Režie:
Dan TrachtenbergScénář:
Patrick AisonKamera:
Jeff CutterHudba:
Sarah SchachnerHrají:
Amber Midthunder, Dakota Beavers, Dane DiLiegro, Stormee Kipp, Michelle Thrush, Julian Black Antelope, Stefany Mathias, Mike Paterson, Nelson Leis (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Predátor: Kořist se odehrává ve světě národa Komančů na počátku 18. století a je příběhem mladé ženy, vysoce schopné bojovnice, která se zoufale snaží ochránit svůj lid před hrozícím nebezpečím. Pronásleduje svou kořist, a nakonec se jí postaví. Ukáže se, že její kořist je vysoce vyvinutý mimozemský predátor s technicky vyspělým arzenálem, což vyústí v krutý a děsivý souboj mezi oběma protivníky. (Disney+)
(více)Videa (2)
Recenze (997)
Nasraně jedné Trautnberk příčinlivě lízal neomarxistické anály a zarostlé, netknuté klíny seksuálně frustrovaných mužen, když vykreslil emancipovanou, pohlavně nezávislou a patřičně matriarchálně svéhlavou bojovnici a budoucí velkou náčelnici jménem Takterátančíspredátory, prefíkanou tak, že byla schopna během dvou dnů plně vstřebat funkčnost mimozemských technologií a použít je i o buzér, která by u Komančů v osmnáctém století od třinácti leda tak držela piču u ohniště, kojila rudé fuckany a modlila se, aby ji její manžel – Tenkterýsesfeministkamanesere – po návratu z lovu jednu nepřimrdal za špatně vydělanou bizoní kožku a bordel v týpí. Na straně druhé si však Danek konečně opět uvědomil, že predátoři mají výhradně lovit, a ne vymýšlet pičoviny a zbytečné kudrlinky, aby byli originálně nezáživní, a skvostně natočil přímočarou, parádně odsejpající a solidně brutální poslední leč „škaredého matkojeba“, historicky první, která naprosto ctí osmdesátkovou klasiku, a i s tou genderově uvědomělou instapičinkou v pohodě funí Árnýmu na trapézy. PS.: Ahoj LIVČO, že tys před projekcí porušil tradici a nevyprstil ségru? ()
Po nadšených ohlasech jsem čekal trošku víc, je třeba však brát na paměti, že se stále jedná o malý film za relativně málo peněz s opravdu levnými triky, hlavně co se týká zvířat. Co se týče Predátorových skutků v tomto filmu, tak jsou opravdu brutální a krví se nešetří, potud v pořádku a evidentně nejsem jediný, kdo za časů Predátora 1 a 2 přemýšlel nad hlubší historií těchto lovců na naší planetě. Dan Trachtenberg je nepochybně šikovný režisér, který by si zasloužil točit i větší filmy a něco mi říká, že po Prey mu to bude dopřáno. Zajímalo by mě, jestli kravaťáci u Disneyho po testovacích projekcích nakonec přemýšleli i o kino releasu, jelikož v případě této kvality by to na sebe podle mě vydělalo. Takhle jen domácí projekce za 7/10. ()
Nemám problém prohlásit, že jedničku budu mít asi pořád radši. Veškerý srovnávání, v němž se hrozný kvantum lidí v tomto případě utápí, mi ale dále poslouží leda k argumentování, jak je Kořist výborná jako úplně odlišné a samostatné dílo, které by mohlo být skvělým originem celé série. Zatímco původní Predoš vyčlenil skoro individuální subžánr, v němž osmdesátkoví hláškující ranaři narazili na vesmírného padoucha, jenž jim nečekaně nakopal zadek (šlo tedy spíše o vtipné převrácení tehdejších zajetých akčních schémat), Kořist si ukusuje z různých žánrů v rámci své narativní i historické linie. Je to předchůdce westernu z dob kolonizace, kdy původní obyvatelé už zdaleka nečelili pouze divoké zvěři a čekal je střet s daleko nebezpečnějším vetřelcem, bílým člověkem. Je to chytrý emancipační horor, kdy dospívající hrdinka musí skolit to nejděsivější představitelné stvoření, aby namyšleným chlapům dokázala, že se s ní musí počítat i jinde než za plotnou. A na rozdíl od jedničky, v níž byla hustá džungle po většinu času spíše anonymní kulisou, z níž Predátor postupně vystrkoval růžky, je Kořist filmem o tvrdé ruce matky přírody. Protagonistka se doslova lopotí a málem zemře v bahně a je takřka roztrhaná medvědem, neboť již od začátku zdaleka není pánem tvorstva. Neohrožení macho narcisové v jedničce si na takové pány hráli a lvovi by zřejmě dali pěstí, zde se buduje nervozita už při úvodní procházce lesem a motiv „lovec–kořist“ se rozpracovává oboustranně – v tehdejší divočině jste totiž byl lovcem i obětí v tutéž chvíli a dospěl jste teprve tehdy, když jste se vydal skolit protivníka, který mohl stejně dobře sejmout i vás. V tomto ohledu je skvělé i představování Predátora, které zahrnuje roztomilou a současně znepokojivou scénu, kdy se dopisuje vrcholný článek potravního řetězce (hlodavec pozře mravence, had si smlsne na hlodavci a hada vykuchá přihlížející Predátor)... Jednička asi byla v součtu zábavnější, nekompromisněji zrežírovaná a finální střet vyzněl napínavěji, ale Kořist je minimálně komplexnější a lépe rytmizovaný snímek. Na úrovni scén se dobře vytváří dílčí psychologie, vztahy či podněty, které zanedlouho sehrají klíčovou úlohu v hrdinčině rozhodování. Spíše málomluvný děj jitří strhující survival linii, podpořenou zmíněným přístupem k prostředí a přesným okem režiséra Dana Trachtenberga. Ten využívá nádhernou přírodu bezezbytku, akci podává variabilně a mně osobně nedal prostor ke skuhrání nad slabším CGI nebo nepravděpodobností střetu mladé dívky s mimozemským obrem – co do práce s důležitými motivy je totiž film tak důsledný, že žádný fyzický střet a jeho vývoj nepůsobí hloupě... Predátor: Kořist, byť nevypadá tak majestátně a místy je asi znát menší rozpočet, je pro mě lepším a více naplňujícím filmem než dobově příbuzný REVENANT, který se více plácal v hezkých obrazech a méně vyprávěl hodnotný příběh. A fakt mi u něj přijde podivné to odmítavé přijetí od některých lidí, kteří se asi už předem zabejčili, že holka vs. predátor je pitomost a že první dva díly jsou prostě klasika. Tvrdohlavý přístup téhle doby je někdy fakt k posrání a nejvíc mě mrzí, že to píšu já, ročník 1995. () (méně) (více)
Disneyovka podle mého gusta. Pocahontas už nepotřebuje hranou verzi... Trachtenberg poctivě buduje atmosféru ve stylu původního Predátora a používá mozek při vytahování silných karet na těch správných místech v příběhu. Práce s kamerou, výprava a vůbec celková atmosféra pohltí a od druhé poloviny ani na chvíli nepustí. Midthunder je jako mladá indiánka přesvědčivá a bez problémů táhne celý film. Pointa, že technika a detaily jsou pro zabíjení mnohem důležitější než síla je sice v závěru přebita předáním oné pistole, která naznačí co se muselo pak stát v epilogu, ale kdo ví možná si tvůrci připravují půdu pro pokračování. ()
Som velky "fanusik predatorizmu" (jedneho mam aj nakresleneho na ramene)...mozno aj preto som k vacsine predatorovskych filmov dost prisny...mam pocit, akoby sa tieto filmy stale dostavali do ruk nejakych amaterskych zacinajucich tvorcov a vacsina filmov s Predatorom posobi skor ako nejake Fan movies...tak tomu je aj tu...v style, uz doslova otravnej Girl power fashion, tu mame emancipovanu indiansku teenagerku proti , asi tiez mladickemu a neskusenemu, az diletantsky hlupuckemu Predatorovi...sceneria fajn, ani gore nechyba, ale je to cele robene doslova v style celej, detsko orientovanej Disney filozofie... ()
Galerie (21)
Photo © Disney+
Zajímavosti (31)
- Scenáristi filmov Predátor (1987) a Predátor 2 (1990) pri tomto filme figurovali ako výkonní producenti. (Shakers)
- V tomto filmu je nepřímo vysvětleno, proč predátoři používají tříbodový laserový zaměřovač (z jejich pohledu zobrazený jako trojúhelník), přestože pomocí něj zaměřují jeden proud energie z děla na rameni. Dle technologií ukázaných v tomto filmu se jedná o pozůstatek zaměřování tří naváděných projektilů, které používali, než zbraně modernizovali. Je zde dokonce vidět, že body nemusí mířit do trojúhelníkového tvaru, ale mohou mířit na tři různá místa. (Sidarius)
- Predátor: Kořist se stal ihned po uvedení na streamovací platformu Hulu nejsledovanějším filmem v historii této platformy. (HellFire)
Reklama