Režie:
Ole BornedalKamera:
Dan LaustsenHudba:
Marco BeltramiHrají:
Maria Bonnevie, Gérard Depardieu, Christopher Eccleston, Pernilla August, Bjørn Floberg, Minken Fosheim, Hans Matheson, Amanda Jean Kvakland (více)Obsahy(1)
Malá Dina je nevinnou obětí tragické nehody, kterou jí truchlící otec nikdy nedokázal odpustit. Citově strádající dívenka roste jako dříví v lese a zmítá se mezi myšlenkami na smrt a chutí žít. Z osamělosti ji dokáže vytrhnout jen hudba a laskavý domácí učitel. Dina hledá útěchu ve fantazii, která jí otvírá dveře do spirituálního světa. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (44)
Film se nese v duchu knižní předlohy, což je jeho velké plus. A ačkoliv si režisér celkem obsáhlé dílko přizpůsobil, mystická a snivá atmosféra a smysl příběhu neutrpěli. Herci byli vynikající a mnohdy psychologicky složité (a občas mírně vyšinuté) postavy vystihli perfektně. A pokud vám ve filmu chyběla zápletka a jakákoliv pointa, věřte, že to není chyba filmařů, ale přímo autorky. ()
Příběh odehrávající se v Norsku v letech kolem 1860. Jestli si dobře pamatuji tak vyšlo to v té době jako kniha, možná podle skutečných událostí, a Bornedal jen napsal k příběhu scénář. Možná už dneska neplatí, ale v té době rozpočet tohoto filmu převýšilo vše co předtím vyšlo v Skandinávii. O Maria Bonnevie jen v superlativech, takhle silný drama, -a takhle zajímavý příběh vidím jen málokdy. 5/5 ()
Dina je nezkrotná mrcha, Dina je šílená bestie, Dina je božská. Už od dětství, kdy nešťastnou náhodou zavinila smrt své matky, je Dina stíhána přeludy a duchy mrtvých. Její blízcí, kteří jsou její krutostí a bezcitností vyčerpáni, nemohou být bez ní, ale s ní také ne. Vyčerpává je, využívá je. Nikdo ji nesmí opustit a ten, kdo ji opustí, zemře. Uvolnění nachází pouze v hudbě, jízdě na koni a v léku, kterým je ruský "anarchista". Dina je pořádnej masakr, kterej mě každou chvíli přiváděl k údivu. DINA!!! ()
Ufff, tak to bolo niečo. Ide o veľmi ťažkú drámu (hlavne kvôli jej forme), kde sa rozoberajú zaujímavé, ale o to viac komplikované témy súvisiace s vyrovnávaním sa s nešťastnou nehodou a sebaobviňovaním. Malá Dina zvolí veľmi nekompromisnú formu riešenia - citovo vychladne a následne sa uzavrie pred svetom. Stane sa z nej chladná skala vo svojom vlastnom svete. Vyrastie z nej navonok silná, tvrdá žena, vo vnútri však neskonale krehká a citovo doráňaná. Úžasný výkon M. Bonnevie ma často dokázal zhypnotizovať, lepšie sa už postava Diny aj so všetkou jej psychológiou snáď ani nedala zahrať, a to, že išlo o naozaj veľmi náročnú postavu mi môžte veriť. Na druhú stranu sa mi niektoré pasáže zdali trocha umelo natiahnuté a zbytočne záberovo spomalené. Nehovorím, snové sekvencie so zábermi na prenádhernú prírodu majú svoje čaro, ale nič sa nemá preháňať, ich častá frekvencia výrazne uberala z dramatického náboja. Na slušný nadpriemer to však stačí. Odporúčam náročnému milovníkovi drám, alebo tým, čo uprednostňujú umeleckú formu pred klasikou. 75/100 ()
Bohužel film nemá příliš co nabídnout, příběh malé smrt-přitahující dívky je bohužel předvídatelný (závěr je přesto ale velmi dobrý), Gérarda Depardieu je zde přiliš málo a to vše pod hávem krásné přírody (která zas tak úchvatná není) roztáhlé do vražedných 125 minut - tak to je opravdu silná káva. Být žena, přidal bych možná Dininu černo-vdovskému dovádění ještě jednu hvězdičku. ()
Galerie (19)
Photo © Mokép
Reklama