Režie:
Robert ZemeckisKamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Jodie Foster, Matthew McConaughey, James Woods, John Hurt, Tom Skerritt, William Fichtner, David Morse, Angela Bassett, Geoffrey Blake, Max Martini, Rob Lowe (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Jako malá mluvila nadšená radioamatérka Ellie Arrowayová s otcem o možnosti spojení s mimozemskými civilizacemi a po jeho předčasné smrti se její touha zachytit signály z vesmíru proměnila v posedlost. Nyní pracuje v Portoriku na projektu zachycování signálů z vesmíru, a když se vláda rozhodne podporu projektu zastavit, pokusí se získat peníze jinde. Zaujme miliardáře Haddena, který začne její práci financovat, a o čtyři roky později se jí podaří zachytit signály z vesmíru. Ty vzbudí mimořádnou pozornost, zástupci Bílého domu, především poradce pro národní bezpečnost Michael Kitz, jí však vyčítají, že výsledky pozorování zveřejnila. Po dešifrování signálu z oblasti hvězdy Vega v souhvězdí Lyry se na obrazovkách objeví záznam Hitlerova projevu při zahájení olympijských her v roce 1936. Mimozemšťané zřejmě zachytili experimentální pozemské televizní vysílání. V signálu však vědci rozeznají další šifrované informace. Ellie obhájí své místo v projektu a od záhadného Haddena dostane klíč k dešifrování mimozemského vysílání. Výsledkem je podrobný návod na konstrukci zařízení, jehož stavbu prezident přes Kitzův nesouhlas schválí. Probíhá výběr nejvhodnějšího kandidáta pro setkání s mimozemskou civilizací. Do užšího výběru postoupí také Ellie, zákeřným dotazem přítele Palmera je však vyřazena. Krátce před startem sice skupina náboženských fanatiků provede sabotáž, znovu ale zasáhne záhadný Hadden a zanedlouho se Ellie může vydat na cestu do neznáma. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (824)
Tohle je jedno z nejvydařenějších scí-fi co jsem viděl. Tady nestačí rozhoupat kameru a nechat před ní dvakrát přeběhnout panďuláka s tykadlama, tady se musí umět hrát, tady musí mít dialogy hlavu a patu (Jodie před komisí) , tady se nehoupe obraz, tady je obraz součást příběhu, který v divákovi vytváří nálady. Přesně takhle má vypadat kontakt filmu s divákem. ()
Inteligentní sci-fi, která je přesně tak dlouhá, jak by měla být. Nikdo se nechová nerealisticky, a obraz společnosti konfrontované s existencí mimozemské inteligence je dokonalý. Jo, tehdy ještě Zemeckis věděl, jak točit filmy. Jeden z těch, které sice ve filmotéce nemám, ale na které se rád podívám při každé repríze. 80% ()
Zemeckisova nedoceněná sonda do vesmíru, politiky a hlavně mezilidských vztahů, kterou mám den ode dne radši. Od milého a plného zážitku mi vystoupala až do filmu, který se mi v nejrůznějších životních situacích promítá až nebezpečně často. Tohle je v mých očích životní role Jodie Foster a pravděpodobně i prostřední bod Zemeckisovy cesty za duševní obrodou (započatou Jenny ve Forrestovi a zakončenou Trosečníkem Chuckem). Ta cesta byla strašně dlouhá a přitom zcela jednoduchá. ()
Vcelku podařené sci-fi s originálním dějem a klasickým ušlápnutým závěrem. Ze začátku jsem se u filmu trochu nudil, ale poté co Jodie Foster naváže kontakt s jinou civilizací se začíná odehrávat zajímavý příběh s málo prvky sci-fi, středně romantiky a hodně dramatu. Film mohl být o něco kratší, ale pro závěrečnou pointu se rozhodně stálo si počkat. Ono je vcelku zajímavé sledovat, jak si tvůrci pohrají s tím na co člověk čeká celou dobu a většinou z této situace vyjdou s co nejjednodušším řešením jako je tady, přesto pěkným řešením, které potěší a splní divákovi požadavky. Samozřejmě zaplať pánbůh za jakoukoliv sci-fi pecku, kterou Kontakt rozhodně je i když jen z části. ()
Jakmile stopáž snímku přesáhne 2 hodiny, mám velký obavy, že mě zachvátí nuda a budu se jen silou vůle držet, aby můj prst nestiskl šipku doprava. Kontakt je jeden z mála filmů, kde jsem tenhle stav vůbec neměla. A to i přes fakt, že většina snímku je ve stylu: dlouho se bádá a poslouchá šustění z radarů, pak se ještě chvíli bádá, další šustění, pár dialogů o víře a vědě, bádání, šustění, další dialog, další bádání, jinej druh šustění a podobně. Jistě je to i zásluhou neskutečně do role zažraný Jodie Foster, že si Kontakt udrží pozornost od začátku do konce. Pak je tu taky docela zajímavá myšlenka, nebo aspoň jak jsem jí pochopila, jestli se dá na vědu pohlížet jako na druh víry. Do toho si připočtěte pár pěknejch hereckejch výkonů a krásně udělanej konec v rotující kouli a máte tu netypickou, zajímavou a inteligentní sci-fi, co má hodně co nabídnout. A na konec jednu hlášku, co mi utkvěla v paměti... (Po nalezení několika tisíc papírů s mimozemskými daty. "Co je to?" "Může to být cokoliv. První vydání Encyklopedie Galactica." "Instrukce pro nás ohledně kolonizačních procesů." "Mojžíš a jeho bilion dalších přikázání.") ()
Galerie (62)
Zajímavosti (42)
- Když se Ellie Arroway (Jodie Foster) dívá do oblohy na mimozemské planetě a nespočet světel jí pak stáhne zpátky do červí díry na cestu domů, diváci mohou vidět, že proud světel putuje do hvězdné konstelace vytvářející podobu podkovy. Stejný obrazec se ukáže na mimozemské planetě o několik momentů dříve otci Ellie (David Morse) v jeho ruce poté, co si klekne a nabere si do ruky lesknoucí se písek z pláže. A ten samý obrazec pak problikne v ruce Ellie v závěrečné scéně, kdy sedí na úpatí kaňonu a nabere si do dlaně prach ze země, na které sedí. Tento obrazec je ve skutečni souhvězdím Severní koruny, které bylo nejoblíbenějším souhvězdím Carla Sagana, autora knižní předlohy filmu. (imaginer21)
- Jodie Foster (Ellie Arroway) má sice velmi dobré vzdělání, ovšem obory jako fyzika či astronomie ji vždy naprosto míjely: "Šest měsíců před natáčením jsem ale začala dřít: černé díry, galaxie a všechny tyhle věci. Většinou jsem ale četla dětské knížky, těm jsem ještě tak rozuměla." (NIRO)
- Barevná škála, začínající červenou a končící zlatou, kterou vidíme při cestování tunelem, odpovídá barvě čaker. (HellFire)
Reklama