Reklama

Reklama

Život a smrt Petera Sellerse

  • USA The Life and Death of Peter Sellers (více)

Obsahy(1)

Film Život a smrt Petera Sellerse sleduje bouřlivou cestu britského komika od jeho skromných počátků v pořadech radia BBC až na vrchol popularity, kterou mu přinesly jeho komediální filmové role. Úspěšného herce v jeho skutečném životě drtí divoké partnerské vztahy, jeho nevyzpytatelné chování a nezdravě milující matka. Suverén na plátně, ďábel v osobním životě. Peter Sellers a jeho neopakovatelný životní příběh. (Bontonfilm)

(více)

Recenze (98)

Fingon 

všechny recenze uživatele

Není to obvyklý životopisný film... oživení v podobě komentářů jednotlivých postav (které v Sellersovské tradici hraje opět Rush) přímo na kameru krátce poté, co odcházejí z života hlavní postavy a vůbec i přítomnost dalšího štábu, to vše působí osvěžujícím dojmem, zvláště pokud o Sellersovi něco málo víte. Škoda jen, že jako celek se děj pohybuje od jedné scény ke druhé a příliš to nenavazuje. ()

Radiq 

všechny recenze uživatele

Peter Rush v roli Geoffreyho Sellerse byl téměř kopie, nejen vzhledově, ale i herecky - úchvatný fenomenální  výkon! Jako všichni géniové, i Peter Sellers byl tak trošku blázen nebo spíš měl komplikovanou osobnost, jak se teď říká. Takže zatímco na plátně perlil, v osobním životě to bylo asi trochu peklo. Je zajímavé, jak z venku člověk může být takovej borec a ve skutečnosti se v něm může skrývat takový zadumaný zadepkovaný prudič. Dostala mě ta posedlost Sofií Lorenovou, když se ho třeba děti ptaly: "A ty nás už teď nemáš rád?" "Mám vás rád, ale ne tak jak Sofii Lorenovou." A další excesy týkající se jeho dětí. Respekt tvůrcům, že se vůbec do takového projektu dali a podařilo se jim vytvořit něco, co na jednu stranu vykresluje Petera Sellerse, jaký ve skutečnosti byl strangelove, na druhou stranu je to pocta jeho tvorbě. Zrovna teď se nacházím v životní situaci, že bych se s ním v určitejch věcech dokázal i ztotožnit. Ne ve všech! Zajímavě podané, zajímavě natočené, skvěle zahrané. ()

Reklama

kaylin 

všechny recenze uživatele

Peter Sellers byl rozhodně osobností filmu, jedním z nejunikátnějších herců, jací kdy žili. Většina lidí si ho pamatuje jako inspektora Clouseaua ze série "Růžový panter". Jenže on byl mnohem všestrannějším hercem, zároveň ale zvláštní osobností, člověkem s kterým nebylo těžké vyjít. Naprosto mě odrovnala jedna scéna z filmu "Život a smrt Petera Sellerse", která poměrně jasně definuje, jakým byl člověkem, i když ne samozřejmě v celé jeho hloubce. Seznámil se se Sophií Loren, s kterou měl točit film. Na první pohled je jasné, že se do ní okamžitě zamiloval. Sophia ale měla svou životní lásku - Carla Pontiho. Když se jejich strach prohlubuje, alespoň ze strany Sellerse, ona mu dává najevo, že by se měl vrátit k rodině a neblbnout. On se k rodině skutečně vrátí. Své ženě řekne, že miluje Sophii. Přijde k němu jeho malá dcerka a zeptá se ho: "Tatínku, to znamená, že už nás nemáš rád?" A tatínek odpoví: "Ale to víš, že vás mám rád. Jenom ne tolik jako Sophii Loren." Co byste udělali být manželka takového člověka, který tohle klidně řekne svému dítěti? To je na zabití. Peter Sellers od rodiny skutečně odešel a opravdu přiznal, že Sophii Loren miloval jako žádnou jinou ženu. Byl ale pouze trubadúrem, jehož láska zůstala platonická. Snad i díky tomuto nenaplněnému vztahu nikdy nenašel pořádné rodinné štěstí, snad i díky tomu se životem procházel jako člověk, který vlastně neví, kým doopravdy je. Film prezentuje skvělou eskalaci uvědomění si vlastní prázdnoty. Stanley Kubrick (hraje ho Stanley Tucci) nabídl Sellersovi čtyři role ve filmu "Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu", ale on dokázal ztvárnit jenom tři. Tenkrát - alespoň podle filmu a knihy, podle níž byl snímek "Život a smrt Petera Sellerse" natočen - si uvědomil, jak prázdný vlastně je a že mezi všemi těmi různorodými postavami nedokáže najít sám sebe. Silné poselství, které je ale zabaleno do podivné formy, kterou vytvořilo HBO. Divné vypravěčské mezihry dle mého názoru nejsou ku prospěchu věci, ale trochu otravují, jediné co ukáží, tak skutečnou rozpolcenost Sellerse, kterého naprosto dokonale ztvárnil Geoffrey Rush, což je opravdu ten jediný, kdo Sellerse mohl hrát. Oba dva jsou výjimeční. Více: http://www.filmovy-denik.cz/2012/11/prada-tlumocnice-sveraci-kazajka.html ()

bassator 

všechny recenze uživatele

Nevěděl jsem o Peteru Sellersovi vůbec nic a proto tento film oceňuji. Popravdě ale moc slavně nedopadl... Vše bylo dosti nudné, chaotické s pro mne dosti nepříjemnými vložkami v podobě Peterova otce. A když se zamyslím ještě více nad tím, kdyby byl stejně udělán životopis někoho koho rád nemám, jak bych ohodnotil ten... - 9. 1. 2012 - 60% ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

POZOR! MŮŽE OBSAHOVAT SPOILERY! Tohle bude asi dlouhý komentář. Omlouvám se, nechci unavovat, ale už dlouho jsem toho neměl tolik na srdci. Shrnout skutečný život do filmového příběhu vyžaduje vždycky jeho zhutnění, prostříhání, domýšlení atd. To beru. Jenže v tomto případě se to vymklo kontrole a filmaři vytvořili monstrum. Jakéhosi paralelního Petera Sellerse, který má s reálným málo společného. Místy k tomu došlo z touhy po senzaci, častěji ale z neznalosti a dokonce lenosti zjistit si o subjektu nějaká fakta. Ale jedno po druhém. OSOBNOST PETERA SELLERSE - Kdokoli se rozhodne o ní mluvit, psát či točit, pohybuje se od začátku v oblasti mýtů a legend. To ví každý, kdo se o něm kdy pokusil napsat článek, načež zjistil, že ta kvanta vyhledaných informací se téměř beze zbytku vzájemně vylučují a drtivá většina z nich se zakládá na tak či onak emotivně podbarvených a evidentně "vylepšených" historkách. Sám Sellers o sobě mlžil, jak se dalo, a výpovědi jeho manželek a dětí jsou, jak se říká, každý pes jiná ves. Pokud se dá něčemu bezvýhradně věřit, jsou to úřední listiny, uvádějící fakta o jeho narození, sňatcích, rozvodech, zdravotních komplikacích a smrti. Film se (zřejmě v souladu s předlohou) opírá o zcela jiný zdroj - fámy. O Sellersově osobním životě ochotně zpravoval veřejnost bulvární tisk a jeho takzvaní "přátelé" z branže, což není zrovna důvěryhodná komunita. Mnozí z nich se po celou kariéru vesele vozili na Peterových šosech a po jeho smrti plynule navázali statutem "odborníků na Sellerse" v dojemných knižních a televizních vzpomínkách. Vyprávěli a vyprávějí o něm všemožné pikanterie, nevynechávajíce žádný detail. A nikdy nezapomenou připomenout, že oni jediní Sellersovi rozuměli. Tak se dostaly do oběhu "zaručeně pravé" historky o Sophii Lorenové (že se do ní zamiloval, je možné, že se kvůli neexistujícímu románku rozvedl, je zřejmě blbost), o jeho osobním jasnovidci (jak příznačné, že nejzápornější postavou filmu je právě ta, která jediná stojí mimo "přátelskou a přející" filmovou branži), o tom, že kvůli němu se na Casinu Royale vystřídalo 7 režisérů (ve skutečnosti vyměnil jediného; 5 jich bylo od samého začátku, protože se točilo souběžně v několika místech světa s různými dalšími hvězdami), že nenáviděl Clouseaua... RŮŽOVÝ PANTER Když pominu, že už při zrodu postavy v letadle do Říma slyšíme inspektorovu frankoangličtinu, která se ve skutečnosti zrodila až s druhým dílem, nelze přehlédnout řadu dezinformací v cause Sellers kontra Blake Edwards. John Lithgow sice hraje Edwardse jako blazeovaného narcise, ale dělá to navzdory scénáři.Blake Edwards-filmová postava totiž přichází na scénu vždy jako trpělivý spasitel Peterovy kariéry. Jako muž, který si může vybírat a kterému krutý Sellers vytrvale hází klacky pod nohy. O tom, že kariéra Mr. Edwardse v 70. letech dávno žila z úroků a panteří návrat byl pro něj stejnou existenční nutností jako pro Sellerse, se zde taktně mlčí. "Dojemné" závěrečné titulky o dozvucích hercovy smrti rovněž pomíjejí, že tentýž Blake Edwards bezprostředně po Peterově konci nabídl nerealizovanou Romanci Růžového pantera Dudleymu Mooreovi a teprve poté, co Mooore odmítl hrát Clouseaua, Edwards slátal dohromady "poctu Peteru Sellersovi" Stopa Růžového pantera. Filmová prezentace jejich vztahu, která jde ve všem na ruku verzi Blakea Edwardse, se dá chápat jako strach z možné reakce dosud žijícího člověka, který nejde pro žalobu daleko. Zřejmě i to je jedním z důvodů, proč film ani slůvkem nezmíní něco tak důležitého, jako byla AUTORSKÁ TVORBA PETERA SELLERSE Že Clouseaua nenáviděl, je vcelku zřejmý nesmysl, protože Sellers tu postavu stvořil. Její charakter, masku, kostým, akcent, vše. Malér byl v tom, že práva vězela v rukou Blakea Edwardse a Maurice Richlina, takto autorů scénáře k Růžovému panterovi (1963). V praxi to znamenalo, že zatímco Edwards mohl teoreticky obsadit Clouseaua někým jiným, Sellers v něm nemohl pokračovat, aniž by se vysmekl z Edwardsovy kurately (ačkoli o tom snil a před smrtí vlastní panteří film plánoval). Sellers byl ostatně vždycky autorský komik, už od časů rozhlasové Goon show přes různé tv pořady až k řadě filmů, kterési napsal nebo je i režíroval. Ani slovo o tom v této "biografii" neuslyšíte, ačkoli si osobně myslím, že touha po absolutní kontrole nad projekty a nemožnost toho docílit byly pravděpodobnými příčinami Sellersových mnoha konfliktů a excesů, o depresích nemluvě. Film Mr. Topaze, který režíroval, propadl a on už nikdy nedostal šanci to zkusit znovu. Přesto se na spoustě filmů autorsky podílel, ať už to je či není uvedeno v jejich titulcích. Film o tom mlčí. Tak například epizoda s Dr. Divnoláskou: Stanley Kubrick přijde za Sellersem s hotovým scénářem, nabídkou na čtyři role a prosbami, neboť po úspěchu Pantera mu prý studio nedovolí natočit film bez Sellerse. Načež Peter dělá drahoty a vyzuje se aspoň ze čtvrté role. Tak to už je čirá fikce. 1.) Že byl Divnoláska uveden až po Panterovi, je shoda okolností, ale pracovalo se na něm už 2 roky. 2.) Peter Sellers byl u samého zrodu projektu, obstaral mu vhodného scénáristu a udělal z něj komedii. Ten film se psal od začátku jako Sellersova exhibice. 3.) Major Kong (kterého nehrál kvůli zranění, podle zdejší verze fingovanému), byl Texasan právě proto, že Sellers uměl vtipně napodobit texaský akcent. Takže zdejší scéna, kde zuří, že Konga hrát nemůže, protože tento hlas v sobě prostě nemá, je čiročirý výmysl. ČAS je entita, s kterou film zachází velmi volně, viz případ Divnoláska, ale i jiné. Vrací-li se po dlouhé pauze Růžový panter, vrací se zde filmem Růžový panter znovu zasahuje (1976), ačkoli mu předcházel Návrat Růžového pantera (1974). O Večírku se pro jistotu mlčí. Hon na lišku (1966) se podle této verze začal točit zhruba rok po Casinu Royale (1967). Blake Edwards v roce 1978 říká, že se Sellersem pracuje 20 let (ve skutečnosti 15) atd. atd. Koho pak překvapí, že Sellersovy filmové děti v průběhu tří let nezestárnou ani o den? GEOFFREY RUSH je důvodem těch 2*. Maska a kostým dokážou divy, ale je úžasné, jaké proměny dosáhl hereckými prostředky. Jak perfektně napodobil chůzi a hlas každé ze Sellersových postav... A je to právě jeho zásluha, že Peter Sellers není jen sociopatickým monstrem, ačkoli autoři udělali všechno pro to, aby jím byl. Mrzí mě, že to vše Mr. Rush nemohl předvést v lepším filmu. Tento je tak lživý a lhostejný k objektu svého zájmu, že za nějakých 20-30 let jistě někdo pečlivější natočí jiný, lepší film o Peteru Sellersovi. Ale pochybuju, že s tak dokonalým protagonistou. 40% () (méně) (více)

Galerie (35)

Zajímavosti (14)

  • Knižní předloha Rogera Lewise má téměř 1 000 stran. (imro)
  • Peter Sellers se objevil celkem v šesti filmech o nešikovném inspektorovi, přičemž ten poslední – Stopa růžového pantera – vznikl dva roky po hercově smrti a z nepoužitých záběrů z předcházejících částí. (imro)
  • Když Britt řekne Peterovi v koupelně, že je těhotná, on roztočí toaletní papír, který se nepřestane odvíjet. Stejný gag se objevil také v Sellersově filmu Večírek (1968). (imro)

Související novinky

Scenáristé v akci

Scenáristé v akci

22.11.2008

Vrána k vráně sedá a američtí scenáristé s oblibou pracují ve dvojicích. Rossio a Elliot (Piráti z Karibiku) či Orci a Kurtzman (nepřehlédli jste našlapaný trailer na nový Star Trek, že ne?) jsou už… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno