Režie:
Frank R. PiersonScénář:
Loring MandelKamera:
Stephen GoldblattHrají:
Kenneth Branagh, Stanley Tucci, Colin Firth, Jonathan Coy, Brendan Coyle, Ben Daniels, Barnaby Kay, Kevin McNally, Ian McNeice, Brian Pettifer, Ewan Stewart (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Píše se 20. leden 1942. Je mrazivý den, sněží a nikdo netuší, co se zanedlouho odehraje v domě u jezera Wannsee nedaleko Berlína. Major SS Adolf Eichmann osobně dohlíží na to, aby pohoštění i nápoje připravované pro skupinu očekávaných nacistických pohlavárů byly bez jediné chybičky. V limuzínách s osobními šoféry se postupně sjíždějí nejvýše postavení muži Třetí říše někteří v uniformách SS, jiní v oblecích vládních úředníků, další ve zcela nenápadném civilu. Posledním z patnácti pozvaných je Reinhard Heydrich obávaný šéf hitlerovské policie a říšský protektor. Už ve chvíli, kdy vkročí do vstupní haly, vzbuzuje mezi ostatními hosty zároveň obavy i respekt nejen proto, že má nejvyšší hodnost, ale zejména proto, že sám maršál Göring rozhodl, aby Heydrich svolal tuto tajnou schůzku a vyřešil na ní veškeré podrobnosti konečného řešení židovské otázky. V následujících devadesáti minutách právě tito muži rozhodnou o osudu milionů lidí v celé Evropě. A když konspirační setkání skončí, konečné řešení začíná. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (311)
Z tohohle snímku mi šel mráz po zádech. Několik málo lidí v čele s Adolfem Eichmannem rozhodli během pár hodin o osudech statisíců nevinných židů. Vynikající výkony Stanley Tucciho, Kennetha Branagha a Colina Firtha. Zkrátka velmi dobře zfilmovaná výpověď o řešení poslední židovské otázky. Navíc mám rád filmy odehrávající se na minimu prostoru a jsou založeny na skvělých dialozích..... ()
Konverzační válečné drama, u kterého nutně musí diváka mrazit v zádech a to nejen při pohledu na zasněženou krajinu u jezera Wannsee, ale zejména při pomyšlení, že se skutečně takto nějak odehrálo řešení židovské otázky. U velkého stolu se sešla parta nacistických pohlavárů a když právě nekouřili doutníky, necpali se prvotřídním jídlem a nechlastali jistě drahý alkohol, debatovali o tom, jak je potřeba vyhladit židovskou rasu. Tvůrci tohoto snímku vybrali skvělé herce, kterým divák nemusí mít problém jejich úlohy věřit. Drobný problém jsem měl pouze s představitelem Heydricha, protože mi Kenneth Branagh nepřišel "řezníkovi z Prahy" ani trochu podobný (když pominu účes). ()
Pierson se nesnaží o žádnou velkolepou šou, s chladným odstupem ukazuje partu nacistů, která řeší zavraždění milionů lidí podobně, jako kdyby si domlouvala přátelské fotbalové utkání. Jen mi ten odstup přijde možná až příliš chladný a hlavně příliš velký. Emoce vyvolává sám fakt toho, co se Wansee projednávalo, ale já si chvílemi připadala jako člen ostrahy sedící u průmyslové kamery, uvítala bych špetičku větší angažovanost Piersona. ()
Hraný dokument, jehož síla a působivost spočívá v tíze a váze fakt a souvislostí. jež v rámci non fiction - ve skutečnosti nejpůsobivější formě scifi - podává. To je základní rámec skvělého filmu, jehož scénářem se stal jediný dochovaný exemplář zápisu v rukou muže, jmenovce jména, které je pro Němce vším - Martina Luthera. Pozitivně právní ortodoxie, tato neúmyslná sestra i nechtěná matka organizovaného zločinu, v tomto případě posloužila způsobem, který budí děs i dnes. Bohužel ne u všech. Ještě hrůznější než představa cikánského a židovského exodu-etnocidy jsou možné následné důsledky dalších, řetězově následujících činů tohoto druhu. Svým způsobem bylo a zůstává Wannsee vrcholem. Vrcholem lidského zla a zloby. Zvolená dramatická forma kulturního dědictví - i pakultura je de facto formou kultury - působivost této mefisotofelské ďábelskosti oproti očekávatelnému klasickému dokumentárnímu filmu ještě zesílila. Historii archivních dokumentů doplňuje historiografie orálních pramenů - zápis z této porady je jakousi syntézou obou těchto přístupů. Zní to hrozně, ale podobných děl by mělo být více. O to víc, oč rychleji ubývá pamětníků a přímých účastníků těchto strašlivých hrůz nejkrvavější a nejzločinnější války dosavadních lidských dějin. ()
Z historického hlediska bych tomuto filmu dal pět hvězdiček bez mrknutí oka. Ovšem z hlediska kvality musím ubrat. Nechci být nepochopen, ale připadal jsem si jak na čaji o páté. Přitom, když si přečtu právě onen protokol z této konference , který jsem zanechal v diskuzi u tohoto filmu, tak se mě dělá špatně. ()
Galerie (17)
Photo © British Broadcasting Corporation (BBC)
Zajímavosti (16)
- 63. minuta, zrovna se jedná se o vraždění v plynových autech. V tu chvíli je záběr na A. Eichmanna (Stanley Tucci), který si zrovna zapaluje cigaretu. V dalším záběru, kdy vidíme A. Eichmanna z profilu, tak si vkládá opět novou cigaretu do úst a zapaluje si ji znovu. (Jimmy15)
- Dom, ktorý vidíme, keď generál Reinhard Heydrich (Sir Kenneth Branagh) letí lietadlom na konferenciu, je ten istý, v ktorom sa skutočná konferencia naozaj odohrala. Vnútorné priestory domu boli však pre tento film vyrobené. (Eeve)
- Natáčení filmu probíhalo v téměř divadelním stylu. Herci zůstávali v kostýmech od začátku natáčecího dne po jeho konec, prostor sídla nebyl postaven ve studiu, nýbrž se jedná o budovu s pevnými zdmi i stropem, a samotné natáčení probíhalo v dlouhých sekvencích, kde se na jeden povel "akce" často natočilo i více než dvacet stránek scénáře. (StarsFan)
Reklama