienkou, že tomu celému dám nemilosrdné tri *, ale to by som sa potom bál vyjsť na ulicu... Jediné, čo ma skutočne dostalo bol samotný super-akčný koniec, s ktorým sa Cameron očividne dosť pohral, ale inak... ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 100 nejlepších akčních filmů - 100 Greatest Action Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Jeden ze 200 nejlepších sci-fi filmů - 200 Greatest Sci-Fi Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Nejlepší z rodu Vetřelců. Dokonale natočená úžasná sci-fi akce, gradující finálním soubojem Ripleyové manipulující s Vetřelcem na palubě kosmické lodi. Natočeno už roku 1986 s dokonalými trikovými efekty! Trailer: http://www.csfd.cz/film/1245-vetrelci-aliens/videa/ ()

Galerie (128)

Zajímavosti (201)

  • Jedno z vetřelčích vajec je nyní vystaveno v Smithsonian Institute ve Washingtonu. (Don_Salieri)
  • Výtah, který královna používá, není ve skutečnosti dost velký na to, aby se vešla dovnitř. (Jan.Kanak)
  • Zvuky vetřelce jsou výkřiky paviána pozměněné v postprodukci. (Don_Salieri)

Související novinky

Zemřel Bill Paxton, Hudson z Vetřelců

Zemřel Bill Paxton, Hudson z Vetřelců

26.02.2017

Pooperační komplikace nám dnes sebraly hereckého veterána Billa Paxtona. Mladší ročníky tohohle pána možná neznají, v 80. a 90. letech ho však nešlo přehlédnout. Kdo za to může? V první řadě James… (více)

Avataří sága bude mít 5 dílů

Avataří sága bude mít 5 dílů

14.04.2016

Pamatujete si, jak se v roce 2012 vyklubaly ze dvou sequelů Avatara tři? James Cameron tehdy zvednul nejedno divácké obočí, no a teď se mu to povedlo znovu. Jeho vystoupení na CinemaConu totiž… (více)

O čem měl být pátý Vetřelec?

O čem měl být pátý Vetřelec?

30.11.2015

U 20th Century Fox nedávno zrušili dva velké filmy. Nejdřív se škrtly plány na Fantastickou čtyřku 2, protože jednička bolestivě neuspěla, a záhy jsme přišli o pátého Vetřelce. Ten je údajně jen… (více)

Reklama

Reklama