Reklama

Reklama

Černočerná tma

  • USA Pitch Black (více)
Trailer

Obsahy(1)

Během letu po odlehlé cestovní trase dojde k nehodě a osobní loď se čtyřiceti pasažéry je nucena nouzově přistát na planetě, kterou zvolí počítač jako tu nejvhodnější. Již během přistání většina pasažérů zemře. Přežije jen malá skupina poněkud nesourodých pasažérů. Pilotka Fryová, pár civilistů, žoldák Johns, který převáží do vězení vraha Riddicka, jenž má zvláštní schopnost vidět ve tmě. Všichni se vydají hledat vodu. Cestou míjejí kostry obrovských zvířat a dojdou až na starou geologickou základnu, kde objeví záchrannou loď, s kterou by mohli z planety odletět. Když jeden z trosečníků zmizí, Fryová se spustí do jeskyně a najde tam už jen jeho ostatky. Planetu totiž obývají létající masožravé příšery, které útočí jenom ve tmě, protože je světlo odpuzuje. Postupně zjišťují, že nestvůry vylézají z podzemí jen při zatmění místních sluncí. Jednou za 22 let postihne planetu totální zatmění. Ten den se blíží... (TV Nova)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (736)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Tak jo. Chápu, že si tímhle filmem Vin Diesel vytvořil image naprostého husťáka a tvrďáka - a taky mu to žeru, protože Riddickovi nejde nefandit a ani k tomu nepotřebujete moc hrát. Chápu, že z mála peněz v rozpočtu vzešlo celkem dost muziky. Ale nechápu jak by mě (byť sebenabušenější a sebetvrdší) Richard B. Riddick přiměl zapomenout na těch pár nelogičností a zázračných náhod, které se v Černočerné Tmě uděly (předtím než padla tma, i potom). Na čtyři hvězdy to není, zas tolik jsem se nebavil, a teď když znám všechny zvraty, nemám důvod dívat se znovu. Game over. PS: OST od starého filmařsko-muzicírského harcovníka Graema Revella zní přinejmenším dobře, alespoň ve spojení s obrazem. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Tak velký a furt se bojej tmy?" Až se jednou probudím v černočerné tmě na planetě plné hladových potvor, tak si frajersky nasadím černé brýle, provokativně se usměju a ustřelím si palici, abych jim moc nechutnal. Tedy pokud nebudu mít vyleštěné bulvy, srandu ze smrti a hlášku pro každou příležitost jako Riddick. Ten mě moc bavil, ale byl na to sám. Ti ostatní fungovali pouze na principu stále se zmenšující skupiny lidí a mě až tak moc nebaví odhadovat, kterého z nich nechají scénárista s Bohem přežít a kterého sežrat. ()

Reklama

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Tak jsem zase jednou naletěl některým místním odborníkům. Většina zdejších komentářů, oslavuje Černočernou tmu jako skvělou, napínavou žánrovku s působivými triky, propracovanou psychologií postav a někteří dokonce film přirovnávají k Vetřelci. No pane jo. Celý snímek, každá scéna - vypadají strašně lacině, efekty jsou k smíchu (především ti digitální ještěři - na rok 2000 neskutečná bída), postavy nesympatické (hlavně vybrat co nejširší rasové etnikum, že?), srovnání s Vetřelcem je jen výkřikem do tmy (nabízí se spíše paralela s filmem Vetřelec vs. Lovec) a po napětí by se dalo vyhlásit pátrání. Vůbec se nedivím, že byl právě tento scénář zamítnut pro Fincherova Aliena. Prostě to celé vypadá jako průměrná epizoda 99. serie Hvězdné brány a jedna jediná hvězdička je za jakžtakž obstojně hrajícího Diesela, s šíleně odstávající levou plachtou. David Twohy pár let poté natočil celkem povedenou Hlubinu, která je zde zbytečně podceňována, ovšem narozdíl od tohoto paskvilu si zaslouží kladnější hodnocení spíše ona. Fakt jsme viděli stejný film? ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Žánr sci-fi hororu je dlouhodobě nevyzpytatelnou záležitostí. Film v jeho rámci obvykle vyžaduje eRkový rating a rozpočet vyšší alespoň o tu částku, která mu dokáže zajistit přesvědčivé kulisy vesmírné lodi/jiné planety/čehokoliv futuristického. Nemluvě o tom, že výsledný produkt je určen pro nepříliš širokou diváckou obec. Když přišel rok 2000, diváci měli v paměti rozporuplného čtvrtého Vetřelce a víceménně zdařilý, byť kritikou i platícím divákem ignorovaný Horizont události. David Twohy, jenž měl v té době za sebou dvakrát režii (Timescape a Invazi, oboje sci-fi) a podíl na scénářích k Vodnímu světu či Uprchlíkovi, přišel s řádkou neoriginálních, avšak ve své kombinaci zajímavých prvků. Za třiadvacet milionů - což ani tenkrát nebyl kdovíjak tučný balík pro dílo podobných parametrů - natočil Twohy film o ztroskotané kosmické lodi, jejíž posádka se musí na povrchu nehostinné pouštní planety vypořádat s přítomností nebezpečného zločince Riddicka. Skutečný problém však přichází až s objevem krvelačných poletuch žijících pod zemí. Na první pohled by byl jeden v klidu, jelikož Riddick po havárii prchne a podzemní mrchy se bojí světla - zásadní nevýhoda v prostředí, které osvětlují hned tři slunce. Háček vězí v odhalení, že všechna slunce jednou za dvaadvacet let zapadají a západ je zrovna na spadnutí. Vedle potvor navíc ve tmě vidí i Riddick. Černočerná tma se ukázala být efektivní právě v práci s malým rozpočtem. Už úvodní scéna havárie má fantastický drajv i přesto, že je poměrně dlouhá a kamera se většinu času nachází uvnitř lodi. David Twohy natáčení této sekvence okomentoval slovy, že si byl vědom nedostatku financí, ale na druhou stranu, proč pořizovat drahé trikové záběry, když máte zajímavou posádku a můžete s ní být uvnitř? A měl pravdu. Po dopadu do pouště, jíž se kdysi proháněl i Mad Max ve stejnojmenných filmech, měli tvůrci nejnáročnější část de facto za sebou, vizuálně atraktivní však chtěli zůstat dál. První půle filmu, kdy je scéna osvětlena několika slunci a tvůrci střídají modrý s oranžovým nádechem, je ošetřena metodou takzvaného bělení (speciální chemická úprava filmového pásu), následkem čehož obraz získává patřičnou jednobarevnou auru (aniž by vypadal jako přefiltrovaná variace na Matrix). Horší je to s nástupem digitálních příšer, ale k tomu až později. Technické schopnosti tvůrců jsou jedním pozitivem, tím druhým jsou Twohyho režijní i scenáristické nápady. Morálně pokřivené jednání postav je ve filmu přítomno od začátku a je celkem zajímavé sledovat, jak se postavy v průběhu filmu vybarvují - zejména pilotka Carolyn (Radha Mitchell) a lovec lidí Johns (Cole Hauser). Film se nebojí sem tam odstřelit zcela nevinnou postavu nebo dítě, matematika přežití je rovněž vrtkavá - zkuste si v úvodu filmu tipnout, kdo přežije. Ústředním tahákem filmu je samozřejmě zabiják Riddick v podání tehdy téměř neznámého Vina Diesela. Vzpomínám si na české recenze z času premiéry a holohlavému herci byla nejednou prorokována budoucnost akční megahvězdy, což se víceménně vyplnilo - jen by mě zajímalo, kolik tehdejších diváků předpokládalo, že zůstane vždycky tak trochu záporákem (nejslavnější role Vina Diesela, Riddick a Dom Toretto ze série Rychle a zběsile, jsou totiž oba zločinci). Herecké výkony výše zmíněných se dají nazvat jako dobré, v intencích žánru zvlášť. Ostatní přeživší členové už tak dosti neortodoxní posádky sestávají z muslimů a několika bezvýznamných tvářiček (nedávat do kontextu!), na něž si po "sežrání" nevzpomenete, ale není to na škodu. Kvality filmu začínají výrazněji skomírat někdy po polovině. Ač se totiž Twohy nebojí přitvrdit a vsadit na mírnou kontroverzi, není příliš dobrým režisérem akčních scén a neumí plavat ve vodách hororové vybíjené. Samotný západ slunce i nástup potvor po něm je nasnímaný moc hezky, jakmile však pterodaktyloidní "mrchy" začnou požírat svoje oběti, atmosféra i provedení padá na úroveň tradičního videobéčka a vyjma několika chvilek (plivání ohně, slepý bod) se z ní už nezvedne. Problém stále není v tricích, které jsou vzhledem k výši rozpočtu solidní a rozumně dávkované, ani v potvorách samotných, ač jsou poněkud nešťastně rozpohybované. Jen tu zkrátka není nic, co by diváka zvedlo ze židle. Musím ostatně přiznat, že jsem si po několika letech od prvního vidění vůbec nevzpomínal, jak film dopadl a co se v závěru odehrávalo. Žádný větší vzruch nepřinese ani scénář. Po zajímavé, nevyzpytatelné a dobře gradované první půli zbývají tradiční hororová jatka s tradiční porcí přemlouvání přemluvitelných, smrtí nezajímavých a drsňáctví nejtvrdších. Čestnou výjimkou budiž jedna z posledních scén filmu, kterou jsem si osobně pojmenoval tváří v tvář a jež má v kontextu všeho dění jistý emocionální náboj. Černočerná tma v celkovém souhrnu nabízí příjemné sci-fi béčko pro milovníky žánru, kteří nepochybně ocení nekorektní přístup k postavám, parádní scénu havárie a první „průzkumnou“ půli filmu. Metál si pochopitelně zaslouží i Riddick a samotný nápad s krvavým mejdanem světloplachých potvor po západu slunce, byť byl vytěžen cestou rutinní hororové vybíjené. Twohy věděl moc dobře, proč v pokračování zvolit jinou cestu. Co na tom, že o jejích kvalitách můžeme spekulovat... (kopie vlastní recenze pro Filmserver) () (méně) (více)

monolog 

všechny recenze uživatele

Nejvíc mě na tomhle filmů rozesmívá, že Riddickovi říkají, že je nejhorší vrah a člověk vůbec. Jenže kromě zahořklosti z něj žádný zlo cítit není. On se dokonce chová tak, že by ani mouše neublížil, pokud by ho nejdřív nenapadla. Většina ostatních jsou mnohem zavrženíhodnější osoby. Pravda, jeho vzezření a chování je drsný, ale ne zlý. Jen chlapsky uzavřený. Do horroru tenhle film má dost daleko, protože ani dnešní nejdůležitější horrorové rekvizity tu skoro nejsou (krev a lekačky) a postupně budovaná temná atmosféra už vůbec. Nejzajímavější mi na tom filmu přišel začátek, kterej byl trochu takovou snahou o robinsonádu z vesmíru, jenže se to příliš rychle zvrtlo v obyčejnou akční vyvražďovačku. Myslím, že se tvůrci pokusili udělat podobně horrorovej akčňák jako je Predator, jenže to se jim tu moc nepovedlo. Je to jen laciný akční béčko, který je sicé dobrá vycpávka času, ale to je tak všechno. ()

Galerie (50)

Zajímavosti (28)

  • Koncept "trojhviezdy" s planétou, kde takmer nikdy nezapadá slnko, je reálny a pomerne presný. 7 júla 2016 bola objavená exoplanéta HD 131399Ab, ktorá sa nachádza v trojhviezdnom systéme, kde by mohol človek sledovať západ len raz za 275 rokov. (DJW)
  • Na některých DVD (region 2) se objevil hodinový bonusový filmeček Into Pitch Black (2000), který vypráví o nedávné minulosti hlavní postavy Riddicka (Vin Diesel). (Malabar)
  • Vin Diesel (Riddick) prezradil, že pri natáčaní musel nosiť špeciálne kontaktné šošovky, ktoré však nikdy predtým neboli skúšané. V púštnom teple sa mu však pripiekli k očiam a museli mu ich vyberať v nemocnici. (Jello Biafra)

Související novinky

Vin Diesel počtvrté jako Riddick

Vin Diesel počtvrté jako Riddick

08.05.2024

Bezesporu existuje mnoho filmových franšíz, u nichž by si fandové zbožně přáli pokračování. S každou další zvěstí o možném pokračování milované série jejich naděje stoupají, jen aby vysněný film… (více)

Diesel oznámil čtvrtého Riddicka

Diesel oznámil čtvrtého Riddicka

13.02.2023

Zatímco Vin Diesel mluví o rodině a čelí novému nepříteli v čerstvých ukázkách na desátý díl již mírně utahané série Rychle a zběsile, myslí herec a producent bokem i na svoji druhou významnou… (více)

Riddicka čeká pokračování

Riddicka čeká pokračování

22.11.2015

Vin Diesel sliboval třetího Riddicka mnoho let. A když jsme ho předloni nakonec dostali, byl z něj téměř stomiliónový hit, u kterého se okamžitě začalo spekulovat o pokračování. Jaká je situace nyní?… (více)

Třetí Riddick je konečně na cestě

Třetí Riddick je konečně na cestě

18.02.2010

Už to dobře známe. Řeči o návratu k postavě, která oba proslavila, tasí Diesel a Twohy pokaždé, když chtějí upozornit na nějaký svůj nový film. Protože ale v blízké době žádný jejich snímek premiéru… (více)

Reklama

Reklama