Režie:
Paul McGuiganScénář:
Mark MillsKamera:
Milan Peter SovaHrají:
Paul Bettany, Willem Dafoe, Brian Cox, Tom Hardy, Gina McKee, Ewen Bremner, James Cosmo, Vincent Cassel, Luke de Woolfson, Simon Pegg, Elvira Mínguez (více)Obsahy(1)
Píše se rok 1380 a Anglií zmítají mocenské boje mezi církví a světskou vrchností. Mladý kněz Niccolas de Valans je nucen uprchnout poté, co se dopustil cizoložství. Na své cestě narazí na potulnou hereckou společnost, v čele s Martinem (WILLEM DAFOE), a protože je schopný, přidá se k nim. Putují do města Daremu, kde mají hrát místnímu lennímu pánovi k narozeninám. Stržený most přes řeku je však donutí, aby prošli panstvím lorda de Guse a zastavili se u jeho hradu. Přicházejí zrovna ve chvíli, kdy je město vzrušeno vraždou malého chlapce, z níž byla obviněna hluchoněmá žena. Niccolas brzy pozná, že něco zde není v pořádku. Společně s Martinem se zapletou de temné sítě zločinu a nenávisti (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (149)
Na tenhle film jsem se dívala poprvé asi tak před sto padesáti lety při mém prvotním zamilování do Paula Bettanyho a úplně jsem stačila zapomenout, jak strašně ostrý je! Nádherná pohádka pro dospělé s plejádou démonických herců na všech správných místech, ale korunu pro toho nejdémoničtějšího tentokrát, pro mě trochu překvapivě, vyhrává Tom Hardy v roli mladého krásného herce s plnými rty a svůdnýma očima. Nikdo by nezahrál vražednou bosorku tak jak on. A speciální zmínku si zaslouží, ne už tak překvapivě, pavoukovitě kostlivcovité tělo Willema Dafoea. ()
Hezký rozjezd, poutavou atmosféru a prostředí (ano, srovnání se "Jménem růže" je nasnadě) a precizní herecké výkony (Bettany i Dafoe za jedna) bohužel kazí dotěrná hudba, směšný záporák a hlavně rádobyfilozofický, špatně vygradovaný závěr s toporným rozhovorem o Bohu. Škoda, první polovinu jsem si poměrně užil. ()
"Je nezbytné, aby tento život byl plný utrpení." Asi proto jsem takovej fanda církve. Kážou svým ovečkám o nutnosti trpět a sami si pak souloží s farnicemi či ministranty. Přitom s vírou problém nemám. Mám problém s těmi, kteří mají číslo na Boha a tvrdí, že já mu nemůžu zavolat napřímo, ale pouze přes jejich kutny. Ale já k tomu nechci žádnýho spojovatelku, já se s ním umím spojit hned. Ovšem jak se má domoci spravedlosti hluchoněmá obviněná bez právníka? Těžko, ale jsou tu vyšetřující herci a já mám podezření, že ani ve středověku to nebyla běžná funkce. Nicméně mi byli sypatičtí, tak jsem jim fandil a dokonce jsem dostal i poučení - obracet v hrobě se nelze, neboť je tam těsno. Vlastně se mi to celkem líbilo, ale cestovat v čase budu určitě jinam. ()
Hra nejen o smrti, ale hlavně o tíživosti viny a možnosti ji smýt, smyslu trestu, o tom čemu má pomoci. Dokonale vytvořený středověk a v něm dokonale vystavěný příběh. Odvíjí se často velice nečekaně a přitom logicky. Vlastně je to jednoduché - takový byl a je prostě život, ale někdy se to trefuje hůř, než se to povedlo zde. ()
Dobrý námět s dobrými postavami, nicméně zvláštně poskládanou dějovou linkou. Expozice se žene zběsilým tempem, aby se pak zastavila těsně před kolizí, která se zas klikatě vleče až v mžiku přepadne přes okraj krize a cestou smete peripetii, která ale v nekončícím pádem uspí diváka natolik, že když tedy přijde závěrečná katastrofa, člověk zvládne si tak akorát zívnout a jít spát s myšlenkou, že by si zašel na nějaké parádní divadlo. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (6)
- V závěrečné scény zúčtování, jsou scény, kde Lord De Guise mluví, i když ústa má zavřená, to kvůli vytvoření efektu dezorientace. (akisha)
- Jednu z "kľúčových" postáv vo filme mal stvárniť britský herec Jared Harris. (MikaelSVK)
- Psát levačkou byl ve středověku hřích. Bratr Simon Damiens se to naučil, když se na něj zrovna nikdo nedíval. (akisha)
Reklama