Režie:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Tom Hanks, Catherine Zeta-Jones, Chi McBride, Stanley Tucci, Diego Luna, Barry Shabaka Henley, Kumar Pallana, Eddie Jones, Jude Ciccolella, Guillermo Díaz (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Příběh Viktora Navorského, který přijíždí do New Yorku. Netuší, že během dlouhého letu proběhl v jeho zemi vojenský převrat. Nesmí vstoupit na území USA. Bezprizorní, s pasem neexistující země, musí Viktor Navorski strávit nějakou dobu v tranzitní části Kennedyho letiště a čekat, až v jeho zemi skončí občanská válka. Týdny a měsíce jsou čím dál tím delší. Viktor pomalu objevuje labyrint terminálu - zhuštěný svět plný absurdit, velkorysosti, ctižádosti, zábavy, společenského postavení, ale i romantiky, kterou pozná s překrásnou letuškou Amelií. Pro Viktora však ještě neskončilo uvítání letištním úředníkem Frankem Dixonem, který ho bere jako poruchu v byrokratickém systému, jako problém, který nemůže vyřešit a kterého se zoufale snaží zbavit. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (831)
TERMINÁL se s desetiletým odstupem ukazuje být lepším filmem, než jak se jevil v době svého uvedení. Pozitivní hodnocení - či přehodnocení zprvu nepříliš nadšené reakce - bude nejspíš odvislé od slabosti každého pro klasickou hollywoodskou kinematografii, s jejímiž konvencemi si snímek pohrává a odkazuje přitom na poetiku několika tvůrců-imigrantů (zejména Franka Capry a Ernsta Lubitsche). Je k tomu příležitost díky vydání snímku na Blu-rayi, v jehož recenzi jsem důvod svého přehodnocení rozvedl a zdůvodnil. ()
Priemerný rodinný film, ktorý keby mal trochu zmenšenú minutáž, tak by sa skvele hodil do ktorejkoľvek televízie ne nedeľné popoludnie, kedy si potrebujete odpočinúť a nehľadať nikde filozofiu a tretí zmysel ..... Zopár nesprávnych strihov a nechutný "product placement" ( hlavne "úžasnej" United Airlines, Burger King a Hugo Boss ) posunul tento film do bežného šedého priemeru hollywoodskej produkcie... Niekoľkokrát som sa pristihol pri tom, ako hľadám na obrazovke nejaký produkt, či značku, od ktorej si to nechal božský SS beštiálne zaplatiť .... Bleeeeah .... ()
Již první minuty, které představily hlavního hrdinu Navorskiho jako komickou postavičku, mi přinesly zděšení. Takovéhle účelové tahy pro zvýšení zájmu jistého druhu diváků, kteří soucítí se vším, co je sladce pitomoučké, opravdu nemám rád. Nehledě na to, že jsem se v oněch úvodních minutách ani jednou nezasmál. S vyjadřováním smutnějších emocí to bylo podobné, ani zde se Spielberg nevystříhal lacinosti. Scénárista, vědom si toho, že pouhé bydlení na letišti není pro mainstreamového diváka tím pravým ořechovým, okořenil Navorskiho pobyt tu méně, tu ještě méně uvěřitelnými příhodami, které jsou buď lidsky dojemné, případně humorné. Minimum těch snad skutečně autentických Spielberg posypal flitry, aby jim dal patřičně vyznít. Samozřejmě došlo i na obligátní, leč plytkou romantiku, bez té by se to neobešlo. A co soucítění davu s naším hrdinou? Šup tam s ním! Postupné získávání přátel? Že váháte. Záporák? Také se najde... Napadne vás ještě nějaké klišé amerických romanťáren? Nejspíše ho tam objevíte... Terminál je pro mě nejhorším filmem Stevena Spielberga a esencí kýče, jehož tvrdý dopad na mé nervy je násoben tím, že jde o kýč IMHO velmi nudný. Nic na tom nezměnil ani konec, který se části toho nejhoršího, co je běžně vlastní současné americké romantické komedii, vzdal. Silná *. ()
Velice příjemný film. Konečně zase dílko, které se plně opírá o příběh a herectví (jako vždy vynikajícího Toma Hankse). Žádné berličky v podobě triků pro zvýšení působivosti nečekejte. Tentokrát to Spielberg nechal na scénáři (Adrew Niccol - a ten špatný scénář ještě nenapsal :) a nestrhával pozornost na režii, které se ovšem v podstatě nedá nic vytknout. Když k tomu přičtete Toma s jeho přirozeným herectvím a Catherin jako třešinku na dortu, pak mi k plnému hodnocení chybí fakt jenom kousíček.......................................... Ještě poznámku k Limou zmiňované "ziskovosti". K datu 02/2005 se celosvětové tržby přehouply přes 200mil. dolarů, takže se zaplatil víc než dvakrát. Pravdou ale je, že tržby v Americe byly poloviční v porovnání se zbytkem světa .... ()
Terminál připomíná sladkou a reklamami vychvalovanou limonádu s lákavým obalem, kterou někdo otevře a týden nechá odloženou na stole. Je to zkrátka příliš vykalkulované a nepříliš funkční. Samozřejmě Tom Hanks a Catherine Zeta-Jones i nadále patří k těm nejsympatičtějším hercům své generace, Spielberg své řemeslo umí a určitou úroveň si film zachovává po celou dobu. Předvídatelné až běda, vlastně s výjimkou závěrečného rozuzlení, kvůli čemu vlastně Hanks podstupoval ten šílený pobyt na letišti. Pokud jsem do té doby uvažoval o třech hvězdičkách, definitivně jsem se utvrdil v nižším hodnocení. To rozuzlení je totiž, diplomaticky řečeno, naivní, do úst se mi ale vkrádá daleko expresivnější výraz. Celkový dojem je ovlivněný nevhodně zvolenou mírou stylizace a nadsázky. Vztah mezi realitou a absurditou viděného prostě skřípe. Navíc to protlačované poselství rodinných hodnot a lidské solidarity posouvá postupně Spielberg až na samou hranici kýče. Snad vůbec nejlabší počin, který jsem měl zatím možnost z jeho dílny vidět... Celkový dojem: 45 %. ()
Galerie (125)
Zajímavosti (37)
- Kniha o Napoleonovi, kterou si koupí Amelia (Catherine Zeta-Jones), je „Napoleon Bonaparte“ od Alana Schoma. (HellFire)
- Po filmech Zachraňte vojína Ryana (1998) a Chyť mě, když to dokážeš (2002) se jedná již o třetí spolupráci režiséra Stevena Spielberga a Toma Hankse (Viktor Navorski). (x_silver)
- Tony Randall se objeví v televizi v reklamě na New York. V titulcích není uveden. (HellFire)
Reklama