Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ruská mafie na vzestupu, James Bond opět v akci. Pierce Brosnan v hlavní roli britsko-amerického akčního filmu. James Bond spolu s kolegou a přítelem, agentem 006 Alexem Trevelyanem, zlikviduje sovětskou továrnu na chemické zbraně. Alex však během akce padne do rukou ruského plukovníka Urumova, který jej bez váhání popraví. Po devíti letech zachytí britské špionážní družice zkázu sibiřského střediska kosmických zbraní Severnaja. To je zničeno jedním ze dvou bojových satelitů, nazývaných Zlaté oko. Satelit způsobuje elektromagnetický výbuch, po kterém přestanou fungovat všechny počítače. Bond se proto vydá do Ruska zjistit, kdo za celou akcí stojí. Bývalý člen KGB Valentin Žukovskij mu za tučný obnos zařídí schůzku s šéfem zločinecké organizace zvané Janus. Bonda čeká několik šokujících překvapení: pro Januse pracuje samotný Urumov, nyní generál a šéf vývoje kosmických zbraní. A hlavou Janusu je někdejší agent 006 Alex Trevelyan, jehož smrt byla před lety jen fingovaná. Trevelyan má nyní kontrolu nad druhým satelitem Zlaté oko. Má v plánu jej odpálit nad Velkou Británií a způsobit tak její naprostý kolaps... (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer

Recenze (653)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Bondovky s Timothy Daltonem na to šli na konci 80. let s tak trochu vážnějším a realističtějším přístupem, což se následně především u diváků, kteří byli zvyklí na zábavnost bondovek s Moorem setkalo s vlažnými reakcemi. V roce 1991 jsme nicméně i tak měli dostat třetí bondovku s Daltonem v hlavní roli, přičemž se už pošesté měl režie bondovky chopit John Glen a Dalton měl ukončit svůj kontrakt, který ho zavazoval ke třem filmům s agentem 007 v hlavní roli. Jenomže pak se to stalo- V roce 1990 došlo ke konfliktům mezi studiem MGM a producentem Albertem R. Broccolim, protože MGM kdysi toužilo po spojení se se společností Pathé, přičemž MGM Pathé nabídlo mezinárodní distribuci nadcházejících bondovek. Broccoli tehdy zásadně nesouhlasil, došlo k právním sporům a výsledek byl takový, že Dalton si už nikdy Jamese Bonda nezahrál a na další bondovku se od té poslední ve finále muselo čekat celkem 6 let, což byla dosud největší odmlka od počátku celé série. Nutno ale dodat, že právě dlouhá pauza vedla k tomu, že bylo Zlaté oko svěžím větrem do plachet, který Jamese Bonda vrátil do tak trochu odlehčené pózy, zároveň byl ale James Bond v podání nového herce Pierce Brosnana tak tak ideální, že si ho nešlo zamilovat. Stejně jako celý film, který jeho inkarnaci Jamese Bonda uvedl do koloběhu. Během pauzy mezi bondovkami Povolení zabíjet a Zlaté oko se stalo mnoho věcí- Skončila Studená válka a Sovětský svaz padl. Zlaté oko zde definitivně ukazuje, že jsou bondovky obrazem své doby a s tím jak tato série trvá již od roku 1962 se série postupně přizpůsobuje aktuální době. Většina bondovek navíc dosud sázela právě na Studenou válku a Sovětský svaz a i proto na tomto faktu do velké míry staví zápletka. Režie Zlatého oka se ujal Martin Campbell a natočil ten nejlepší start nové bondovské éry, který byl tak výtečný, že Campbell později dostal šanci natočit ještě jeden výborný start nové bondovské éry- Casino Royale. Úvodní scéna se odehrává v roce 1986 a James Bond zde tak naposledy v rámci série bojuje se Sovětským svazem. Už úvodní scéna naznačí, že je nová bondovka v dobrých rukou. Campbell neskutečně zvládá akci a ukazuje, že Pierce Brosnan je jednoduše ideální volba. Především už ale úvodní scéna naznačí, že je tenhle Bond nejen šarmantní, ale má též lidské emoce. A po úvodní výborné akční sekvenci nastoupí výborné úvodní titulky s vynikající písní Tiny Turner Golden Eye, ničí se v nich symboly Sovětského svazu a následně se Zlaté oko přesouvá o 9 let později a ukazuje Jamese Bonda definitivně v nové době. James Bond se ve Zlatém oku přesouvá do nového světa. Zůstává sice starý dobrý Q v podání vynikajícího Desmonda Llewelyna, kromě světové politické situace se ale ovšem mění i vedoucí M. Vůbec poprvé v historii série se Bondovou nadřízenou stává žena, přičemž Judi Dench je v téhle roli naprosto vynikající a i ona je důkazem, že se doba změnila. Ženy se v bondovkách stávají emancipovanější a neplatí to jen o bondově šéfové, ale i o Bond girls. Ať už mluvíme o té hlavní v podání Izabelly Scorupco nebo té šílené sadistické Xenii v podání Famke Janssen. Scénář přitom obsahuje i prvky, kdy se sem tam Bondovi vysměje, že je chodící fosilií a zastaralým důkazem starých časů, Brosnan ale několikrát dokáže, že jeho Bond není žádný troškař. A především je Zlaté oko vrcholným zábavným blockbusterem. Campbell má ve Zlatém oku naprosto pod palcem akční sekvence (naháněčka s tankem v Rusku!), umí pracovat s herci a tahle bondovka díky němu působí vyloženě svěže. Zároveň se scénáři dvojice Jeffrey Caine/Bruce Feirstein skutečně podaří tak trochu nahlédnout do duše Jamese Bonda a přitom se vyloženě nešlape ve stopách bondovek s Daltonem. Tahle bondovka výborně pracuje s mytologií světa Jamese Bonda především díky vynikajícímu Seanu Beanovi, který je zde jako agent 006 Alec Trevelyan protivníkem s vlastně pochopitelnou motivací a především ve své první větší roli dostal příležitost předvést, že má strašné charizma a zároveň by mu role záporáků mohli sedět. I casting vedlejších rolí se povedl- Alan Cumming je jako podivínský ruský hacker Boris neskutečně zábavný, Robbie Coltrane je jako Bondova ruská spojka též neskutečně fajn, Gottfried John jako kolonel Ourumov je výtečný sekundární protivník a Joe Don Baker (který si již předtím zahrál v bondovce Dech života záporáka Brada Whitakera) jako Bondův kámoš z CIA Jack Wade je též ve svém prostoru fajn. James Bond se prostě v roce 1995 po 6 letech vrátil v plné síle- Byl elegantní a charizmatický, uvěřitelně řádil v akčních scénách, opět balil krásné ženy a jezdil v překrásných sporťácích. Zároveň se ale James Bond definitivně stal součástí nového světa a seznámil se s ním naprosto skvěle. Martin Campbell tehdy naservíroval tu nejideálnější bondovku, návrat na odlehčenou notu Bondovi sedl a Brosnan je zcela určitě jedním z nejlepších představitelů Jamese Bonda, což dokazuje fakt, že se v této roli zdržel ještě v následujících 3 bondovkách. Svět tehdy sice nebyl ještě na plně vážného Jamese Bonda připravený, právě Zlaté oko v takové odlehčené podobě ale bylo naprosto parádní a bylo to oživení, které agent 007 tehdy rozhodně potřeboval....... () (méně) (více)

castor 

všechny recenze uživatele

Vždycky jsem se snažil Brosnanovu sérii obhajovat, ale v porovnání s Craigem to prostě nejde. U něho nechybí drive, živočišnost, tah na bránu, nepěkné scény i směrem k 007. Brosnanovo kvarteto je taková drahá limonáda, přepálené dovádění, povrchní výbušnost. Bond zase prozkoumá erotogenní zóny několika krasavic, znovu zlikviduje bandu gaunerů a opět zachrání lidstvo. Novozélanďan Martin Campbell svižnou akci umí (nejlépe se popasoval s Casinem Royale), nadsázka mu také docela jde, ale pořád je to takový sympatický relax, takže nebýt destruktivní jízdy tankem nebo scény s vlakem, byl bych asi kritičtější. Takhle to žádná srdcovka není. Ač možná nejlepší počin s Brosnanem. ()

Reklama

novoten 

všechny recenze uživatele

Svěží a nabitý Brosnan boří město s tankem, Sean Bean sází jednu poctivě drcenou hlášku za druhou a železný stisk Famke Janssen nutí v křesle nervózně poposedávat. Zlatému oku je už pětadvacet let, ale pořád je to esence všeho, proč jsem se já (a další hromada těch, kteří vyrůstali v devadesátkách) dostal k 007 a pootevřel tak další oblast filmové historie. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Na Jamese Bonda mám názor ten, že není na světě agent, jenž by se zavděčil lidem všem ;-) Ale rozvést to musím: podle mě (lépe řečeno pro mě) mají bondovky hodnotu jen v okamžiku, kdy se na ně dívám. Nejsou pro mě nějakou hodnotou, která přetrvává. Nejsou nadčasové. Opakuji - pro mě ne. Zatímco u třeba Supermana (1978) a jeho "prostinkých" triků (na dnešní dobu) uslintávám a chrochtím blahem, bondovky např. s Connerym sleduji okem spíše pobaveným a shovívavým. Dvě hvězdičky, které jsem při prvním zhlédnutí Zlatému oku dal, byly zapříčiněny proto, že jsem ještě nebyl zvyklý na akční filmy. Po podívání druhém hodnotím výše, ovšem, stejné výtky zůstaly - směrem k nerealističnosti (jak si někdo stěžoval u Casina Royale) je to scéna s "pádem" do letadla, směrem k "nadsázce" je to např. scéna z krytu, která přechází v grotesku (ta snad nemá v JB co dělat!), akce mi připadla nenápaditá a tak to, co by stálo za zmínku, je občasný inteligentní vtip, Famke Janssen, mající orgasmus při střílení ze samopalu, tytulky s padajícími srpy a kladivy a zvláštní hudba Erica Serry. Ale abyste neřekli, tady je jedna výjímka, potvrzující pravidlo... Moje. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

K téhle bondovce mám poměrně vřelý vztah, protože mě v roce 1995 přivedla zpátky k pozapomenuté lásce z dětství. Když se na ní však dívám z odstupu, vyvstává hned několik problémů. Předně: Timothy Dalton vykročil k úplně novému pojetí Bonda, které by osvobodilo sérii z jha okovů Studené válka ještě před pádem železné opony. Zlaté oko se však tváří, jako by celá tahle etapa (dle mého výtečná a produktivní) neexistovala. V polovině 90. let se vrací k dávno přítomné otázce: má Bond na konci milénia ještě smysl, nebo je to skutečně jen relikt skončené války ideologií a přežitého modelu zábavy? Tohle téma rezonuje v opakujícím se motivu "komunistického lapidária", ale především v trojím tázání postav. Natalia se Bonda ptá na jeho chlad a zastydlost u "chlapeckých" smrtících her se zbraněmi. Padouch Alec zpochybňuje Bondovu ikonickou roli "služebníka jejího veličenstva" jako přežitek ve světě, který ztrácí své jasné kontury. A konečně nová M, oproti konzervativním a tradicionalistickým předchůdcům více méně drsná a nevybíravá technokratka, Bonda označuje za misogynního dinosaura. Má pravdu, Brosnan (při vší snaze) v téhle roli skutečně působí dojmem tvrdohlavého reliktu moorovské éry. I když je mnohem přesvědčivější v akci a snaží se Bonda zároveň i lidsky vyprofilovat, jeho postava je pořád spíše "nádoba na třaskavou akci" než nějak působivý charakter s "craigovským" vnitřním napětím. Nelavíruje však jen on, s konceptem bondovky zápolí i Martin Campbell: prostřední část filmu je úmorná a zdlouhavá, chybí tu výrazné humorné momenty a nápaditější akce (všechno se vybíjí spíše v měřítku než v provedení). Závěr konečně chytře zakomponuje rychlý a funkční střih, dokonce sáhne i k fyzicky drsnějšímu střetu Bonda s padouchem. Problém je, že Brosnanovi se tyhle proměny věří jen těžko, i když má patřičně ironický pohled, jeho tvář i hlas jsou neustále až příliš blazeované a sedí skutečně nejvíc k "moorovskému" akčnímu kombajnu - on se při tom (přesně jak píše Woody) snaží o neptavděpodobnou fúzi všech dosavadních elementů této postavy. Nejasnost vyznění (je to bondovské drama, komedie, melodrama) zvýrazňuje otřesná hudba Erica Serry, která se míjí atmosférou jednotlivých scén a hodila by se spíše k lehce erotickému filmu či telenovele. Pozitiva? Výtečný padouch, který narušuje tradici megalomanských ničitelů světa osobní mstou za historické hříchy Impéria. Finále, které ukazuje, že Campbell umí do Bonda vnést značnou porci adrenalinu a dynamiky, když se oprostí od "bombastického kosení desítek nepřátel". Na zodpovězení otázky po "legitimitě" starého Bonda si série počká ještě dalších 7 let a odpověď není nakonec příliš příznivá. Z brosnanovské éry se časem stává tak trochu lapidárium, které nostalgikům skýtá spoustu příjemných vzpomínek, ale prach tu usedá až příliš nemilosrdně. ()

Galerie (145)

Zajímavosti (88)

  • Producent Michael G. Wilson nebol spokojný s hudbou Erica Serru a sekvenciu jazdy tankom cez Petrohrad nechal prepracovať Johnovi Altmanovi, ktorý zložil klasickejšiu hudbu (oproti Serrovým syntetizátorom). Wilson uviedol, že keby mal do premiéry viac času, tak by nechal Altmana zložiť hudbu pre celý film. Serrova hudba bola filmovými publicistami veľmi kritizovaná a do série sa už nevrátil, nahradil ho David Arnold. (Tvrdolín Veliký)
  • Po zřícení letadla na ostrově se Bond (Pierce Brosnan) s přítelkyní dívají, jak se vypuštěním vody mění jezero v obří teleskop. Podle směru pohybu vody lze však jasně rozeznat, že se ve skutečnosti nevypouští - jen záběr běží pozpátku. (CrownThomas)

Související novinky

Zemřela Tina Turner

Zemřela Tina Turner

24.05.2023

Přichází smutné zprávy pro svět filmu a zejména hudby. Ve středu 24. května ve svém domě ve švýcarském Kusnachtu zemřela ve věku třiaosmdesáti let legendární americká zpěvačka a příležitostná herečka… (více)

Banderas by rád natočil třetího Zorra

Banderas by rád natočil třetího Zorra

28.11.2022

Mezi výborným Zlatým okem a ještě lepším Casinem Royale natočil režisér Martin Campbell taky moderní reboot (a pak výrazně slabší sequel) jiné slavný franšízy. Řeč je o Zorrovi z roku 1998, v němž si… (více)

Zemřel herec Robbie Coltrane

Zemřel herec Robbie Coltrane

15.10.2022

Smutná zpráva nejen pro fanoušky Harryho Pottera. Ve věku 72 let zemřel skotský herec Robbie Coltrane známý především jako Hagrid z kouzelnické ságy. Coltrane se narodil jako Anthony Robert McMillan… (více)

Gottfried John 1942 - 2014

Gottfried John 1942 - 2014

03.09.2014

Herec Gottfried John zemřel nedaleko Mnichova, kde dožíval svůj život po boku své ženy a kde prohrál svůj boj s rakovinou. Narodil se v Berlíně během bouřlivých dnů války. Otce nikdy nepoznal a… (více)

Reklama

Reklama